Irmelin - den starka

Alla inlägg den 5 mars 2011

Av irmelin - 5 mars 2011 18:02

Det är inte bara Ludvika Kommun som är ute i blåsväder. Idag höll jag på att trilla av hästen av vindbyarna när vi red längst upp på en höjd över ett kalhygge. Min coola "viking" brydde sig dock inte det minsta utan knatade på i godan ro.


Han fick sig faktiskt ett rätt tufft pass idag, min kära häst. Vi red runt Högfors och första sträckan gick på den gamla banvallen som erbjöd ett riktigt trevlig underlag. Passade på att ta en lugn travjogg och Goliath var i perfekt energi för att kunna hålla det lugna tempot. Om någon sagt att jag skulle jogga med den hästen för ett år sen hade jag bara skrattat... Efter en stunds skritt kunde jag inte låta bli att fatta galopp och det blev en rejält lång arbetsgalopp. Längesen vi hade en sån sträcka att hålla igång galoppen på. Jag fick underhålla med halvhalter och stötta med ytterskänkeln emellanåt men han föll inte ur takten en enda gång. Underbart!


Väl framme i Högfors var vi båda två lite småtrött. Och värre skulle det bli...för skogsvägen hem var full med snö och trots att det körts med skoter innan så sjönk pållen ner en decimeter och ibland mer. Rätt tungt alltså. Fick nästan lite dåligt samvete, men G skrittade lugnt och målmedvetet, stannade ibland och nosade på nån bajs och tog sig en vilopaus. Sen satte han självmant igång igen och verkade inte helt slut iaf.


När vi äntligen kom ut på plogad grusväg igen skrittade han friskt på och jag släppte oron på en slutkörd häst. Bra att kunna skritta på hårt underlag för mjölksyrans skull också efter en sån pärs.


Fröken på hästryggen var också alldeles mör när hon gled ner från barbackapadden. Blev tvungen att stretcha mina ben så fort jag nådde mark för annars skulle jag inte kunnat ta kliven in i stallet knappt. Hästen fick sig också en rejält genomstretchare och när jag noga borstade igenom honom stod han och gäspade nöjt.


Resten av eftermiddagen var jag tröttare än tröttast vill jag lova....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards