Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 14 februari 2011

Åsså lite trav igen då...

Av irmelin - 14 februari 2011 19:01

Jag fortsätter att rådbråka hjärnan kring det här med traven. Blir tokig på att folk säger det ena medan jag själv finner det andra mest logiskt och vettigt för mig och min häst.


Så jag letar och googlar, kikar på filmer på tuben....allt för att hitta fler som faktiskt tänker som mig. Och oavsett metod kan man inte förvänta sig att hästen ska gå perfekt direkt, det är en lång väg att arbeta sig fram på. Att jag har ett tänk i huvudet är en sak, det som syns i själva ridningen kan just nu vara en annan eftersom vi helt enkelt inte är DÄR än. Någonstans lär man dock börja och viktigast för mig är att jag har en struktur för hur jag går tillväga och vet hur jag vill göra för att nå  målet. Jag blir också lugnad när jag läser om människor som arbetat med sina hästar i flera år och slutligen har en fin trav - eller vad det nu kan vara. Det grundjobb man har lagt i hästen då är värt varenda minut för den hästen har kvar kunskapen och tekniken i kroppen. Lätt fånget- lätt förgånget.... Så jag låter det ta tid, och jag gör på mitt sätt- samma sätt som många andra också använder sig av.


Här är ett intressant inlägg från en clinic med islandshästridläraren Ia Lindholm: "Sylvia och Krummi fick prova på en övning Ia nyligen lärt sig av Julio Borba. Om man jobbar hästen på volt och den skjuter ut ytterbogen så är det vanliga att man flyttar tillbaka bogen med ytterskänkeln. Men detta gör inte hästen mer lösgjord utan kan istället innebära att hästen blir låst i bogen och rörelserna försämras. Istället kan man ”angripa” anledningen till att hästen skjuter ut bogen - d v s att den inte vill trampa under sig med inner bak – genom att flytta ut hästens bakdel några steg (så att den trampar under sig med inner bak) och sedan rida en ny volt med ny centrering. Ia slog också ett slag för lättridningen – som nu tydligen gjort comeback. ”Förr har man tjatat om att alla ska sitta ner i traven – men om du inte kan sitta ner riktigt bra så är det bättre att du rider lätt”."

 

Nu ska jag förströ mig med senaste avsnittet från Ponnyakuten.

 
 
Linda

Linda

15 februari 2011 19:05

Jag tycker du skall göra det som känns bäst för dig och din häst.

Det var ju ingen på det kända forumet buke som riktigt förstod min ridning heller, men se där efter ett tag gick han hur fint som helst och en "tränare" var grymt imponerad att en travare kunde gå så fint. Man ska gå efter sin egna känsla.

Sedan ska man givet vara öppen till att ta till kritik och lära sig andra spår, självklart. Det finns ju dom som är så insnöad på sitt och vill inte ha fel för fem öre.

Men sådan är inte du!

Intressant text där från islandstränaren faktiskt.

http://www.elmo.cybersite.nu

irmelin

16 februari 2011 09:52

TACK! Det var värmande ord att höra :)

Haha, nä jag kommer också ihåg att flera ifrågasatte dig. Och så länge folk kan göra det på ett sjyst sätt och inte försöka pracka på en deras eget sätt och ge "pekpinnar" så är det helt ok för mig. Nya tankar och perspektiv har ju ingen dött av. Folk måste bara acceptera att alla inte gör på samma sätt. Speciellt inte när man har hästar som har det lite tuffare att utvecklas på rätt sätt :)

Det finns nog en hel del att lära från islandsridningen just kring travarbetet skulle jag tror, iaf för min och Goliaths del eftersom han tar till tölten och otakten när det inte funkar. Jag har en islandshästtränare i närheten som jag gärna skulle ta ett pass för här till våren, bara för lite ny inspiration och ett annat sätt att angripa problemet på.

 
Linda

Linda

16 februari 2011 12:52

Haha ja och visst man har inte rätt alla gånger men vem har det?

Ja just nu är det en westernryttare som hjälper mig med Fifas orena trav. Har man känsla och erfarenhet för hästar så tror jag de kan lösa de flesta problemen oavsett ras och vilket gren man håller på med.

Men visst, exempel: en islandstränare har säkert fler smaskiga tips på att få en islandshäst att gå ren i den gångarten man har besvärligt med.

Jasså töltar Goliath? Haha, ingen film på det^^?

http://www.elmo.cybersite.nu

irmelin

16 februari 2011 20:27

Jag instämmer i det där med känsla och erfarenheter :) Därför tror jag också att det är sunt att testa flera olika tränare och olika angreppssätt för att hitta "sitt" sätt att lösa problem på.

Jodå, tölten tittar fram när han inte klarar av att slappna av ordentligt. Tror inte jag har någon specifik "tölt-film" men otakten han hamnar i dyker upp med jämna mellanrum på gamla filmer. Främst handlar det om att han blir stressad/taggad och "het" i huvudet så att han inte vet vart han ska göra av sin kropp. Lillfjanten :)

 
Linda

Linda

16 februari 2011 22:00

Okej. Kikade på filmen du lade ut nyss. Kunde inte ha allt för högt ljud då sambon kollade tv.n och jag hade datorn bredvid ^^ Men mkt intressant.
Jag är öppen till olika sätt att "lösa problemet" Skall kika mer på filmen vid ett bättre tillfälle..

först trodde jag ju att det var en film på dig och Goliath =/

http://www.elmo.cybersite.nu

irmelin

17 februari 2011 10:28

Haha, ja i så fall en Goliath i en större och något mera graciösare upplaga ;)

Tyckte det var lite kul att hitta den filmen för här verkar de ha lite samma svårigheter och de få kommentarerna som tränaren ger är i stil med mitt eget tänk.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards