Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 15 maj 2011

Hovnörd

Av irmelin - 15 maj 2011 12:16

Har man väl börjat intressera sig för det här med hästens hovar så verkar det vara kört! Vilken häst man än träffar på så är det första som kollas: hovarna. Min vän som är på långweekend på Malaga skickade ett MMS på ett par hästhovar och erkände att hon är helt skadad - överallt såg hon hovar och de vackraste hon skickat bild på var verkligen inget att hurra för... Skönt att jag inte är ensam i alla fall!


Cirkus Brazil Jack var på besök i vår lilla stad här i fredags och med sig hade de fyra Pippi Långstrump hästar, tre stora och en liten plutt. Och vad tittade jag på...just det - hovarna. Pållarna var barfota och såg inte alltför hemska ut även om de hade höga trakter.


Nedanstående gigant behövde dock få sig en omgång med raspen! Tydligen var jag inte ensam om att tycka det för en stund senare kom det ut en man från en cirkusvagn och tog sig an hästens hovar. Hade jag inte jobbat och haft med mig en hoper barn hade jag mer än gärna stannat för att kika på hur mannen verkade och hur slutresultatet blev   


 

Något som var rätt fascinerande och som jag och min kollega diskuterade var hur djuren reagerade och betedde sig mot olika typer av människor. Hundarna som fanns på plats i en inhägnad följde en skötare fram och tillbaka både med blicken och med kroppen. När skötaren försvann blev hundarna cool-lugna och lade sig ner för att vila. Den stora hästen på första fotot kom glatt fram och hälsade när vi kom och försiktigt frågade den om lov för att ge den några grässtrån. Lite senare kom tre tonårspojkar för att kika på samma häst. Hästen lyfte inte ens huvudet och när en av killarna sträckte sig över tråden och klappade hästen vid manken viftade hästen irriterat på huvudet och ignorerade sen killens fortsatta försök. Riktigt häftigt! Så mycket människor som de här hästarna stöter på är de med all säkerhet bra på att bedöma folk och deras avsikter.


Den här Pippi-hästen hade sannerligen spikrak rygg!

 

En häst hade fått solskydd. Men jag vet inte om han var så nöjd med det för strax efter att han blev utsläppt i hagen fick vi se honom glatt promenera därifrån och en hoper skolbarn som var i närheten varnade cirkuspersonalen och de kunde fånga in rymlingen.

 

Rarast var i varje fall Mr Gigant! När cirkusmannen fixade hovarna på honom stod han blickstilla ute i hagen utan att bekymra sig för omvärlden.

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards