Irmelin - den starka

Alla inlägg under maj 2014

Av irmelin - 31 maj 2014 20:17

Fick höra att det är 30 års jubileum av Stadsloppet nästa år, det passar väl perfekt ihop med en premiär. Ikväll gav jag mig ut och sprang varvat med promenad, nånstans lär man ju börja :-)

Av irmelin - 30 maj 2014 15:44

Varit hos frisören och jag blir nästan alltid nöjd när jag går från det stället. Går till Hair Fashion på stan, de har rimliga priser och tydligen hade de sommarpris nu dessutom, ingen gladare än jag. Möjligtvis min man då ;-)

Av irmelin - 29 maj 2014 14:22

Min stora favorit, Humlen.

Trappens pynt med fågelbur som jag fick på morsdag och den fina röda rosen, namnsdagsgåva.

Första vallmoknoppen, som jag längtat!

Funkian tar god tid på sig.

Kan knappt vänta tills jag får sätta tänderna i den här rabatten!

Jordgubbsblomster

Verkar inte sämre än att jag får en hel del blåbär i år.

Krasse på G

Blå bolltistel, kom inga blommor förra året så kanske de rotat sig tillräckligt nu.

Solrosfröna fick vi med något företag, de tog sig fint uppe vid Görans häck.

Salladslök, morot, rucola och ärtor.

Mina nyförvärv, tre klematis, en klätterhortensia och en rosa klätterros, allt ska ner i den nya stora rabatten.

Jacob inspekterar när farfar och pappa jobbar med panel/uterumsbygget.

Av irmelin - 21 maj 2014 10:38

Jims övningar funkade fint idag! Lade oss på en åtta uppsuttet och hittade bättre böjning och lugn. Busade runt björkarna och tog lite trav på slutet. Så skönt att bara klä på repgrimman, borsta o hoppa upp barbacka :-)

Allmänt · Häst · NH
Av irmelin - 19 maj 2014 12:29

Fast det är inte varje morgon jag är så produktiv som idag. Vek all tvätt, dammsög, torkade golven och bakade bröd. Allt innan klockan halv nio!

Sen kunde vi ägna oss åt roligare saker nere på Jägarnäs. Gunga, springa och dricka vatten i nya vattenflaskan till exempel.

Av irmelin - 17 maj 2014 20:38

Tack vare min före detta hästs före detta ägare Fia fick jag nys om en kille som heter Jim och som bland annat tränar frihetsdressyr. Eftersom Pila är en tjej som gillar "less is more" och behöver jobba med avslappning och tydliga signaler så känns det perfekt. Plus att det är såå fränt att se folk rida sina hästar med knappt någon utrustning och fortfarande i form för en hållbar häst!

Vi började från marken med sänkt stick och med mig backandes så att Pila följde mig i inkallning. Sen backade jag på volt med Pila ställd inåt och sticken vid bogen för böjning. Steg tre på volt, jag gick framåt, vinklade in axlarna, Pila ställd inåt, sticken bakom mig mot rumpan så att bakdelen trädde utåt.

Uppsuttet jobbade vi med avslappning och sökning framåt-nedåt. Ur sökning fick innertygel och innerskänkel be om böjning. Pila blev tillrättad i nacken här om dagen och nu funkar högerböjning också som det ska. Skönt! Tränade halter, lutade mig något bakåt med benen framåt. Fick oftast påminna med tygeln men det ska vi väl få till. Ur halten backade vi genom tåvift eller fot mot bog. Vid varvbyte skulle vi vara noga med att innerskänkel formade insidan för böjning. Detta kommer sticken göra senare.

Får inte glömma det viktigaste, berömmet! Från marken sätt dig ner och ta med hästens huvud ner. På ryggen massor av muntligt beröm och givetvis eftergift.

Jim var jättebra, strukturerad, pedagogisk och väldigt bra med hästen. Ser fram emot nästa gång!

Av irmelin - 16 maj 2014 21:59

Gallrat lite bland blå bolltistel och vallmo samt planterat några skott lite här och där.

Till exempel här.

Köpt mig två stora tomatplantor som tröst till de små fisarna jag själv drivit upp. Måste inhandla stor hink som frostskydd.

Smultronen är på G, tack och lov!

Den som ändå hade lite basilika. ..umh...tänk den som visste vad den ska göra med all basilika.

Krasse på svällning inför imorgon.

Sommarlata kaniner uppskattar skuggan!

Av irmelin - 15 maj 2014 19:01

...hade vi gått till björkarna idag också. Hon var på väg dit när vi klev ur stallet och ni skulle sett hennes positiva uppsyn när hon mötte mig i hagen. Gårdagen var KUL!! Med facit i hand skulle jag ju lyssnat på henne. Typiskt mänskligt att köra på sin egen plan där jag dukat upp ridbanan med material.

Pila verkade dock förlåta mig för när jag promenerade förbi med barnen lite senare kom hon lika glatt fram igen :-)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards