Irmelin - den starka

Alla inlägg den 21 augusti 2011

Av irmelin - 21 augusti 2011 15:00

Jag kom ut till stallet en sväng till sist, även om Bus var rejält hungrig när jag kom hem igen. Han har tydligen en snutt och närhetsdag för han är inte alls glad i att ligga i vagnen utan vill bara bli buren och få mysa.


Hästen var det ja   Finhästen fick sitt första arbetspass på över en månad och det blev arbete vid hand. Hade egentligen inga förväntningar men motiverat mig genom att kika på ett par YT-filmer. Lade fokus vid hur lite man måste inverka på hästen, lita mer på det grundarbete man gjort och ge hästen möjlighet att hitta rätt och lösa uppgiften på egen hand. Ville även pröva på att gå bredvid hästen med tyglarna som vid ridning och från det läget testa på öppna och renvers (förvänd sluta). Känner bara att jag måste utveckla jobbet vid hand för att inte fortsätta harva på med det vi redan kan utan komma vidare. Lite svårt eftersom det blir väldigt dåligt med tränarledda träningar i höst, men något måste man ju kunna utveckla på egen hand.


Väl i arbete så visade Goliath att han kom ihåg allt arbete vi lagt ner tidigare. Han hittade både sökning och böjning fint och traven var alldeles underbar! Så otroligt roligt att se hur han nu kan trava lugnt och avslappnat med höjd rygg och till och med vila i steget. Tala om skillnad mot utgångsläget med huvudet högt, sönkt rygg, otakt och sprikrak. Att dessutom veta att det är jag som lyckats träna honom gör ju inte saken sämre   Skolorna på rakt spår var inga som helst problem, jag behövde knappt inverka alls utan bara placera mig rätt. Till sist provade jag att gå bredvid med tyglarna som i ridning. Vägen var lite svår att följa korrekt men det gick bättre än väntat. Så böjde jag om och hamnade på "utsidan" av volten, ställde inåt och gav en lätt spöhjälp för ytterbak och voila- förvänd sluta! Gav det bara ett par steg sen halt och mycket beröm.


Avslutade med att samla lite i skritten på vanligt vis, mer böjning och muntlig signal till mera power. Gick riktigt fint det också men jag måste tänka på att själv ha mer energi i min kropp när vi går över till det läget. Efter snart två års arbete med att dämpa och tänka lugn kan vi så smått börja lägga in mer kraft och energi. Häftigt!


Tänk att den utvilade köttbullen kunde bjuda på ett sånt fint arbete!


 

Av irmelin - 21 augusti 2011 10:27

Idag ska jag göra en sista mätning på Goliaths hovar och sen beställa hem ett par Easyboot Trail och ProPad sulor. Inser att om jag ska kunna komma igång med herrn behöver han ha lite hjälp på traven med hovarna efter den vila han har haft. Tyvärr kan jag ju inte göra någon direkt igångsättningsplan för honom heller eftersom Lillprins Bus styr vardagen.


Som nu till exempel, dags för käk för Bus.


Ville egentligen snabbt passa på att tipsa om en annan produkt som jag såg på den sidan jag ska beställa från. Det är något som heter Sole Mates och är en skumsula som kan läggas i hovboots eller sättas fast med silvertejp under hoven. Speciellt lämpligt för små ponnyer som behöver underlätta för hovarna och där det är svårt att hitta lagom små boots.




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards