Irmelin - den starka

Alla inlägg den 23 augusti 2012

Av irmelin - 23 augusti 2012 21:43

Vad vore jag utan min fantastiska häst.... Jag trotsade förkylningen och tog en kort tömkörningstur ikväll trots allt. Eller kort och kort, vi var ute i 50 minuter runt Golan med både trav och klättring inlagt. Jag känner mig dock bättre så jag ska inte klaga.  Goliath är så härlig, det syntes verkligen att han tog sin uppgift på allvar ikväll. Han mötte en barnvagn med lysande reflexkåpa, gick förbi en del udda saker, fick stå i halt både länge och väl vid en vägövergång och han bara gillade läget. Han gör mig så himla stolt!


Travpassen gör honom också gott, ibland får han springa på med mig joggandes bakom eller så går han rulla på i kort trav där jag går med raska steg. Han har lättare för att balansera sig själv och då får han träna på att sätta under sig på egen hand. Han är RÄTT snygg vid de tillfällena vill jag lova!


Körde på hackamoret ikväll och det märks att det är det som han trivs bäst på - hästen får bestämma vad han vill ha :)


 



Av irmelin - 23 augusti 2012 12:55

....så det kapar jag :)


Balans

Ewa betonar ständigt vikten av balans, det mesta är en konsekvens av balans eller avsaknaden av balans...överböjning, förlorad takt, en ryttare som skjuts över i sadeln, häst som motsätter sig tygeltag, samling....fundera på det.
 
Ett hälsosamt "tänk" som vi får lära oss på våra kurser är att en ridövning har flera syften och huvudsyftet är inte att visa upp sig själv och sin häst och hur långt man har kommit i sin utveckling utan huvudsyftet med en ridövning är att visa på brister....vad händer med mig och min häst när vi gör en omforning på volten? Vad händer när jag växlar från öppna till sluta på spåret? Varför tappar hästen påskjutet? Etc..
 
Brister ska fram i ljuset för att vi sedan ska kunna jobba vidare med dem...Tänk att det tar ett helt liv att lära sig rida och ändå blir man aldrig fullärd...
 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards