Irmelin - den starka

Alla inlägg under augusti 2011

Av irmelin - 31 augusti 2011 13:11

Jag är definitivt ingen sopp-person. På senare år har jag dock lärt mig att vissa varianter kan vara helt okej. Men igår när maken lagade soppa ur "billiga-veckan-menyn" som vi kör med nu upptäckte vi att vi hittat den absolut godaste soppa man kan tänka sig! Så nu måste jag dela med mig av receptet :)


Morotssoppa med ingefära, räkor och naanbröd

4 port.


500 g morötter

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

ingefära (var inte rädd för att ta i)

2 msk olja

5 dl hönsbuljong (vatten och buljongtärning eller fond) (vi hade ingen höns så det blev grönsaks istället)

5 dl mjölk

salt och peppar

1 tsk sambal oelek (rågad)

Tillbehör:

1 burk räkor i lake a 360 g (vi slängde i dem i soppan)

1 burk majskorn a 340 g (även dessa i soppan)

1 förp naanbröd (vi visste inte var det var men hade nog gärna haft en foccacia till)


Skala morötter, lök, vitlök och ingefära. Skär dem i mindre bitar och fräs dem i en kastrill med olja. Häll på buljong och mjölk. Låt koka tills morätterna är mjuka. Mixa soppan slär och smaksätt med salt, peppar och sambal oelek. Låt räkorna och majsen rinna av. Servera soppan tillsammans med räkor, majs och bröd. (Eller släng ner räkor+majs i soppan som vi gjorde och baka en foccacia till.)

Av irmelin - 30 augusti 2011 17:14

Dagens stallbesök gick väldigt mycket bättre! Inget regn, en snäll häst som fick trava runt mig på en äng och en underbar son som sov hela tiden. Kunde ju inte gått bättre :)


Nu hade äntligen rätta storleken på boots kommit hem till affären som jag ska beställa Goliaths nya pjucks ifrån. Så nu har jag klickat hem ett par såna här...



och ett par tovade sulor


 Tovad sula

Av irmelin - 29 augusti 2011 17:11

Men kul att åka ut till stallet då. NOT! Himlen öppnade sig och jag hann raspa av litegrann på ena framhoven, sen ville varken jag eller hästen vara med längre. Och stallnyckeln låg kvar hemma så inte kunde jag ge pållarna mineraler heller när jag var där. Den enda som var glad i eländet var väl Fias hund som fick sig en kisspaus innan regnet. Och så Jacob då, som satt tryggt i bilen och sov :)


Längtar galet mycket till oktober då det verkar som att vår ligghall ska vara klar = tak över huvudet!! I morrn skulle det i alla fall muras vägg och idag såg jag att de lastade av grus och packade till kring blivande stallet.


Lite dumt att säga att jag "åker till stallet" innan det finns ett stall kanske....   

Av irmelin - 29 augusti 2011 09:20

Igår var jag ut till Västansjö och verkade 8 nya hovar! Jag har träffat både hästarna och ägaren tidigare och eftersom ägaren är kompis med en vän till mig så tyckte hon att jag kunde få testa att verka hennes också. Det är verkligen superbra att få komma ut och verka olika typer av hovar när man är nyutbildad så att man får lite mer erfarenhet, så jag tackade tacksamt ja.


Eftersom det bara gått tre veckor efter förlossningen var jag lite fundersam över hur min kropp skulle reagera över att verka två hästar på samma gång. Men ryggen protesterade inte mer än vad den gjort vid tidigare verkningar och jag blev mindre trött än när jag var gravid. Armarna påtalar dock idag att det var tungt att lyfta stora tinkerhovar :)


Eftersom jag glömde fråga om lov att lägga ut fotona här så får de bli kvar i min dator. Däremot måste jag verkligen tipsa om att fota hovar som man verkar, dels för att i efterhand kunna analysera vad man kan göra bättre men även för att kunna följa hovarnas utveckling.


Ägaren igår ska ha stort beröm för hur uppmärksam hon var på sina hästars hovar och hur bra hon underhållsverkat trakterna. Vi diskuterade hur hästarna ville slita sina hovar olika, vad det berodde på, vad man kunde göra för att förbättra hästarnas hovanvändning (ex boots/sulor) och hur ägaren kunde förbätra sin egen raspning.


Idag hoppas jag på att få Bus att sova efter lunch så att vi kan åka ut till Goliath och raspa över hans hovar. De växer alltid så att det knakar, trots att tillväxten börjar lugna ner sig nu när hans hovform är bättre. Om allt är lugnt ska jag även försöka mig på ett pass med arbete vid hand.

Av irmelin - 27 augusti 2011 12:26

Idag har jag tagit ett stort antal foton på Lillprins Bus så att ni ska få se hur mycket han har växt! Det blir inte lätt att välja foton...jag är en sucker för att ta måånga bilder med skillnad på en millimeter hit eller dit. Han har förresten skött sig väldigt fint både i natt och på förmiddagen. Eftersom han hade ont i magen i går kväll och skrek rätt ordentligt trodde vi att han laddade för en uppesittarkväll, men sen somnade han så fint så! Under förmiddagen har han sen varit så tyst och snäll och myst ihop med sin pappa i soffan.


Sådan mor, sådan son.


 

Träningsdags


 

Fotokavalkad


           

Stilstudie i svartvitt


         

Har ni fått nog nu??



Jag och maken tittar ju förresten INTE på hus just nu, typiskt att jag har blivit kär i det här söta huset i Grangärde då....!


 





Av irmelin - 26 augusti 2011 17:09

Idag kunde jag inte hålla mig längre, jag var bara tvungen att rida en sväng! Det var ju minst sagt ett tag sen för både mig och hästen, båda tjocka och ovana men ack så trevligt vi hade!


Det blev cirka 20 minuters "dressyr" (om man kan kalla det det) i hagen. Nog kändes det lite i ljumskarna först men efter någon minut kändes allt som vanligt igen. Och vilken känslig häst jag har! Även om jag inte gjorde några avancerade övningar så fokuserade jag på att inverka så lite som möjligt och om piloten på ryggen är koncentrerad och gör det hon ska går hästen som en klocka. Jobbet med traven från marken har tydligen också gett utdelning för vilka fina övergångar han gjorde. Mjukt och balanserat - bara jag gjorde rätt. Sen orkar han inte hålla skutan i styr mer än ett par steg på egen hand, men - framsteg!


När jag ändå snart hade tänkt avsluta så ringde maken på mobilen och sa att nu fick jag packa mig hemåt för Lillprins Bus var vrålhungrig och hade skrikit i en halvtimma. Panik! Fort av med alla grejer och in med hästen i hagen utan borstning. Han såg faktiskt lite paff ut :) Körde i .....piiiip km/h hem och väl innanför dörren har Bus lyckats somna och det tar nog en kvart innan han vaknar till och vill ha mat. Men sen ville han ha mig som snuttefilt ett antal gånger under eftermiddagen. Mamma är bäst!


Vi har faktiskt fått en nykomling i hagen också, en shetlandsponny som heter Mimik. Av någon anledning hade jag fått för mig att han var korsningsponny, kanske för att han är så lätt och fin i modellen. Tack Sanna för att du rättade mig! Tarzan är överlycklig över att han också har fått en kompis och det blev en väldigt lugn och trevlig flock med jämt antal hästar.


     

Jag förstår Tarzan för hur kul är det att umgås med "Helan och Halvan"?


   

Och så till en liten kort filmsnutt från vår premiärtur...ignorera frökens outfit och sits samt ponnyns kopiösa tjockmage   



 


Passar på att slänga in ett foto från Jacobs golfpremiär igår! Maken spelade medan jag och en sovande J tittade på och berömde.


 


Av irmelin - 25 augusti 2011 18:52

Efter en riktigt bra natts sömn (till skillnad mot natten innan) har Bus fortsatt sova. Hela förmiddagen...i bilen till och från BVC och sen i dryga tre timmar här i eftermiddag..och nu sover han igen. Dessutom gick det hela FYRA timmar mellan eftermiddagsmålen, rekord!


Det är väl för att han växer så att det knakar. Från förra veckans 51,5 cm är han nu uppe i 52,6 cm och förra vikten ca 3500 g och idag var det prick 4000 g. Men det märks minsann, tyngre att lyfta och kläderna i strl 56 börjar passa riktigt bra.


Och han börjar få ett jäkla humör, vet precis vad han vill. Passar det inte knölar vi och skriker gärna också. Inte den ställningen...inte bli ammad utan ligga i famnen och ha napp...lite hungrig så passar absolut inte pappas armar.... Han brås nog på sina viljestarka föräldrar är vi rädda för :)


Jag ska komma ihåg att ta lite nya foton så får ni se på fyrakilosklimpen!



Av irmelin - 23 augusti 2011 17:38

Nej - det är inte jag som är jobbsugen, utan min häst! På med grimman i hagen och sen skrittar han glatt med mig till staketet där jag slänger repet kring en stolpe och där står han sen lugnt parkerad. Och när vi går iväg ut ur hagen är det lika glatt, herrn vill jobba!


Kör en period med arbete vid hand nu, alltså dressyr fast jag går bredvid hästen på marken (för den oinvigde!). Försöker vara noga med att fokusera på olika saker vid de olika passen så att han inte tröttnar ur det första han gör. Så idag blev det trav.


Började som vanligt för att skapa trygghet med nedåt-framåt och sen trav i longen. Repeterade sen skritt på volt där jag har tyglarna över halsen som i ridning och volten blev betydligt bättre än förra gången vi testade. Fick även till rätt fina öppnor när jag kom underfund med hur jag skulle placera ytterhanden vid manken för att kunna använda yttertygel till att föra in bogen. Testade sluta på fritt spår i samma placering och fick till det direkt. Rörelsen sitter men formen är såklart inte som den ska än så länge. Det övade vi ju på även i ridningen i våras så det är inte så konstigt. Ett långsiktigt projekt - som allt annat!


Nytt på dagens pass var trav vid hand. Det har liksom inte ens varit någon idé tidigare att försöka gå/halvspringa bredvid honom när han ska trava för det har gått alldeles för fort och varit för obalanserat för att vi skulle få ut något av det. Men med den traven han börjar visa utan ryttare skulle jag allt mer kunna jobba närmare honom. Utgick från sökning och böjning för innerhjälper och bad sen muntligt om trav. Han blev lite stressad, som väntat, och ökade tempot men förstod ganska snabbt att det inte blev värre än att matte sprang bredvid än höll sig mera stilla i mitten av volten. Och mot slutet hittade han balans, takt och "form" ett par steg i varje varv och fick massor av beröm. Avslutade direkt och gick tillbaka till hagen så att han ska ha prestationen färskt i minnet till nästa gång.


Det är verkligen otroligt roligt att jobba med herrn för han ger så mycket positiv energi tillbaka. Han ska mysa och vara nära och han blir så följsam efter allt beröm. Vi har verkligen hittat vår melodi för att få arbetet att fungera på bästa sätt!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards