Irmelin - den starka

Alla inlägg under november 2014

Av irmelin - 25 november 2014 06:34

När vi väl kom igång igår, jag och Pila, så glömdes det där ihärdiga duggandet bort. Lagom till att vi slutade kom det betydligt mer vatten.

Anledningen till att vi blev så fokuserade var att jag hade fått en vision om att Pila nog skulle kunna fixa travsluta på longen. Och det gjorde hon! I höger varv blev det för tufft men det förstår jag pga vänster bak. I vänster varv däremot gav jag signalen och lät henne få en stund på sig att samordna kroppen. Och där satt den! Sista repetitionen kom hon in i fin balans, samlade upp sig och höjde framdelen - så vackert. Det roligaste var ändå att Pila var så stolt över sig själv och stod med fin resning och glada ögon efteråt när jag översvallande berömde henne.

Av irmelin - 24 november 2014 13:17

Nä fyy vad det regnar, känns som att den här dagen aldrig kommer bli ljus. Hoppas att en stund med Pila muntrar upp!

Av irmelin - 23 november 2014 16:29

Idag har jag fattat två befriande beslut. Känner mig lite lättare till sinnes!

Av irmelin - 22 november 2014 13:45

Idag blev det en tidig morgon i stallet då det skulle löshoppas vid 9. Jag och Pila tog ett kortare pass som gick åt rätt håll. Har haft lite motstånd i henne på slutet. Från marken gjorde hon väldigt fina slutor vid hand där jag även kunde hjälpa henne att få med en liten böjning så att ytterbog strävade runt fram.

Uppsuttet red jag för vändningar på ytterbog när vi tappade kontakt och sökning. Annars är väl innerskänkeln det som kan hjälpa till att forma men det satt inte där för oss nu. Påminde mig även om att inte släppa iväg henne framåt med sätet. Red väldigt enkelt med små volter, åttvolt och förvänd volt tillbaka med tänkt uppgång till trav. Fick henne inte riktigt med mig upp men jag lade då fokus på att få ett agerande på min signal och energi. Vet ju att hon kan följa mig i vanliga fall men nu är allt inte riktigt på plats.

Bilden får Torbjörn bjuda på när han provade min barbackasadel. För korta läder som ni ser men det var iaf bekvämt för rumpan ;-)

Av irmelin - 16 november 2014 06:15

Ja hur går det då man är själv med barnen en kväll, lägger dem och tänker sen titta på Så mycket bättre. .. Jo man somnar med barnen, vaknar en timme senare och inser att det bara är att gå och lägga sig på riktigt :-)

Men inte är jag så ledsen för det, jag behövde väl helt enkelt sova.

Av irmelin - 15 november 2014 14:41

Pila var lite spänd idag men med en närmare ram gick det fint i skritten. I traven fick jag däremot lägga övergångar och bara några stegs trav för att hålla ihop. Nu pratar jag inte om korta tyglar utan om att ha Pilas fyra ben, de fyra "hörnen" väl på plats vilket gör att hon håller balansen bättre.

Red ut en halvtimme o nu var det ett tag sen igen så det var mycket att titta på och en hel del tripp o trav. Lade henne i öppnor för att ta bort skjutkraften framåt vilket funkade rätt bra. Hon tycker helt enkelt att det är lattjo lajbans att komma ut o när man sen passerar rinnande gatubrunnar, skrikande järngrindar, vägbyggen med färgstarka skyltar... då är det bra gjort ändå tycker jag. Det går lliksom inte att jämföra med skogsridning som går mycket bättre.

Skönt att komma ut iaf o det blir lika mycket träning ute om inte mer!

Benställning före ridtur ovanför, efter ridtur nedanför.

Av irmelin - 11 november 2014 19:45

Pila gillar verkligen arbete från marken och idag bestämde jag mig för att höja nivån och testa gränserna.

Med tanke på uppbyggnad av energi lade jag traven i början och då i longen. Hon börjar mer o mer slappna av, balansera sig utan påverkan av centrifugalkraften och samla sig i en jämn böjning. Tydligaste skillnaden är i höger varv där hon behöver hjälp att runda sig.

Jag har återupptagit arbetet vid hand där jag har tyglarna som vid ridning. Provade en del i våras o fick jobba mycket med att bara kunna gå rakt. Det har vi nu kommit förbi och en favorit hos oss båda är sluta och förvänd sluta där jag går på utsidan. Hon kräver allt mindre stöttning och samlar sig sig spontant av övningen. Ytterbog går så fint runt och i övningens riktning så man kan bli lycklig för mindre.

Vi har även börjat leka mer med samling genom rösthjälp och mitt kroppsspråk. På rakt spår gick hon idag in i sluta så fort jag bad om detta. För att vi lärt in det ur slutan?? För att slippa låta bakbenen gå in under tyngdpunkten??

Vi laddade sen travuppgångar vid hand och herregud vad hon tar i! Fantastiskt! Måste filma så att jag får en uppfattning från sidan också. I höger varv var der svårt men med en hand bakom bogbladet fick vi en väldigt fin uppgång.

Avslutade med stor piruett som hon känner sig trygg med och som tonade ner den uppbyggda energin.

Vääldigt nöjd!

Av irmelin - 10 november 2014 21:22

Jag har precis sett klart på Kraftveckan 2013, en timmes härligt hästutövande ur kraftskapande ridkonst med Ewa Schaeder. Finns en hel del där som jag kommer gå tillbaka till och fundera över, gillar tanken om att låta hästen vara häst och inte tvinga in den i någon form överhuvudtaget utan låta det komma från det arbete man gör med hästen sinne och kropp. 


Senaste dagarna har jag dock, tack vare en mycket uppskattad bloggvän - Johanna - funderat över hur energi byggs upp under ett träningspass. En lugn början som långsamt laddar upp energin och sedan varvas det ner mot slutet. Tanken för mig är när jag lägger traven för Pila och det är faktiskt när jag laddat som mest energi. Är det då så konstigt att det ryker ur öronen emellanåt? Så nu blir utmaningen att bygga passet lite tvärtomoch utnyttja den där energin till det vi kan ha nytta av den. 


Imorgon är det friskvård och en stunds Pilajobb från marken. Reflektion kommer!


Tänk hur något jag gör högst två gånger i veckan kan betyda så vansinnigt mycket att jag tänker på det flera gånger om dagen :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards