Irmelin - den starka

Alla inlägg under januari 2012

Av irmelin - 31 januari 2012 12:35

Jag törs inte ens berätta vad budet på vårt hus ligger på just nu...det är i alla fall betydligt mer än vad vi hade hoppats på!! Idag ska hela processen avslutas så då får vi se hur utgången blir....


Jag ändrade planeringen för ridningen igår kväll, hade bättre om tid igår så det fick bli en uteritt istället. Bestämde mig modigt för att ta en runda kring Blötberget kring bebyggelse men även vissa etapper genom skog. Väl ute i stallet skulle Ewa och Lillan också iväg så då tog vi följe och tur var väl det för huvaligen vad det var mörkt emellanåt! Blötberget har en hel del mörka övergivna byggnader och flera läskiga gruvhål som man aldrig vet vad de innehåller.... Hästarna var också lite på tå men lugnade ner sig när de märkte att vi var på hemväg igen. Även om det är lite småobehagligt med mörkret så är det ändå riktigt mysigt att skritta iväg och sitta och prata om högt och lågt. Hästarna uppskattar också lite sällskap, även om Fröken Lillan gjorde det klart och tydligt att Goliath inte imponerar på henne det minsta :)



Av irmelin - 30 januari 2012 13:01

I lördags hade jag tänkt ta med mig kameran ut  när jag skulle verka shettisen. Plockade med den och sen hade jag en hel del andra pinaler, dels till verkningen och en del ut till min egen häst. När jag sen kommer ut till shettisen och kikar i påsen med verk-grejer så finns där ingen kamera. Och den ligger inte i handväskan...och inte bak i bilen...och inte i den andra bilen där jag hämtade påsen...och inte hemma på skrivbordet..... Jag blev helt enkelt inte klok på vart jag hade lyckats lägga den för jag vet att jag plockade med den från skrivbordet där vi brukar ha den, och sen är det bara blankt.


Med tanke på att jag letat på alla tänkbara ställen beslöt jag mig för att låta saken bero ett tag för ibland dyker ju saker och ting upp där man minst anar det. Och mycket riktigt! Idag när jag skulle slänga ett par strumpor i tvätten så ligger ju kameran där i tvättkorgen!! Jag har ingen aning om hur den har hamnat där och jag tvivlar på att maken har lagt den där bara för att retas. Hur som helst är jag väldigt glad att den är återfunnen!

Av irmelin - 30 januari 2012 13:01

I lördags hade jag tänkt ta med mig kameran ut  när jag skulle verka shettisen. Plockade med den och sen hade jag en hel del andra pinaler, dels till verkningen och en del ut till min egen häst. När jag sen kommer ut till shettisen och kikar i påsen med verk-grejer så finns där ingen kamera. Och den ligger inte i handväskan...och inte bak i bilen...och inte i den andra bilen där jag hämtade påsen...och inte hemma på skrivbordet..... Jag blev helt enkelt inte klok på vart jag hade lyckats lägga den för jag vet att jag plockade med den från skrivbordet där vi brukar ha den, och sen är det bara blankt.


Med tanke på att jag letat på alla tänkbara ställen beslöt jag mig för att låta saken bero ett tag för ibland dyker ju saker och ting upp där man minst anar det. Och mycket riktigt! Idag när jag skulle slänga ett par strumpor i tvätten så ligger ju kameran där i tvättkorgen!! Jag har ingen aning om hur den har hamnat där och jag tvivlar på att maken har lagt den där bara för att retas. Hur som helst är jag väldigt glad att den är återfunnen!

Av irmelin - 30 januari 2012 10:22

Jag måste säga att jag haft en väldigt trevlig helg! Dels fick jag ju verka en supermysig shettis med en nöjd ägare OCH hann med att rida en sväng. På söndagen drog vi sen ny övertråd i översta hagarna ute i stallet och Ewa och Gudrun i stallet var ett trevligt sällskap! Vi har en hel del lika tänk och kom på ett par bra idéer om hur vi kan förbättra och göra livet trevligare för våra hästar. Gillas :)


Tog en ridtur innan vi drog igång med hagarna och till en början var min kära häst faktiskt riktigt dryg.... Det är otroligt sällan jag blir irriterad på honom, finns liksom ingen anledning, men den här gången ville han bara springa på med huvudet rakt upp i luften. Så jag fick jobba och jobba med att han faktiskt fick lov att sänka huvudet i travigångsättningen och sen jobba med rygg och bakben i traven. Efter bara några minuter så gick han riktigt bra och allt var så gott som frid och fröjd i varje fall. Belönade honom med att ta ett riktigt galopprally på en skogsväg så att han bara fick bränna iväg med allt han hade. Det som är så skönt med honom är att på bara en kort sträcka kan man sen sakta ner främst med röstkommando. Han är liksom med på att nu ger vi järnet! och sen får det vara bra. Och det var väl just något sånt som behövdes för att han skulle komma till ro för på hemvägen gjorde han rätt trevliga skolor i skritt på lång tygel (även om traven låg nära till hands :).


Hann inte vara hemma många timmar innan vår lilla familj for iväg till mina svärföräldrar för lite fika innan jag och maken skulle på bio. Bus var rätt trött och kinkig men åt ordenligt innan vi lämnade honom i farmors och farfars omsorg och allt hade gått riktigt bra för dem. Mission Imposible var dessutom riktigt sevärd så det var kul att komma iväg! Men lika härligt - gånger 10 - att komma tillbaka och få hålla sin älskade bebis i famnen igen :) Bus tyckte nog själv likadant för han somnade gott i min famn....


Mäklaren ringde nu på förmiddagen och skulle höra med de inblandade budgivarna om eventuella ytterligare bud här idag. Jag ska ta emot en ensamstående dam på eftermiddagen som så gärna ville se huset och som inte haft möjlighet att komma på visningen. Den här gången tänker jag inte överdriva någon städning, det ser rätt hyfsat ut ändå. I morgon beräknas det sen vara klart och vi har ett slutpris. Skönt om allt kan bli klart snart så slipper man dra ut på det hela.


Ikväll bär det av till hästen igen och nu ökar vi tempot till trav. Inga avancerade övningar utan mest lösgörande och försöka hitta balansen tillsammans. Herrn behöver nog dock traven för att komma igenom i kroppen så det ska bli intressant att se hur passet utvecklar sig.

Av irmelin - 28 januari 2012 13:46

Började dagen med att verka en underbar liten shettispojke ute i Västansjö. Kasper (eller med C tro?) står alltid som ett litet ljus och skulle han börja dra litegrann så är det bara för att han börjar bli trött. För att vara shettis har har riktigt trevliga hovar också, en del röta på sina håll men strålarna är inte alls särskilt tokiga och själva hovformen är helt okej. Men hujedamej vad han fällde, den lille skrutten! Jag som hade fleecetröjan på fick en halv ponny på mig :) Lite intressant dock att han redan fäller, precis som min egen häst, då jag vet många shettisar som har svårt för att bli av med vinterpälsen och går och svettas ända in i sommaren.


Efter verkningen for jag vidare till mitt eget stall och tog mig en runda på ridbanan. Jag har inte hunnit med något uppsuttet pass på tränsbett än så det blev premiär för i år och det var verkligen välbehövligt. Tränsbettet ger verkligen direkt svar på tal om G vill lägga sin vikt i min hand och inte bära sig själv. Så vi sysselsätta oss med såna roliga saker som att skritta på varierande volter och bara lösgöra på inner. Efter uppvärmning på större volt gick vi in på mindre där G verkligen måste böja igenom och trampa under med innerbak, n y t t i g t! Jag tycker han skötte sig riktigt bra och han kunde även behålla böjningen ute på rakt spår.


Dock blir han mer "springbenägen" ute på rakt spår så jag avleder med många volter för att han inte bara ska rinna ifrån mig. Öppnan var väldigt fin på rakt spår medan slutan gav honom galopptankar så då gjorde vi halt, bad om att han skulle flytta ut rumpan också ett steg framåt - beröm. Blev inte riktigt nöjd med slutorna eftersom han stressade men han flyttade iaf ut bakdelen och genomförde övningen så det fick vara ok för idag.


Till sist tog vi några travigångsättningar med bara några stegs trav. Höll oss på en mindre volt igen bara för att han inte skulle kunna fuska med böjning och vikt på innerbak samt att han då inte kunde dra iväg i tempo. Usch vad jobbigt tyckte herrn, men ÅH så fin han kändes de två stegen han orkade med innan vi havererade på något sätt.


Den här typen av jobb är så nyttigt även för mitt medvetande om min sits. Idag lade jag till exempel märke till att jag skjuter fram inner axel för mycket på volten och det bidrag såklart till att hästen vill dra sig utåt på volten. Tvingade mig själv till att verkligen tänka "inåt" i volten utan att hela kroppen vände in hästen. Anette har en del att kika på nästa gång hon kommer :) 

Av irmelin - 27 januari 2012 12:56

Råkade snubbla på en bra sida om...ja -hästar så klart! De som skriver verkar gå på samma linje som mig och då är det ju alltid kul att läsa :)


http://lycklighast.wordpress.com/om-oss/


Gillar att de döpt sidan till "Lycklig häst" förresten....

---------------------------------------------------------------------------

Ett urdrag om foder

 

http://lycklighast.wordpress.com/2011/12/01/hastens-utfodring/

Hästens utfodring

Idag utfodras de flesta hästar ett antal gånger per dag med grovfoder, minst fyra gånger är enligt många önskvärt. Detta innebär att då hästen ätit upp sin ranson kan den stå utan i en tid, det är under dessa tillfällen många hästar skapar stereotypa beteenden. Det är efter mellan två och åtta timmar utan grovfoder som många hästar utför sina sterotypa beteenden som mest, det är just den tiden det tar för maten att passera genom magsäck och tunntarm. Det är även då matsmältningsvätskor kan börja fräta på tunntarmens tunna väggar vilket skapar obehag och senare kan leda till magsår. Som mest farligt är det att motionera en häst på tom mage, då skvätter vätskorna omkring i magsäcken och kommer i kontakt med den övre delen av magsäcken som är extra känslig för just dessa vätskor eftersom den inte är gjord för att komma i kontakt med dom. Hästar kan inte stoppa tillverkningen av dessa syror, även att starta en minskning av produktionen tar lång tid, till synes åtta timmar. Därför bör hästar inte behöva vara utan mat i mer än två timmar.

Samtidigt som det för hästens hälsa och människans bekvämlighet underlättar ifall hästarnas ättid förlängs, och konstant tillgång på grovfoder inte skapar en hälsorisk, spelar faktumet av hästens mättnad en stor roll. Hästens mättnadsreceptorer sitter till stor del i käken, vilket innebär att hästarna är i stort behov av att tugga. Detta leder då till att hästar som fått i sig tillräcklig mängd  mat kan fortfarande vara hungriga då deras tuggbehov inte tillgodosetts. Många hästar uppfattar sin vardag mycket stressad då tiden utan mat upplevs obehaglig då matransonen tar slut, därför är även tiden då maten finns tillgänglig påfrestande då hästarna måste skynda sig för att försöka äta sig mätta. Hästarna bör därför ha en begränsad konstant tillgång på mat då detta tillfredställer både deras fysiska och psykiska hälsa. Detta kan uppnås om tillgången på mat försvåras med hjälp av olika medel, det allra vanligste och bäst fungerande är nät gjorda av nylon. Överviktiga hästar kan då gå ner i vikt, samtidigt som underviktiga får sin nödvändiga ranson. En tillfredsställd häst ägnar även mer tid åt andra aktiviteter, framförallt sociala aktiviteter med andra flockmedlemmar, men den han även upplevas lugnare vid hantering och ridning.

 Till vänster här ovan ser ni Mathilda äta vanligt utportionerat hö, som ni ser är det väldigt mycket hö i en och samma tugga. Till höger ser ni Glaeda äta ut SMHN (små maskiga hönät) där hon bara får tag på några strån åt gången. Vilken häst tror ni har maten längst? ;)
 

 Och en om barfotahovar/skodda hovar....


http://lycklighast.wordpress.com/2012/01/25/2-korta-om-jarnskor/

2 korta om järnskor

Järnskor skadar inte bara hästen vars hovar den sitter på, utan de kan även skada hästarna runt omkring den. Konsekvenserna efter en spark från en skodd hov kan bli enorma, och i värsta fall leda till att hästen måste avlivas. Detta är inte alls lika vanligt med barfotahovar, då hästar i det vilda ska kunna skicka iväg en spark utan att en skada sker, för att kunna hålla en häst på avstånd.

Skodda hovar trampar även upp hagar och stigar betydligt mer än vad barfotahovar (framförallt de som är korrekt verkade och i rätt storlek) gör.


-----------------------------------------------------------------------------

Och en om lösdrift...


http://lycklighast.wordpress.com/2012/01/17/losdrift-med-ansvar/


Lösdrift med ansvar

När man har sin häst på lösdrift, får man absolut inte glömma bort att man har precis samma ansvar om hästen som man har när den står på box. Bara för att man inte behöver mocka och göra mat varje dag så betyder det inte att hästen inte behöver tillsyn varje dag, och gärna motion eller annan stimulans utanför hagen, och självklart vanlig omvårdnad.
Det är allt för vanligt att man ”dumpar” hästar på lösdrift för man inte har samma tid eller ork med dem längre, detta är nog som mest vanligt när det gäller unghästar. Man vill att de ska gå på en lösdrift o växa till sig o få vara ”häst” tills man den dagen har användning av dom och ska börja rida/köra in dom, eller vad det nu är man ska ha hästen till. Det finns också dom som blir helt förskräckta när de dumpat sin unghäst på lösdrift i tex ett halvår, och när de ska hämta hem den så ser den rent av förjävlig ut, mager och eländig, och resonerar att hästen genast måste stallas in för den klarar då absolut inte av att gå på lösdrift. Jag själv har varit med om att folk har sagt det här till mig, bara för de vet hur mycket jag förespråkar lösdrift, som att försöka säga att alla hästar faktiskt inte kan gå på lösdrift.

Jag kallar det rättare sagt att det är dom människorna som inte klarar av att ha sin häst på lösdrift med ansvar.

Har man sin häst på lösdrift kan man väldigt svårt veta exakt hur mycket sin häst äter om dagarna, det vi har att gå på är hur hästen ser ut i hullet. Och för att veta hur sin häst är i hullet, behöver den tillsyn, gärna dagligen. Så att man kan åtgärda problemet innan det har gått för långt och hästen blivit mager eller fet. Om hästarna har fri tillgång genom att man ställer ut en bal i hagen, men en häst inte får i sig riktigt så mycket som den behöver medan alla andra är i bra hull, får man antingen ställa ut en till bal eller stödfodra den hästen med sämre hull. Har man problem med överviktiga hästar men ändå vill ha fri tillgång, kan man ha så kallad begränsad fri tillgång genom att klä in balen i små maskiga hönät, räcker det inte med ett kan man ha dubbla.

Man får verkligen inte glömma bort att lösdrift inte är till för att dumpa sin häst på, för det slutar då upp i väldigt många fall att hästarna blir bortglömda och tillslut ser allmänt skabbiga och eländiga ut. Det är då självklart att lösdrift förknippas med något negativt! Det går faktiskt att ha en häst i tävlingsform och ändå ha den på lösdrift. De klarar det alldeles utmärkt, till och med ännu bättre än uppstallade hästar!


---------------------------------------------------------------------------------------


Sådär ja! Nu har vi täckt tre av mina hjärtefrågor när det gäller häst :)



Av irmelin - 27 januari 2012 10:34

Nu har budgivningen på vårt hus kommit igång! Det var visning här igår med mycket folk och flera intressenter så det verkar ju ganska lovande såhär långt. Min lilla familj flydde till svärföräldrarna under tiden och fick gott fika och pratsällskap.


Svärmor lovade även att passa Jacob vid lämpligt tillfälle så att jag och maken får gå på bio och se nya Mission Imposible. Spikade slutligen söndag kväll och det ser jag verkligen fram emot!


Kom ganska nyss hem från stallet dit jag och Jacob tog en vända för att hämta hem verknings-påsen. Ska ut till Grangärdebygden och verka en liten shettiskille i morgon förmiddag. Och på söndag förmiddag ska vi dra ny eltråd i hagarna vid stallet. Främst ska översta tråden bytas ut från elband till elrep eftersom det lägger sig så mycket snö och is på banden och banden har lagats oräkneliga gånger.


Det är även på gång, när det nu blir, att Goliath ska byta hage eftersom det är lite svårt att kombinera mängden grovfoder till honom och till småhästarna. Anledningen till att det kanske tar ett tag innan det blir gjort är att vi behöver smälla upp ytterligare en ligghall och det är ju inte gjort i en handvändning precis.... Men det blir nog bra när det väl är klart :)


Och min lilla son gör ideligen framsteg! Just nu har han kunnat börja sitta upp litegrann med händerna som stöd i golvet. Det är roligt och spännande minsann och det kan man ju förstå när han äntligen får se världen ur ett nytt perspektiv! Dags att byta liggvagnen till sittdel i barnvagnen kanske, han börjar bli rätt lång förr liggdelen också.


Dags att leka lite!

Av irmelin - 24 januari 2012 12:43

Här är ännu en som upptäckt det fina med fri tillgång på grovfoder till hästen! Hon har dessutom slowfeedingnät som gör att hästen inte bara kan trycka i sig hur mycket som helst på kort tid. *gilla*


http://vivanolivia.blogg.se/2012/january/sjalvklart-ar-det-sa.html#comment


Jag redigerar det här inlägget med en länk till konceptet Slow feeding, bättre att skaparna till idén förklarar istället för att jag försöker göra det :)


http://www.slowfeeding.com/svhem.htm

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards