Irmelin - den starka

Alla inlägg under oktober 2012

Av irmelin - 31 oktober 2012 14:18

...ska få lufta galoppsprången här i eftermiddag. Tänkte slänga på grejerna så fort jag bara kan så att vi får komma ut innan det blir mörkt. Sen tar vi en raid runt på ängarna där vi får plats med galoppen. Låg och funderade på det där i går kväll.... Han blir ju helt tossig när vi ska fatta från traven, det blir så lätt att han tar till tölt när han spänner sig och bara vill explodera. Så hur ska jag göra istället...ja, vi får väl använda den där powern genom att fatta från skritt istället. Bara att testa!


Sen går jag och lurar på om jag ska dra av skorna på honom och införskaffa mig boots runt om istället. Samvetet mår INTE bra av att se hur den oflexibla skon inverkar på hovarna. Samtidigt måste han ha någon form av hovskydd när han inte fixar underlaget och broddbara boots som även kommer klara halkan skulle vara fint. Har kikat på gloves och glove wide som borde vara en bättre modell än Trail och Fusion som vi haft tidigare och som i slutändan inte funkat då de inte räcker till runt om kronranden och karleden.



Av irmelin - 28 oktober 2012 09:10

Nu när det blir inlägg rätt sällan får det bli en liten sammanbakning av allt möjligt som har hänt. Vi hade till exempel min familj på besök förra helgen, mycket trevligt och efterlängtat besök!


 


Det regnade mest hela helgen så förutom några timmar på Kupolen sprang vi en snabbrunda utomhus för att spana in strutsar i Borlänge.


 


Jacob hade nog en väldigt trevlig helg, han fick både äta kexchoklad och god efterätt...han såg ut därefter :)


   


Fina prinsen!


 


Herr Häst är inne i någon slags speedperiod, han är så pigg så det sprutar ur öronen. När vi red på ridvolten igår blev det direkt till att sysselsätta hjärnan genom att byta övning titt som tätt och be honom flytta på benen. Traven blev därför riktigt lugn och trevlig efter skritten och han fick jobba på mer med skolorna än vanligt. Märks att han blir starkare och säkrare! Jag hade egentligen planerat galoppfattningsarbete och smög in fattningar lite hipp som happ. Det var dock lättare sagt än gjort för galopp betydde tydligen bara 'strunta i ryttarens hjälper och varsågod att explodera'. Den reaktion tyckte piloten inte var godkänd på något vis så det blev stopp och försöka hitta tillbaka till traven igen och distrahera med andra övningar innan vi smög in galopp igen. Man skulle kunna säga att galoppen var helt hopplös, jag lyckades väl få en bra fattning och något som nästan skulle kunna klassas som galopp ett halvt varv på volten....men sen var det bara att lägga ner. Fick försöka hitta tillbaka till en ren travtakt i lugnt tempo och så lade vi ner det där med galopp. Man måste inse när det finns goda möjligheter att lyckas och det är värt att fortsätta jobbet, eller om det är dags att bara lägga ner och ägna sig åt något annat. Igår var det det sistnämnda som var aktuellt. Får helt enkelt jobba med galoppen på uteritterna ett litet tag tills höst/vinterkylan inte ger herr Häst såna här känslor :)


 



Herr Häst och till höger i bild, mitt hus, ganska nice va?!

 

Vy från stallet på söndagmorgon...

Och en ny frisyr har jag äntligen fått! Rätt nöjd efter att få ha fixat det själv.

 

Av irmelin - 23 oktober 2012 08:43

Jag och Jenny fick oss en riktigt härlig ridtur på en timma igår. Det blev konditionsträning upp i skogen på grusvägen. Det är så härligt att känna hästen skjuta på med full kraft framåt i trav... Goliath är så duktig då det bara är att länga tygeln och sköta sin egen balans så söker han sig nedåt-framåt och rullar på. Underbara häst, vad du värmer mitt hjärta!


Vi konstaterade dock att vi faktiskt verkligen såg fram emot att ta samma sträcka med en dämpande lager snö och sakta dalande snöflingor. Hoppas snön kommer snart ;)

Av irmelin - 18 oktober 2012 10:15

Hej å hå, igår hade jag och hästen besök av en trevlig kvinna som är intresserad av att rida emellanåt. Vad Goliath hade stoppat i sig innan turen vet jag däremot inte, troligtvis någon form av raketbränsle. Han var pigg för mig redan från start och när Åsa satt upp blev det ännu lite mera fart. Sakta men säkert hittade de varandra och fick flera fina stunder. Det var otroligt roligt att få stå på marken och titta för en gångs skull, min lilla häst ser faktiskt inte det minsta liten ut. Han bär upp både sig själv och ryttaren på ett riktigt trevligt sätt och när han hittar sin takt och form är han FIN!


Åsa verkade som tur var inte avskräckt av flygturen så det blir nog fler tillfällen - när herr häst kanske har ett litet lugnare temperament dessutom   


PS. Jag fodrar min häst med enbart grovfoder och mineraler- det kunde man inte tro efter en sån där kväll! DS

Av irmelin - 14 oktober 2012 20:59

I går kom så äntligen Anette och Arda till vårt stall. Det blev en tvåtimmars ritt ut i skogen med skritt pp slingriga skogsstigar och trav och galopp på Gröna stigen innan vi vände hemåt över Gammelgården. Råkade träffa på en jakthunf, men han skötte sig förträffligt och varken skällde eller jagade hästarna. Våra hästar är ju hundvana men att vi skulle träffa en helt lös vovve utan ägare var vi inte riktigt beredda på. Det satt heller inga skyltar om jakt uppe och vi höll oss på välbesökta promenadstråk så hela jakten var smått förvånande måste jag säga.


Jag och Anette hann prata om allt mellan himmel och jord, men vi måste helt klart rida ihop snart igen - två timmar räcker inte till när man hela tiden kommer på nya samtalsämnen!


       


Såhär såg det ut en annan dag när det skulle rastas barn och häst :)



Av irmelin - 14 oktober 2012 19:22

                                             

Av irmelin - 12 oktober 2012 12:51

Man skulle kunna tro att tiden har stått stilla, om man kikar in här på bloggen. Men jag kan lugnt försäkra er om att det är det minsta den gör! Men heltidsjobb, ettåring, hus, man och häst så finns det knappt några tidshål att fylla upp.


Till helgen ser programet ut som följer; verka häst ikväll, uteritt med bästa Anette som kommer med sin häst imorrn förmiddag, sen vidare till Fagersta för att träffa fina Karin med underverket Malte. På söndag ska det hämtas hö och sen tror jag maken ska hinna med någon slags aktivitet också.


På hemmaplan har det förhoppningsvis nyligen installerats nya vitvaror. De skulle komma vid halvtio men icke sa nicke, men så är det väl alltid med såna där nissar.


Annars...är det bra. Skulle vilja ta tag i körningen igen så att vi kan sätta Goliath för rockarden innan snön kommer. Det är tyvärr mest min tidsbrist som ställer till det hela. Nästa vecka kanske....


Bye for now. 

Av irmelin - 6 oktober 2012 19:27

Idag satte jag energin på "speed" efter att ha morgonutfodrat hästarna och släppt ut två från stallet.

 Sen har jag städat nedre toaletten från topp till tå, putsat speglar, putsat alla fönster, krattat på gräsmattan, planterat höstblomster, dammsugit, mockat XXXXX antal skottkärror med hästbajs i hagen, fyllt vatten till hästarna, packat höpåsar, ridit finaste hästen på volten och han överraskade och gick jättefint i traven direkt från början, handlat nässpray till familjen, promenerat en halvtimma och snart är det dags att ta in två hästar och kvällsutfodra.


En riktigt trevlig dag med fint väder och gott sällskap!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards