Irmelin - den starka

Alla inlägg under juli 2013

Av irmelin - 28 juli 2013 14:45

...så skulle hans ägare ta sig tid att vänja honom vid sele och låta honom bli en hoppkanin! Han gör ideligen rundor i sin stora bur och kilar bakom trappan, i tunneln och hoppar över grenarna som jag lägger in.

Idag fick han beta gröngräs en stund, kollade givetvis om man kunde smita genom gallret eller gnaga sig igenom. När jag sen satte mig hos honom sprang han bakom min rygg och hela rundan i buren, flera varv. Han är en riktigt mysig och rolig kanin måste jag säga.

Jag funderar dock på om han ska få kulorna borttagna, han småkissar överallt i hela buren...revirmarkerar med andra ord. I så fall kanske han skulle kunna få en fru också om han är riktigt snäll :-)

I morse låg förresten båda öronen ner och han såg ut som en "riktig" dvärgvädur.

Av irmelin - 24 juli 2013 12:31

Flytta tyngdpunkten mellan ytter- och inner framben i stillastående, både från marken och uppsuttet.

Se till att hästen tar hjälpen, stanna upp i övningen och kolla att hästen flyttar, fortsätt övningen.

Högt spö vid hand- kom mot mig, lågt spö- flytta från mig.

Variera graden av skolorna, noga med den egna positionen.

Grundläget är böjd rakt fram, gå tillbaka till detta mellan skolorna så att hästen inte bara vinglar.

Uppsuttet, ha känslan av ett ben i varje hörn som kan föras och flyttas var för sig.

I piruetten, vänd med ytterbog i varje steg.

Skritt, samlad skritt, skolskritt, samlad skritt, travuppgång till frisk trav framåt nnedåt.

Rund och lätt i handen.

Mer energi genom tonus i stigbyglarna och spöpet på rumpan.

Böj inte för mycket.

Vid hand, att kunna flytta in rumpan i sluta och att flytta tillbaka den till spåret är lika viktigt.


Vid byte av varv i longen; byt spöhand och backa bakåt mot hästens rumpa, båda ögonen på dig, stanna upp, be om att backa/tydligt lägga vikten bakåt och flytta sedan åt sidan för nytt varv.

Korvstoppning i hjärnan :-)



Av irmelin - 16 juli 2013 11:30

Medan pappan var på golfrundan packade mamman fikapåsen, hängde på bärselen påmagen med dottern i och tog sonen i handen. Målet var en liten lekpark med bland annat favoriten rutschkanan. Efter tjugo minuters promenad var de framme och mamman dukade upp fikat på en bänk. Under tiden sprang sonen direkt bort till kanan och växlade sen mellan att leka och fika. När det var dags att gå hem tog sonen snällt mammans hand och promenerade hemåt. Mamman är idag mycket stolt över sonen som har skött sig med bravur. Han ville själv hålla handen hela promenaden och kunde dessutom för första gången klättra upp på gunghästen på egen hand!

Av irmelin - 14 juli 2013 20:58

Passa er för att få mjölkstockning. ..INTE kul! Det verkar som att det är det jag fått, för tredje gången. Den här gången fick jag akut feberfrossa och har ikväll legat på friska 39 grader trots två alvedon. Det som muntrar upp är att de "två framtill" inte gjort speciellt ont.

Ha en trevlig kväll!

Av irmelin - 14 juli 2013 11:35

Igår for jag och Lisen ut i skogen och just när jag började fundera på om vi var vilse så öppnade sig naturen vid en liten sjö med rara små gårdar omkring. Där ute bodde Ann-Marie och hennes kallblod Svingen som jag skulle få provrida. Svingen har fått en barbackapad som jag skulle kunna tänka mig att investera i när min hemmabyggda ger upp. Paden var verkligen skön och gav bra stöd, köpt på Taur.se. Rekommenderas!

Svingen ställde upp som en äkta gentlemanoch bjöd på alla gångarter samt skolorna. Det var riktigt kul att få rida ett kallblod som är betydligt mer välskolat än de andra jag suttit på. Han hade en stabilare ram, fin sökning och trevliga gångarter. De svårigheter jag stötte på i den enkla ridning vi gjorde var ett svagare bakben, tendenseer till att lägga sig i kapsonen och lite svår att kvicka upp baktill.

Traven var riktigt härlig, det märktes att A lagt ner mycket jobb på den. Efter att ha åkt med en bit i en stor trav hittade jag ett lite lugnare tempo. I galoppen lutade vi båda ganska friskt innåt, jag har ju sämre balans än tidigare och dessutom inga muskler att hålla emot med. Fick foton av snälla Ann-Marie efteråt och jag har en del att jobba på sitsmässigt...räta upp överlivet, sitta på trekanten och inte på rumpan....bland annat:-) Om jag ska ge mig själv beröm så får det vara för att jag själv uppmärksammade när jag tog handen bakåt, vilket jag inte får. Kunskap ger medvetenhet och chansen att förändra.

Jag är så himla glad över att få komma ut och testa nya hästar, lär mig massor!

Ni får se både de bättre och de sämre bilderna.

Av irmelin - 10 juli 2013 20:17

Tänk så olika det kan vara mellan barnen, Jacob bajsade varje dag när han var liten. Lisen hon ligger och fiser i sju dagar innan det ploppar ut något. Spännande va? ;-)

Igår åkte vårt besök hem, mamma, Italien-syrran och hennes barn har varit här ett par dagar. Jacob har lekt i massor och haft jättekul med de två kusinpojkarna. Jag har också haft väldigt trevligt, det är något särskilt med att ha sin familj omkring sig. ..

Imorgon väntar gymmet - jojo jag har till och med fått ett program anpassat just för mig. Det mest otroliga är väl att jag tycker att det är roligt! Kroppen behöver det helt klart så det blir nog bra det där.

Av irmelin - 3 juli 2013 11:00

Det är nästan lite vemodigt just nu, Pila åker nämligen på semester fram till augusti och idag var sista passet innan avresan. Det har gått framåt med stormsteg de här veckorna sen jag kunde rida igen.

Idag gick det i våra mått mätt riktigt bra med öppnorna vid hand och slutan i vänster , slutan i höger är svår men vi fick något steg och hon lyssnade bättre på hjälperna för både ytter bak och böjning vid inner bog.

Uppsatt började vi direkt med sökning-böjning och sänkning av tempo. Hon blev lite kort i steget till en början men slappnade av bättre efter ett tag. Till och med så att jag hade velat ha lite mer energi, men det är sånt som är lätt att plocka fram längre fram i utbildningen. Pila är så lättlärd, nu är hon faktiskt riktigt stabil i höger böjning och jag tänker mer på att inte böja för mycket så att vi tappar ytterbogen. I vänster varv får hon gå lite lägre för att hittarätt men så bra som hon gick i vänster idag har hon inte gjort tidigare.

De uppsuttna öppnorna var också mycket bättre idag, fortsatt en del vingel men hon är betydligt mer mottaglig för mina hjälper. Jag hade tänkt testa slutan också men tyckte det var nog med vad vi presterat, vill inte ge henne flera utmaningar som sänker hennes självförtroende eftersom hon är på topp mentalt nu. Istället gick vi in och hittade en bra form på volt där jag kontrollerade sökningen. Jag bad henne följa handen nedåt och sen tog jag med det upp och samlade henne några steg. Hon svarade så klockrent och då insåg jag att vi kommit en bra bit på väg!

När jag kommer ihåg det så ska jag anteckna att jag tänkte på placeringen böjd rakt fram där framdelen måste gå lite längre in på spåret än bakdelen då rumpan tar merr plats än framdelen. Böjningen blev då mycket bättre och rakare i kroppen eftersom jag inte omedvetet tryckte ut bogen mot staketet.

Jag är faktiskt ruskigt nöjd med oss idag och ska jag tänka positivt så är det perfekt för Pila att smälta vår träning ett tag :-)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards