Irmelin - den starka

Alla inlägg den 4 mars 2011

Av irmelin - 4 mars 2011 18:40

Om ni vill se en riktigt duktig ryttare i utövande ska ni kika på det här:



Om ungefär en månad ska jag och Goliath träna för honom.

Prestationsångest?     Det var väl det jag fick här om dagen när vi red på banan och inget funkade. Även om det inte är så himla kul när det går åt skogen så är det trots allt väldigt nyttigt. För det kräver att man sätter sig ner, tar en funderare och backar tillbaka några steg.


Till passet idag hade vi därför sänkt ambitionsnivån en sisådär hundra snäpp. Gick tillbaka till grunderna, som vi kan, och gjorde en ordentligt uppvärmning från marken. Nyckeln på problemen brukar vara lugn och tålamod för oss, det slog inte fel den här gången heller. Jobbade mycket med att flytta bogarna och placera benen rätt och mot slutet hade jag en lösgjord och nöjd häst.


Som planerat hade jag det tredelade tränsbettet och passade på att sitta upp och bara skritta runt en stund efter markjobbet. Satte prion 1. styrning 2. tempo 3. form och det gav ett väldigt trevligt resultat. Jag hade även tålamodet att inte inverka för mycket, vilket är väldigt lätt hänt när man blir frustrerad och det inte går som man vill. Istället gav jag en signal, inväntade svar och gav sen ytterligare en hjälp om det behövdes. Med tränsbettet kom jag verkligen åt böjningen när det andra föll på plats och kunde vibrera lite i bettet så att han släppte igenom sidorna. I de lägena han styvar sig i sidan får jag först lösgöra på bettet och sen lyfta upp bogen för att komma på rätsida igen.




 

Nu är det dags att beställa kvällens pizza! Maken ringde och meddelade att han var klar på fotbollen. Han avbröt dock mitt samtal med hans bror som bor i Alingsås. Vi hade hunnit prata i förvånande långa trettio minuter, han har en riktigt trevlig bror :)





Av irmelin - 4 mars 2011 10:13

..blev det igår och jag tror herr G är lite småloj av pälsfällningen. Han gick och segade bäst han kunde i början av turen men med lite aktivering fick jag i gång den vanliga framåtandan.


Red på hackamoret och då var han sitt vanliga fina jag igen. Vi böjde, red sidvärts, skolor, en massa övergångar och han var superfin faktiskt. Krävde lite extra i övergångarna skritt-trav-skritt och gjorde korta växlingar som han klarade ut bra med en fin travtakt. Det är så bra att använda sig av gratis-bjudningen som man får när man rider ut. Kan nästan bara tänka trav i sätet så kommer han igång.


Gjorde en del bakdelsvändningar också och det märks att han är rejält bogstel. Inte så konstigt att det blir sisådär med styrning osv på ridbanan. Får lägga mer fokus på att lösgöra framtill... Det ihop med lite mer bettskolning ska nog göra susen. Höger fram är speciellt stel, hör så klart ihop med den svagare vänster bak.


Fick till trevliga skolor också på slutet när han var lösgjord och varm i kroppen. Matte fick vara noggrann med att sitta rakt över hästen så gick det som en dans. Det är så lätt att börja korva till sig när hästen inte gör som han ska. Men det beror ju på att matte inte gör som hon ska :)


Blev en del pulsning på en skogsväg där en skoter kört. Spåret släppte dock igenom en del så G fick ta i och det behövdes. När vi vände hemåt var inte inte lika "tagg" som han varit andra gånger - framsteg. Gjorde halter för små hjälper och han saktade in istället för att ligga på och öka när jag kortade tygeln. Trevligt när han lyssnar sådär fint! Sen tog vi två galoppfattningar, en höger o en vänster. Brukar vara lättast att börja med höger och G tog den faktiskt helt perfekt! Han behövde lite hjälp för att få igång tempot men takten var korrekt med en gång och han behövde inga travsteg i starten. Vid avsaktningen till trav krävde jag att han tog i med bakbenen och direkt travade på, istället för att ramla isär som jag annars så bekvämt gör. Ner till skritt och upp i vänster galopp. Taggad häst tog trav istället, så det var bara att göra om och göra rätt.


Riktigt nöjd med övergångarna igår måste jag säga. Härligt att kunna kräva allt mer bakbensaktivitet och att han bär sig själv i balans. Det går ju faktiskti framåt!


Idag blir det ett pass från marken med fokus på att böja igenom. Tar på kapsonen och även tredelade tränsbettet så får han gå och fiffla med det själv som lösgörande. Blir ett uppsuttet pass på tredelat till helgen sen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards