Irmelin - den starka

Alla inlägg under juli 2011

Av irmelin - 30 juli 2011 16:15

Tycka vad man vill men för mig funkar kollodialt silver bra till förkylning och acne!



Av irmelin - 30 juli 2011 11:25

Ett annat mineralfoder som jag definitivt kan tänka mig är St Hippolyts Gemüse-Kräuter-Mineralien. Goliath har gått på ett müslifoder från samma tillverkare tidigare och det fungerade väldigt bra för honom. Billigare kilopris än Biopromin men man får ge dubbelt så mycket GKM så i slutändan hamnar man på ungefär samma pris räknat per dag. Fördelen med GKM är att den tränare som jag ridit för tidigare är återförsäljare och kan ta hem fodret åt mig...så jag skulle tro att det får bli det.


Biopromin 5kg för ca 535 kr

GKM 10 kg för ca 390 kr


Av irmelin - 30 juli 2011 10:17

Den här boken av Eddy Blom skulle jag vilja ha!


http://www.ameproducts.se/index.htm



"Varför mår hästarna så dåligt?

Vi har många fina hästar som sköts bra. Vi har många duktiga veterinärer, massörer och andra hästterapeuter. Vi har tränare i världsklass inom trav, dressyr och hoppning. Men ändå finns det så många hästar som mår dåligt. Fång är ett symptom som i dag är mycket vanligt, soleksem är en annan och hormonstörning och psykisk obalans drabbar många hästar utan att ägaren alltid förstår det. 

En orsak är sannolikt dålig allmänkunskap om hästen, jämte allt konstlat foder som pelleterat foder och müsliblandningar i för stora mängder. Hö och hösilage av sämre kvalité samt dåligt vatten, kan också påverka hälsan. En annan orsak är försurning och klimatförändringar som påverkar vår jord. Jorden är utarmad på mineraler, och därmed har också fodret vi ger våra hästar fått sämre kvalitet. Många hästar får i dag för mycket mat, vilket gör att de får svårt att bryta ner den. Detta leder inte bara till mag- och tarm-problem utan även till njur- och leversvikt, som i sin tur påverkar psyket och ger hormonstörningar. Det ger också ömma muskler och leder."

Eddy


Jag har faktiskt funderat på att köpa deras vitamin och mineralfoder Biopromin till Goliath i höst. Dyrt men omtalad god kvalitet, verkar även så pass smaskigt för hästarna att de käkar pulvret som det är. Förhoppningsvis ska ju min lilla häst inte behöva något annat foder heller så slår man ut kostnaden blir det ungefär densamma. Bra grejer kostar.


Av irmelin - 29 juli 2011 18:07

Och hör och häpna så var det faktiskt inte jag som var trött den här gången! Goliath var däremot riktigt riktigt loj, värmen sätter sina spår även hos djuren. Jobbade honom från marken i ca 20 minuter och lade fokus på slutan och travigångsättningar. Efter varje kort övning när han fick paus drog han en djup suck   Märktes också att han inte orkade ta i ordentligt i igångsättning i vänster varv så jag fick utgå från att redan i skritten flytta honom utåt och då fixade han bättre att hålla böjningen och samla sig. Lilla hästen får nog en välbehövlig vila i morgon!

Av irmelin - 28 juli 2011 21:55

Vaknade strax efter nio....hade kunnat gå och lägga mig igen vid elva....orkade med en hästpromenad på en kvart....gick och lade mig med en bok vid fem...somnade vid halvsex och sov en timma....låg kvar i sängen till strax innan åtta....och nu är det läggdags igen. Sweet   

Av irmelin - 28 juli 2011 11:42

Egentligen vill man ju inte sova bort sin semester men det är precis vad jag och maken gör. Vi sover fram till halvtio på förmiddagarna och är hur trötta som helst när vi vaknar. Sen lägger vi oss kanske inte förrän framåt tolvtiden heller...men ändå.


Igår var jag dessutom så vansinnigt trött efter en fika hos makens morföräldrar att medan maken åkte inlines lade jag mig och sov dryga halvtimmen vid sjutiden på kvällen. Sen var jag inte riktigt med i matchen på hela kvällen... Kändes som att magen blev fem kilo tyngre på ett kick och fötterna och tårna var som stumma stubbar.


Nu när klockan närmar sig tolv, det är snart dags för lunch och sen tänkte jag mig ut till stallet för en kortare promenad med Goliath...men egentligen skulle jag lika gärna kunna gå och lägga mig på sängen och läsa och småslumra.


Tänk att man kan vara så trött....


Av irmelin - 26 juli 2011 21:26

Igår gjorde jag och Fia en rejäl insats i hagbyggande och ordnade en dubbelt så stor hage åt pållarna. Pållarna var mycket nöjda och drog iväg i galopp och bocksprång för att fira tillfället!


Det mest "spännande" som lyckades hamna i mobilkameran var lite trav   


 

Sen var det mest käk som gällde.


   

Fröken Fia försöker undvika paparazzin medan hon själv fotar för fullt   


 

Jag funderade allt på om herrn skulle vilja komma med från godsakerna idag när jag hämtade honom där han stod och repade av tistelblommor. Men han såg så glad ut och följde med alldeles frivilligt, precis som vanligt!


Efter en liten idésvacka kring markträningen i AR har jag kommit igång igen och fokuserar på böjning, att verkligen få inner höft att vinkla sig, att bogen lyfts upp och att han bär mer vikt på inner bak. Vi kör korta intervaller och växlar mellan avslappning och att be om lite mer samling. Goliath fattar ju så vansinnigt snabbt så under detta andra pass - sen vi bytte fokus - så gick det klart bättre än förra gången.


Lägger en hel del jobb på slutorna, samlar upp några steg och ber om liite mera tryck bakifrån trots samlingen. Det där är rätt lurigt när man som travare är van att trycka på framåt och inte uppåt och det blir gärna antingen sakta utan energi eller mest bara fart framåt. Plockade med slutorna ut på öppet spår som vi testat för ganska länge sen. Vänsterslutan sitter som en smäck medan höger är betydligt svårare där han hellre bara viker ut rumpan och tvärar. Men till sist fick vi en mycket svag sluta ett par steg så då var jag nöjd!


När det gäller böjningen i longen går jag på spölängds avstånd vid sidan och visar med spöet framför bogen att han ska lyfta upp istället för att falla in. Det blir faktiskt väldigt stor skillnad om jag placerar spöet där eller om jag bara har det som pekpinne i skänkelläget för att placera honom i böjningen. Själva lyftet som även får innerhöften att vinkla sig och bära mer vikt kommer först när jag har spöet framför bogen. Och nu när han är så pass utbildad att han själv kan hålla böjningen - för det mesta- så är det dags att be om nästa steg.


Traven är ju något som vi verkligen får jobba med, teknik - balans - bärighet - avslappning. Det hände massor uppsuttet efter vårens Christofer-kurs och det är riktigt kul att kunna vidareutveckla den fina start vi fick där. Samma sak gäller här som när vi tränar i skritt men eftersom traven gärna velat rinna iväg har det varit svårt för mig att inverka nära inpå honom och inte bara ha honom långt ute på longen. Men med bättre teknik och styrka kan jag börja hålla honom på spölängds avstånd även i traven och gå med runt på volt samtidigt som jag ber om det där "lyftet" i bogen. Just detta tränade vi på förra gången och då tog det ett tag innan det slutligen kom nåt bra steg. Idag gick det mycket snabbare att nå fram till de där stegen som både blev fler och mer avslappnade och fick ryggen att svinga. Att den där lilla hästen, med stort huvud och överbyggd bakdel kan röra sig på det viset är bara     magiskt. Jag längtar till den dagen när jag sitter på och får uppleva hur den känslan går upp i min kropp.


   

Någon har förresten börjat få mittbena...verkar vara ett syndrom som drabbar flera av de hästar jag haft...Acce...Sunny....


Jag hängde ut en ny Himalya saltsten till herrarna efteråt, väldigt uppskattat!


 

Men när man tröttnat och matte ropar då kommer man glatt   


 

Kanske mest för att man trodde att matte hade något annat gott att bjuda på....!


Lilla Tarzan fick sig också en fotostund eftersom han är så bedårande. Meeen han var mindre bedårande då han undersökte mina skor och helt plötsligt gnagde till med ett rejält tag på min vänstra stortå   Jag kan dock lugna er med att tån överlevde ponnyattacken.


   

/Fröken höggravid vid tangenterna!


 

Av irmelin - 25 juli 2011 20:07

Jahapp, barnmorskebesöket. Jag och bebisen följer kurvarn så fint så. Magen har växt två centimeter sen sista besöket och jag har tjockat på mig med cirka 2 kg till. Tur att det mest sätter sig på magen bara   


Gemensamt med barnmorskan tror vi att slemproppen kom i torsdags så enligt gamla tiders lära kan barnet komma allt från 10 timmar till 3 veckor efter detta. Ja vi får väl se då. Jag har ju hela tiden trott på att han ska ploppa ut för tidigt och det skulle ju kunna stämma i så fall...


Dags för lilla blivande mamman att äta kvällsmat!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards