Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2012

Häst och vagn

Av irmelin - 2 augusti 2012 11:47

När jag och Jacob var nere hos mina föräldrar passade jag på att följa med en kompis och hennes nordis ut på en körtur. Jag har tyckt att det känns lite konstigt att sitta bakom hästen och inte ovanpå, men Linus som hästen heter visade att det kan vara hur tryggt som helst! Han lunkade och travade på stadig som en klippa och jag njöt i fulla drag. Det var ju heller inte helt fel att kunna sitta och prata med Marre under hela turen :)


Jag blev helt enkelt väldigt motiverad till att köra Goliath som faktiskt är satt för vagn för ett par år sen av sin tidigare ägare. Han var tydligen hur cool som helst - som han alltid är, så det ska nog inte vara en omöjlighet att kunna köra honom. Jag fick med en remsele på köpet och med en ny bukgjord och inköp av en långbrösta ska vi kunna köra.


När det gäller vagn så får jag låna en rockard på bilaxel av snällaste Anna för att testa. Sen är tanken att köpa en lätt rockard på typ mopedhjul om allt går som det ska.


Efter lunch ska jag ut och sela på Goliath och tömköra en sväng, det är han åtminstone helt van vid.


Såhär underbart hade jag det nere i Västergötland!


         

 
 
Olivia

Olivia

2 augusti 2012 14:43

Sv: Tusen tack för ditt långa svar om fossingarna!! Jag hade mer att säga om det här med att slå på skor för att trycka ihop hoven, det var lite ironi över det ;) men jag vill inte "dumförklara" hovslagaren då han är en Underbar människa och det är många här ikring där jag bor som läser min blogg och vet mycket väl vem som verkar mina hästar. Sedan kan det ju ligga sanning i vad han menar för många, och bevisligen tvärt om för andra. (Jag är konflikträdd, haha)

Jag raspar Maddes hovar nästan var tredje dag, just för att hennes hovar växer som tusan och jag tycker att det blir så tungt att vänta längre. Och det jag har försökt att göra med hovkniven är just att "ge strålen lite mer plats" och brädda "diket" en aning då det fastnat en sten där, men jag misslyckades total och slant som man ser så jag la ner försöket, haha.

Men när din häst verkas, tar du aldrig hovtången och "klipper" bort traktstöden och lite inne i sulan? Det gör min hovslagare varje gång.
Mvh

http://vivanolivia.blogg.se

irmelin

3 augusti 2012 19:56

Ingen orsak, det är bara kul :)

Ja jag tänkte väl att du hade lite koll på både det ena och det andra, jag har uppfattat det så tidigare i alla fall. Men visst är det ett dilemma för man vill hålla sig vän med folk även om man tycker något annorlunda.

Vad bra att du raspar så pass ofta! Någon annan hade kommenterat traktstöden och det funderade jag också på. Det är bara vansinnigt svårt att se hur de är verkade utifrån bilder. Jag använder alltid hovkniven till traktstöden eftersom det är otroligt viktigt att få en rät 90graders vinkel på traktstödet och mot sulväggen. Gör man på annat sätt är det lätt hänt att man skär dem ojämnt och bara tunnar ut dem och då finns det fortfarande hovvägg kvar i traktstödet som kan göra hästen öm. Traktstödet måste också verkas korrekt för att hoven inte ska flyta ut åt sidorna. Blir stöden för långa viker sig väggen oftast istället för att självt gå av. Då kan det lägga sig över sulan och trycka hela hovväggen utåt och ge utflytningar. Jag förstår det som att din hovis tar bort traktstöden, men frågan är vilken vinkel stöden får och hur det påverkar resten av hoven.

 
Johanna

Johanna

3 augusti 2012 06:57

Åh jag vill också köra häst...Vargen är ju inkörd men jag tror inte han skulle vara någon bra körhäst eftersom han är bakskygg och skvättig...men det vore kul att testa.

http://walkyria.blogg.se

irmelin

3 augusti 2012 19:48

Testa kan man alltid! Du får väl göra diverse förberedelser med släpor mm så får du se hur han reagerar. Jag hoppas och tror att det kommer gå bra med Goliath, det skulle vara super att kunna motionera honom framför vagn också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards