Irmelin - den starka

Alla inlägg under juni 2014

Av irmelin - 29 juni 2014 06:28

Att sitta overksam är ju inte min melodi så jag har hittat på lite projekt åt mig i mammas trädgård.

Först ut var en takspalje för vindruvor.


Igår råkade rabatterna ut för min energi. Jag har delat, flyttat om och planterat både funkia och lavendel samt lagt kantsten vid den lilla rabatten.

Jacob brås på sina föräldrar och har stimulerat sig med springtävlingar med kusinerna, hämta grenar åt lånekaninen Musse och suttit i morfars traktor.

Av irmelin - 22 juni 2014 17:50

Jag och Lisen är tvärförkylda, hoppas Jacob håller sig frisk!

Av irmelin - 22 juni 2014 17:31

Jag och ungarna är i Västergötland hos mina föräldrar, det är så här att vara här och få umgås med dem ordentligt. Göra vardagsgrejer och inte bara stressa runt för en helg. Tack vare min nya hobby trädgård finns det sysselsättning, har några roliga projekt på gång som även innefattar bygg - ännu bättre!

Vi har just renoverat klart en kaninbur, barnen ska nämligen få låna en liten nin av en vän till oss som ändå ska på semester. Buren blir riktigt bra, ser inte så ny ut men stor och rejäl i alla fall.

Igår hade jag barnvakt och åkte på HorseVisions hästfestival, stämde träff med mina Ludvika-vänner Anna och Ann-Marie som kom över dagen och hade en väldigt trevlig och inspirerande eftermiddag.

Tog med mig av hur mjukt, avslappnat och lätt ridning ska se ut. Tänkte på att börja förtydliga spöets position i longen. Spö vid bog flyttar ut bog, spö bakom sadelgjordsläget flyttar ut rumpan, högt spö används rytmiskt för att hämta ytter bakben, spö vid länden ger samling, spö nedanför svansroten ger halt. Sökning, böjning ihop med drivning ger samling. Samla upp traven, hämta ytterbak och sen ta galopp, håll ytterbak på plats i galoppen. Det viktigaste i ridningen är att alltid kunna skicka hästen nedåt-framåt i avslappning efter samling, då har rörelsen varit ärlig och inte stressad.

Jag blev smått (läs mycket) förälskad i Pre-hingsten Solvente. Så maffig och verkade otroligt lättsam och trevlig!

Brills on!

Welsh coben Billy Boy har jag alltid tittat två gånger på också.

Christofer visade hästens utbildning från unghäst till avancerad.

Guzo

Ixion

Ikaros

Saxo

Fantastisk dag helt enkelt!

Efter bygget idag hittade jag en underbar liten plats här i trädgården. Ska ta mer foton när det är sol ute. Perfekt fikaställe med inramning av blommande slänt, odlingar och ett böljande fält. Drog dit trädgårdsmöbler och bjöd morfar på mellis!

Lisen är fascinerad av sin morfar och ömsom blänger och stirrar förundrat på honom. Lite tittut lockar till leende.

Av irmelin - 14 juni 2014 22:34

Började förmiddagen med att min snälla man byggde på en ny betesbur till kaninerna. Trots hans ointresse för de små ställer han upp för mig :-) Blev givetvis bra mycket stabilare än om jag gjort det själv och jag behöver inte oroa mig för att varken kaninerna eller andra djur tar sig ut/in.

Vid lunch stack jag och Lisen till Grangärde för att kika på Torbjörn och Pila som tränade för Rebecca Dahlgren. De har blivit så duktiga ihop och fick mycket beröm, det är de väl värda!

På eftermiddagen kom ett par kvinnor för att se på min sadel vilket slutade i försäljning. Superglad för nu kan jag köpa min efterlängtade barbackasadel från Grandeur plus lite annat!

Lyckad dag med andra ord :-)

Av irmelin - 11 juni 2014 11:13

Jag kan skolorna och jag är stark nog för trav, det berättade Pila för mig igår så idag lade jag upp två övningar för detta.

Red en volt i hörnet, gick in i öppna längs spåret, följde böjningen in mot ridbanans mitt, bytte varv och gjorde lika i andra varvet.

Andra övningen kallas dubbla volter, jag lade en volt på långsidan, går in på samma volt igen men hämtar slutan och går rakt fram mot kortsidan. Fortsatte i samma varv den här gången annars kan man vända ut i andra varvet när man kommer till kortsidan.

Vi travade så mycket som hon orkade och fixade balansmässigt, och det var mycket vill jag lova. Så häftigt när hon själv gick in med fullt fokus och jobbade på. Hon gillade slutan bäst och framförallt i höger varv. Det här trodde jag låg längre bort i tiden, så stolt över oss båda! !

Pila mumsar apelsin.

Stallets vansinnigt söta föl! (Hm...alla föl är ju söta.)

Av irmelin - 10 juni 2014 11:09

Jag skulle ljuga om jag inte erkänner att jag blev riktigt glad att se Pila igen :-) Myste en hel del och tog sen ett pass på banan. Jag trivs verkligen med AR och det verkar Pila också göra.

Efter några veckors uppehåll hade vi lite sökning/böjning att hämta igen men annars kändes hon fin. Det märktes att Torbjörn jobbat med traven då den var mer stabil än innan. Det är dags för oss att stärka upp genom skolorna nu när hon förstått och orkar så vi utgick från en volt i hörnet, tog upp traven och gick in i först öppna längs långsidan och efter några repetitioner sluta. Det är lite tungt, vi dribblar med att hitta den perfekta balansen men vi hittade rätt några steg var gång.

Övningen gjorde dessutom att Pila tyckte det var skönt att återkomma till skritten på slutet. I början blev hon som vanligt lite småtravig men vi bara fortsatte som inget hade hänt. Måste kunna växla mellan gångarterna utan att hon blir spänd.

Jättenöjd och med en glad häst som fick gå ut och äta gräs en stund :-)

Av irmelin - 9 juni 2014 20:17

Började så fint och lugnt med promenad till Jägarnäs där jag och barnen tog förmiddagsfrukten. Blev lite lek också såklart, Jacob älskar att springa på spåret där borta och idag blev han dessutom jagad av ett farligt monster :-) Lisen fick komma ur vagnen och hade lika roligt hon.

Igår hade faktiskt invigning av poolen här hemma, båda ungarna tog ett kyligt bad.

Hamnade hos svärföräldrarna idag och det ledde till att jag och barnen åkte med till Byggmax och handlade virke både till oss och till svärisarna. Jag är så glad att jag har så trevliga extra-föräldrar :-)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards