Irmelin - den starka

Alla inlägg under april 2013

Av irmelin - 29 april 2013 09:43

....inför hösten och insåg att det skulle vara möjligt för mig att faktiskt rida två hästar, beroende på vad ägarna själva har behov av. Jag skulle hinna med två barnfria ridpass och två pass med arbete från marken där jag har med mig lillskruttan till stallet. Ett uppsuttet och ett avsuttet pass per häst med andra ord. Det vore nice....   


Drömma måste man ju få!

Av irmelin - 29 april 2013 09:36

Note....hittade på ett billigt och MKT snyggt enkelt nackstycke på Millhorse! 99 spänn, inte illa. De hade dessutom billiga OCH snygga kapsontyglar för 199 kr. Jag tycker det är såå snyggt med "lite" utrustning på hästen. Vissa gillar massor av blingbling och stora läderkrusiduller, men inte jag.


Så det här nackstycket i svart med silver... http://www.millhorse.se/mh-nackstycke/9-0

MH NACKSTYCKE - 106-1


...ihop med ett kapson/hackamore eller ett kombi-hackamore eller ett akademiskt hackamore där man fäster extra ringar för kapsontygeln... JA TACK!


http://www.kapson.se/gallery_53.html




Av irmelin - 28 april 2013 13:47

Det är så fantastiskt kul att se hur fort framåt det går för vårt nya AR-ekipage Elin och Max! Jag tror att det bara är tredje gången de får lite tips från mig och det syns att hästen börjat förstå sökning-böjning och att Elin själv har en tydligare bild framför sig.


Med lite ny utrustning; ett kapsonhackamore och en ny sadel tränade vi både från marken och uppsuttet. Sökning-böjning både från stillastående - igångsättningar - och under skritt på volt och böjd rakt fram. Vidare lade vi fokus på att kunna föra hästen mellan tyglarna. Elin fick flytta inåt-utåt både på volt och på rakt spår samt lägga fokus på att yttertygeln ska föra in bogen i öppnan. Vid hand fick de även testa på slutan för andra gången och nu gick det mycket bättre! I högerslutan tog det emot men i vänster var det inga större problem. Avslutningsvis tog vi några travuppgångar med tanken att bara smyga igång uppåt med ett ökat tonus. Inte helt lätt då det gäller att hitta rätt energi i sig själv istället för att fysiskt mana på hästen framåt i tempo.


Elin och hennes mamma anki gör ett jättefint jobb med sin lilla häst, det ska bli kul att se vad som har hänt till nästa träning!


                       

Av irmelin - 26 april 2013 12:02

Förutom mina egna enbart positiva erfarenheter så finns det andra saker som gör att jag förespråkar bettlöst!


Kapat från http://klassiskridning.blogspot.se/2013/04/betslingens-effekter.html

 
Detta är ett extra insatt blogginlägg direkt taget från Kerstin Kemlen. Att ha häst är att hålla ett djur i fångenskap. Det är vi som avgör hur den fångenskapen ser ut, vi behöver hela tiden fundera över hur vi hanterar våra vänner såväl avsuttet som uppsuttet och vara medveten om att det liv hästen får hos oss är en fråga om kompromisser med hästens natur och vår önskan att nyttja det magnifika djurets förmåga till anpassning och samarbete.
------------------------
I sommar - vid den nionde Internationella Equitation Science Conference - presenteras nya forskningsresultat under rubriken: "A Method of Diagnosing and Measuring Pain in The Ridden Horse".
Experimentet visar att att aversionen mot bett är mycket vanligare  och tecken på aversion mot bett mycket större till antal än vad man tidigare trott. Med andra ord:
Många bettrelaterade problembeteenden försvinner när bettet tas bort och detta inkluderar även sådana som frekvent ingår vid olyckor med häst och ryttare.
 
Forskningsresultatet stödjer att
de kommitteer  som styr tävlingsregler,
behöver se över de regler som
ställer krav på bett vid tävling!
 
Hur kom man fram till detta resultat - hur såg den vetenskapliga metoden ut?
  • 58 ryttare ingick i ett kontrollerat experiment där de fick övergå från bett till bettlöst huvudlag med "whole head hug concept.
  • Experimentet pågick mellan 2002-2008
  • En enkäten ingick i experimentet och den var utformad utifrån 3 års feedback från ryttare som gått över till bettlöst och enkäten listade 86 beteenden kopplade till bett..
  • Experimentryttarna fick besvara enkäten som var indelad i två kolumner - en för hästens beteende med bett under tiden ryttaren haft hästen i sin ägo  - och en annan kolumn för hästens beteenden när den utför liknande arbetet när bettet tagits bort och ersatts med ett bettlöst "whole -head-hug".
  • Experimentryttarna hade ägt sina hästar i  9 mån - 21 år , median 2 år.
  • Hästarna var från 3,5 år - 24 års ålder, median 8,5 år.
  • Hästarna hade fått testa bettlöst från 1 dag - 2 år, median 3 mån.
  • Hästarna hörde hemma inom disciplinerna dressyr, hoppning, trail, pleasure, distans, eventing
  • VARENDA häst visade färre tecken på smärta när det reds bettlöst.
  • ANTALET smärttecken som varje häst visade upp när den reds på bett var mellan 5-55, median 24 smärtsignaler.
  • ANTALET smärttecken som varje häst visade upp vid bettlös ridning var 0-17, median 1 smärttecken.
  • RESULTATET  på dessa 58 hästar blev att när bettet togs bort försvann 90% av hästens uppvisade tecken på smärta.
 
 
Av irmelin - 25 april 2013 08:28

...har jag hört att man kan få när man är gravid. Nu var det kanske en fysisk åkomma man hade i åtanke men jag skulle tro att den mentala klådan är nästintill lika besvärlig!! Jag vill så mycket, har så många tankar och idéer, får underbara erbjudanden som jag vill säga JA till direkt. Ännu en gång i livet är jag på den punkt då jag med hela mitt hjärta önskar att jag återigen har en platt mage så att livet kan börja. Hur härligt det än är att känna små fötter som sparkar under huden så fungerar jag dåligt i det här "undantagstillståndet". Det är som att gå och vänta på julafton redan på juldagen.



Av irmelin - 23 april 2013 13:05

Idag har jag en riktigt lugn hemmadag, just vad jag behövde! Har i och för sig gjort lite jobb som behövde slutföras och snart ska jag baka lite inför helgens afternoon tea med kollegorna. Humles bur har fått lite omstrukturering också med en gallerboll i taket, större bajslåda och äntligen en höhäck ute i stora burdelen. Tog ut fnatten ett tag och han stannade hela tiden medan jag var där och hoppade uppför rampen strax efter att jag gått därifrån. Lite sällskaplig i varje fall :)


           

Av irmelin - 22 april 2013 10:24

Jag har precis skickat iväg en liten beställning! Fick bland annat pengar i present och bestämde mig för att äntligen lägga en slant på DVDn Long Reining som jag suktat efter i några år. Tog även med Perry Woods "Bombsäker häst", båda beställda från www.gryning.nu. Någon som har sett dvdn eller läst boken? Jag fick låna filmen av en gammal stallkompis för fem-sex år sedan och kommer ihåg att jag tyckte väldigt bra om den. Dessutom har jag ju kikat på korta klipp från filmen via nätet, men det blir ju betydligt lättare att lära sig något vettigt om man kan ha hela filmen och dessutom gå tillbaka till den när man stöter på problem. Long reining är verkligen superkul att hålla på med både för ryttare och häst, inte minst nyttig träning!


Google-bilder





I juli hålls en kurs i ämnet för Moa från Gryning i Svärdsjö...den tänkte jag försöka åka på!











Av irmelin - 19 april 2013 10:20

När vi åkte hem från Västerås i onsdags kväll blev lillprinsen allt mer trött och dåsig. Kände att han var rejält varm och när vi kom hem hade han såklart över 39 graders feber....skrutten! Hade honom hemma igår och det stående uttrycket för dagen var "bära, bära". Jo tack, sa mamman med foglossning, men vad gör man inte för sin lilla raring. Vi överlevde nästan dagen i varje fall och när pappan kom hem började prinsen pigga på sig och kunde skratta och le igen. Pappan var också väldigt rar när han kom hem, han hade med sig en förskotts-blombukett som jag blev jätteglad för!


Idag har lille J fortfarande feber men är igång och leker utan att jag måste bära. Min familj kommer ju dessutom ikväll så det var allt för väl att han blev pigg igen, hade varit kämpigt för honom annars. Nu ska jag ta ett städsvep på toaletterna, har faktiskt varit duktig och vilat mig i soffan här ett tag. Känns att TENS-behandlingen på bäckenmusklerna igår kväll gjorde gott, är lite mer fit for fight igen.


Ser fram emot att få njuta av helgen!



Lånad bild.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards