Irmelin - den starka

Alla inlägg under juli 2010

Av irmelin - 31 juli 2010 17:35

Jag måste väl ofrånkomligen skriva om en viss liten tillställning som ägde rum för cirka två veckor sedan samt om den efterföljande resan :) Det blir inte långt men det ska göras.


Den 17 juli 2010 klockan 15.00 gifte jag mig med Per Jonas Helin och dagen kunde inte varit mer fantastiskt. Allt var precis lika underbart som jag föreställt mig, om jag nu kunnat föreställa mig något liknande. Min kära vän Anette påminde mig efteråt om att jag sagt till henne efter vigseln att jag inte kunde le MER än vad jag redan gjorde. Vi upplevde både solsken, åska, regn på tvären och slutligen sol igen. Man kan undra om det förebådar ett gott äktenskap? Själva vigseln var gemytlig och avslappnad tack vare den rolige prästen Håkan Henriksson och den efterföljande festen var alldeles magisk och underbart rolig tack vare vårt exellenta värdpar; min syster Kristina och hennes man Niclas samt alla härliga familjer och vänner som delade vår dag med oss. När vi gick och lade oss den kvällen kunde vi konstatera att allt varit perfekt, om inte ännu bättre!


  


På måndagen efter bröllopet tog vi buss, tåg och flyg till Kroatien, Dubrovnik för en härlig veckas ledighet tillsammans. Det blev också en lyckad tillställning rakt igenom men god mat, trevligt hotell, fina utflykter och en härlig tid för bara oss två. Jag ska bjuda på några smakprov från resan...


  

Vyn över vår hotellpool där man hade utsikt över Adriatiska Havet. 25 grader i poolen så gott som var dag!


   

En del av Gamla Staden i Dubrovnik som var totalt sönderbombad för endast 19 år sen.


   

Vår dagsutflykt med buss till Montenegro och Kotorbukten där den konstgjorda ön Our Lady of the Rock utgjorde ett av resmålen. Ön hade skapats av 30 skepssvrak och samlade stenar under 200 år som en hyllning till Jungfru Maria där man byggt en kyrka i hennes namn. Kotor var magiskt...


   

Gifta.


   

Han....


   

...och hon.


Och så levde de lyckliga i alla sina dar'! 

Av irmelin - 12 juli 2010 13:08

Idag ringde klockan vid 06.30 Behöver jag säga att det är första gången alarmet är på sen jag fick semester? Jag var gruvligt trött men det fanns sådana som redan var vakna och som ivrigt väntade på att jag skulle dyka upp. Så är det när man är "med häst".


Först ville nykomlingarna Basse och Fiona ut i sin hage. De anlände i lördagskväll och är båda under en meter höga små sötnosar. Deras grind hade blåst sönder i det förfärliga åskovädret som härjade igår kväll, men det var snabbt lagat. Sen öppnade jag dörren till stora stallet där Rappa, min egen Goliath och russet Simba hälsade mig med angelägna gnäggningar. Bättre mottagande kan man inte få! Rappa och Simba fick dock vänta lite medan Goliath fick på sig kapsonen och följde med mig ner på ridbanan. Efter gårdagens träning för Karin har vi fått rådet att hårdträna på sökning och böjning. Efter 20 minuter med arbete vid hand och longering släppte Goliath igenom och fick mycket beröm och kel. På med flugmedel och sen ut till sommarhagen där han sprang gnäggande omkring tills Rappa och Simba kom och gjorde honom sällskap. Jag mockade och fixade fodret innan jag packade ihop för hemfärd. Sen kunde jag inte låta bli utan parkerade bilen och tog några foton på älsklingarna i morgonljuset!


Såhär borde varje människa få börja sin morgon för att få ro i själen.


Av irmelin - 10 juli 2010 22:07

Eller ja, dopp vet jag inte om jag får skriva med tanke på att jag bara badade mig upp till hakan. Det där med att verkligen doppa hela huvudet är inte riktigt min grej. Dels så pajar man frisyren som man stått och plattat fram en halvtimma och sen får jag en salig blandning av vatten och mascara i ögonen. För att inte tala om att man faktiskt får en lätt panikkänsla av att inte kunna andas som vanligt. Badkruka är jag också. Varm ska det vara, och det var det då inte idag. Eftersom jag dessutom avskyr att hoppa i plurret från en brygga med tanke på drunkningsrisk och panikkänslor så pinar jag mig långsamt ner allt djupare en avskyvärd centimeter i taget. Sambon hade doppat sig för länge sen när jag äntligen tog mod till mig och tog ett par simtag. Men inte var det skönt heller! Efter tio minuter var det i alla fall uthärdligt.


Förutom det första badet för säsongen trampade jag på ett bi och fick ont i foten på väg ner till vattnet. Insåg att jag inte alls vet vad man ska göra om man får ett bistick. Sånt hade man ju alltid sin mamma till när man var liten. Nu ska man tydligen klara sig själv, dessutom utan sympatier från fästmannen. "Kyl dig i vattnet," var hans råd. Jaja, det blev aldrig så farligt. Men jag måste nog googla lite om vad första hjälpen för bistick innebär.



Av irmelin - 7 juli 2010 22:18

Det är visst fler än vi som förbereder sig för mitt och sambons stundande bröllop. På den bloggande systerns blogg har det bevisligen förekommit mycken bröllopsförberedande aktivitet. Några av bloggrubrikerna är till och med döpta till "bröllopsdag".  Men med tanke på att hon och hennes man är värdpar åt oss så känner jag mig ganska så lugnad av den febrila aktiviteten.


Jag och sambon har sysselsatt oss med att anmäla valutaväxling på banken inför smekmånaden. Nej gott folk, jag är inte så dum att jag skriver vad valutan heter och därigenom avslöjar något kring vårt hemliga resmål. Efter bankbesöket for vi till Grangärde för att lämna hindersprövningen samt provduka uppe i festlokalen. Det var nog tur att vi kom för personalen upptäckte genom vår förfrågan att hälften av bestickuppsättningen är på okänd vift. De skulle givetvis ordna så att detta fanns på plats inför den stora dagen, men jag såg nog att de blev lite oroliga.  Tillbaka i staden hann sambon inhandla sig och bestmannen två sidennäsduken som ska pryda smokingfickan. Eftersom "prins" Daniel inte hade någon knappnålsblomma utan näsduk ska inte man man vara sämre. I nuläget är "ju billigare desto bättre" ett ganska välanvänt uttryck i vårt hus och där stämmer det sistnämnda bra in och så får det bli.


Eftermiddagen tillbringades hos de blivande svärföräldrarna. Fika och mat och trevligt sällskap!


Under kvällen befann jag mig givetvis som vanligt i stallet. Jag fick sällskap ut av Freja på Simba och Anna till fots. Vi skrittade upp till ett par klättringsbackar där Freja imponerade på mig stort genom att våga klättra i lika brant sluttning som mig och Goliath. Den tjejen kommer ha samlat på sig en mängd bra erfarenheter och lärdomar när hon blir större och klarar sig mer själv. På hemvägen var det Goliaths tur att imponera på mig genom att närma sig skolskritten där han började trampa bak och lyfta fram. Han är såå cool den hästen!!



Av irmelin - 6 juli 2010 16:34

Idag har jag och två tjejer i stallet satt upp en ny sommarhage åt våra små troll. Vi behövde bara flytta på ett fåtal stolpar så största jobbet låg i att sätta upp eltråden som togs bort inför förra vintern. Det visade sig att jag var en riktig fena på det där med att spetta upp nya stolphål. I alla fall om jag får säga det själv :) Det lönar sig att ha en far som är bonde och som visat hur ett järnspett ska brukas! Men det där med slägga var värre...långa stolpar och en usel slägga, nej det fick herr Stallägare komma och hjälpa oss med.


Att dra eltråd var faktiskt heller inte det lättaste. Själva tråden gick fint men värre var det med de en MILJON myggor som anföll oss. Jag höll på att få nippran och sprang och hämtade min regnjacka. Sen kunde de eländes odjuren bita bäst de ville. Lyckades ändå hinna med att få hela ryggen full med bett såhär lagom innan bröllopet med halterneckklänning. Yeij...not. Hagen blev bra iaf. Hästarna visste knappt vart de skulle sätta ner näsan när vi släppte över dem. Väldigt skönt för det dåliga samvetet också att de får äta sig mätta på gräs och inte bara hö såhär sommartids.


Herr Stallägare bjöd på lunchen idag och jag, Anna med två barn, A-C och en ny stallhyresgäst vid namn Karin lät oss väl smaka. Karin var en otroligt trevlig människa som kommer passa riktigt bra in i vårt gäng. Kul med nytt, bra folk! Hon, hennes man och yngsta dottern har tre shettisar som ska gå på lösdrift hos oss till hösten. Mysigt!


Goliath och det andra kallblodet Rappa släpptes ihop idag för första gången och det var inte utan att jag var lite nervös. Rappa är en rätt rivig tös när det inte passar och Goliath visade vissa hingsttendenser här i våras på ett annat sto som var ranglåg. Visst pipdes det och måttades en del i luften från Rappas sida vid ihopsläppet men Goliath skötte sig snyggt och mumsade hellre hö än beundrade nya bruden. Jag hoppas verkligen att det fortsätter så för annars får de gå i varsin hage igen. Ska försöka slänga in filmen från ihopsläppet sen om jag hinner... Filmen blir lite skakig vid ett tillfälle...hon som filmade var oförberedd på tjut och spark från Rappa :)

Av irmelin - 5 juli 2010 23:17

Idag for jag och fästmannen till Falun för att hämta ut vigselring och få förlovningsringarna putsade. Det gick snabbare än väntat och själva vigselringen kändes lika rätt som första gången jag såg den. Skulle velat sätta den på fingret direkt, men ännu får jag vänta lite :)


Ikväll var jag på Nålbergs Syateljé och provade den slutliga passningen på min brudklänning. Den satt som en smäck! Tack kära Ywonne för ditt arbete! Nu när klänningen var precis som den skulle var den också precis som jag vill ha den och jag fick motvilligt ta av mig den när det var dags att åka hem. Ywonne kommenterade att jag bara log och log när jag hade den på mig. Vad ska man annat göra?!


Nu är det läggdags för mig och fästmannen. Mannen jag är känslomässigt fäst vid och som jag ska fästa mig vid för resten av livet!

Av irmelin - 4 juli 2010 17:51

Idag ringde klockan vid halv sju. Min blivande man vaknade inte ens och jag förstod att jag skulle kunna stanna i stallet hela förmiddagen utan att han skulle sakna mig. Det visade sig senare att jag hade alldeles rätt i mina antaganden. När jag ringde honom vid elva råkade jag visst vöcka honom. Det är inte lätt att vara piggelin efter en hård sven6a ;)


Nu har jag visserligen semester men hästarna ville ut i hagen lika mycket för det och efter att ha gett dem lite hö som de ätit upp tog jag och Goliath en tur i 22 graders värme trots att klockan bara var halvnio på morgonen. Jag hade planerat att testa en ny väg genom skogen som jag hört om och när jag kom i början av vägen hade jag turen att stöta på en trevlig kvinna som var ute med sina två hundar. Jag stannade och frågade henne och förutom den väg jag tänkt rida kunde hon dirigera mig en extra runda. Det visade sig vara riktigt lyckat och både jag och Goliath var på riktigt bra humör när vi gick på upptäckarstråt. På grund av värmen har det blivit lite varannandagsridning, men det verkar bara ha gjort Goliath gott för han hade extra energi trots värmeböljan och bjöd hellre till galopp än trav. Så idag har vi galopperat överallt där det gick. Han tog riktigt fina fattningar och under en lite längre sträcka fick han arbeta på och samla sig när skogsvägen slingrade sig mellan träden. Han blev så rund och fin när han fick samla sig och det märktes att han tyckte att det var skoj med lite skogsbus!


Väl hemma blev det avsvampning med ljummet vatten, kanske inte det bästa Mr. G vet men han inser nog ändå nyttan med lite svalka och slippa svetten. När han var borstad och insmord belönades han som vanligt efter ridtur med kraftfoder. Jag var ju hos min tränare igår och köpte nytt, St Hippolyt som luktar såå gott av fräscha örter. Det är nästan så att jag skulle vilja smaka själv :) Efter att G fått gå ut i hagen med ett lass hö passade jag på att städa upp och möblera om i stallet. Är det något jag inte gillar så är det för mycket grejer i stallgången. Hyllor och bänkar som man kan klämma sig mot och som folk kan slänga grejer på som sen blir kvar och som skräpar ner och går sönder. Nej, jag bar ut det överflödiga och möblade om för morgonhöet och kraftfodret. Stallägaren har gett mig fria händer och det tackar jag honom väldeliga för!


Imorgon hoppas jag att fästmannen är pigg igen för då bär det av till Falun för att hämta ut giftasringen. Oh så kul!

Av irmelin - 3 juli 2010 23:21

Ni vet väl om att vi har äkta medelhavsvärme här i Sverige?! Jag trodde knappt att det var sant när jag klev ur bilens AC-reglerade kyla ut i den svenska tropiska värmen. Det var som att röra sig i en varm, stilla sötvattensjö. Allt man känner är lent och ljummet mot den bara huden... Men jag slår mig i backen på att svenskarna kommer lyckas klaga i slutet av sommaren ändå. Det hör väl till.


Idag har jag lyckats lura min fästman och jag har gjort det med gott samvete. Hans svensexa stod på programmet vilket givetvis var hemligt. För att hålla honom hemma kring tolvsnåret lyckades jag lura i honom att min vän Anna med sambo skulle trilla in på grillning hos oss. Jag gick verkligen in för hela historien, städade till klockan ett på natten efter att ha sett Eric Saade på Ludvikafesten och lät sambon marinera köttet på morgonen. När han sen ville lägga köttet på grillen kring tolvtiden fick jag försöka distrahera honom och säga åt honom att lugna sig. Kvart över tolv dök sen ett gäng glada grabbar upp och gjorde min fästman nervös. Han HATAR oförberedda överraskningar. Han ogillar även starkt käna överraskningar som han kunnat planera in men utan att veta vilken aktivitetet som står på schemat. Den här gången fick jag i alla fall stå ut och enligt korta rapporter från pålitliga personer har jag hört att Jonas har det riktigt kul. Är så glad för hans skull, med tanke på hur fantastisk min egen möhippa var!


Men nu längtar jag efter honom. Har legat i soffan för mig själv och sett The Duschesse. Mycket sevärd för någon som önskar ett knippe hjärtknip.


I morgon ska jag upp och ta ut hästarna. De fick faktiskt stå inne en natt i sommarvärmen för att vila upp sig och slippa ryktet om åska. Jag har inte sett till något av det sistnämnda men jag tror inte pållarna klagar ändå. Det är väldigt lugnt ute vid stallet just nu, vi är få personer just nu och hästarna sköter sig relativt mycket själva under dagarna. Varje gång jag har kommit till stallet har unge herr Goliath genast kommit fram och velat vara med om jag skulle få för mig att hitta på något roligt. Han är en stjärna, min lilla kämpe.


Jag tillbringade eftermiddagen i stallet och trots värmen var det så fridfullt att gå runt och pyssla och städa utan någon stress. Under arbetsveckorna finns det alltid något som drar en hemåt eller iväg någon annanstans. Att äntligen få ta det i min egen takt och bara vara får mig att inse hur mycket jag tycker om gårdslivet och hur mycket jag saknat det från när jag var liten. Jag går och mockar en stund på ridbanan, ser över staketen i hagarna, plockar iordning i sadelkammaren, tar in hästen och borstar i lugn och ro, packar hö och städar på höskullen, kommer ihåg och hinner ringa viktiga samtal, ringa oviktiga samtal och bara prata strunt.... Allt detta får mig att må bra. Varför gör jag inte det här oftare? Varför ska det finnas så många krav och måsten var dag som bara tar energi och ger negativa känslor. Målet med livet skulle kunna vara att uppleva kärlek- i alla dess former, trygghet, ro och frid, att få göra det man älskar, erfara betydelsefulla möten med genuina människor...


Eller så är jag bara alldeles för trött och ska upp tidigt imorgon också. Lev väl!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards