Irmelin - den starka

Alla inlägg den 16 februari 2011

Av irmelin - 16 februari 2011 21:27


Det är inte lätt och det är inte vackert medan man strävar mot målet. Men de få steg när allt stämmer, de är väl värda att kämpa för!


*Nynnar...I'm not alone...*

Av irmelin - 16 februari 2011 20:28

Fast drömscenario var väl kanske att ta i, men en dröm var det i varje fall. Förstår verkligen inte vart jag får allt ifrån....här har du iaf något som kan roa dig, syster KZ :)


Jared Leto, sångaren från 30 seconds to Mars, skulle gästspela på ortens cafè/bar. Han satt där vid ett runt litet bord alldeles för sig själv. Bordet hade en förfärligt ful blommig duk och en säkerligen antik gräslig vas med en konstgjord blomma i vasen. Plötsligt kom man på caféet på att det inte fanns någon som kunde vara "för-band", som det så fint heter, till Jared. Vem skulle kunna rycka in av de lokala förmågorna....? Jomenvisst. Jag fick väl ställa upp!


Min man hade plötsligt fått stora pianotalanger och satte sig ner vid tangenterna medan jag fick leta på ett par gamla välkända noter som jag lustigt nog hade liggandes i min gamla slitna läderväska. Låten var givetvis en sentimental ballad med några starkare partier där jag inte riktigt lyckades göra min röst rättvisa. Undrar om inte titeln innehåll något med många An och Ln och något D... Jag vågade inte titta på stackars Jared under hela låten, utan förvånades mest över min mans underbara pianospel.


Efter låten när Jared skulle upp på scen mumlade jag dock fram några pinsamma ursäkter om att jag nog inte var någon direkt sångerska. Jared var en artig gentleman och sa bara "It was bra." Tydlligen hade jag inget ord för "bra" på engelska i drömmen.


Tråkigt nog slutade drömmen där och jag fick aldrig höra Jared sjunga. Det hade iaf definitivt varit bättre än det jag pep fram!


________________________


Så. Nu släpper vi det ämnet.


Idag har vi inlett travarbetet, jag och Goliath. Red ut en sväng längs en ganska nyplogad fd banvall och det märktes att det var lite hårt i backen för herr G. Han traskade dock på rätt snällt och det kändes bättre emot slutet när hovarna vant sig lite mer. Det ska bli skönt när man inte behöver ta så mycket vid var verkning utan fossingarna har fått den form de vill vara skapta i.


Satsade återigen på övergångar med tydlig formgivning både i start och vid stopp, såväl skritt som trav. Jobbade också mycket med att flytta på kroppsdelarna. Öppna, sluta, bara tvärning rakt fram för att lösgöra uppe i bäckenet och få innerbak att träda inunder. Kämpigt tyckte herrn, men ställde upp.


Huvudjobbet i trav var för dagen att göra sidförflyttningar över vägen i trav. Vi gör det ofta i skritten men det har inte funnit så mycket styrsel att göra något av i traven innan. Nu börjar det iaf hända grejer och det går att ställa högre krav på honom. Ställde bort från rörelseriktningen och använde kroppens riktning, sidförande tygel och ev. ytterskänkel vid behov. Att flytta för vänster funkade kanoners. Flytta till höger var dock väldigt mycket svårare. Han tappade takten, spände sig och allt beroende på att han inte riktigt fixade hela böjningen till höger. Vänsterbaks problem visar sig direkt då det inte vill spåra i böjningen utan hellre vill hålla sin plats snett utanför böjningens ram. Fick ta mjuka tag på innertygeln, hjälpa till lite med en sluta-tendens och de sista stegen slappnade han så av och lät sig formas och flyttas korrekt. Likadant nästan var gång. Men oj vad nyttigt! Han blev riktigt härligt "jobb-varm" och frustade och stod i.


På hemvägen skulle det givetvis trippas och hetsas eftersom vi fick vända direkt på raksträckan. Men nu får det vara slut på tramset, han kan faktiskt skritta normalt. Så jag fortsatte att arbeta med flyttövningar i skritten istället och var till och med så elak att jag lade in flera halter. Märktes dock att förra ridturens haltarbete gett en liten minnesreflektion i honom för vi kom aldrig upp i någon riktig stress och tramp på stället. Det räckte med att jag tog en förhållning när han försökte ta sats framåt, och då lyssnade han på den. Sista halterna var riktigt fina där han stod på hellång tygel med ett "lugn" i kroppen. Vid en lätt tanke framåt från min sida var det såklart speedskritt direkt, men den gick också att kontrollera med ett par lätta förhållningar. Trevligt att upptäcka när poletten trillar ner.


Hemma i stallet blev det lite raspning och stretchning. Ska se till att raspa var och varannan dag det lilla lilla jag behöver ta för att underhålla och slippa ta så mycket vid själva verkningstillfället. Eventuellt får vi korta av perioderna för honom också här ett tag framöver. Stretchningen börjar också gå framåt, herrn börjar förstå själva vitsen med det och hittar lägen där det är skönt att sträcka ut. Frambenen verkar vara rätt onödiga ut hans perspektiv, men bakbenen var okej att gå igenom.


Måste passa på att skriva en påminnesnotis till mig själv inför kommande säsonger. Herr G hade på bara ett par dagar släppt rejält med päls framme på halsen och uppe på rumpan. Syns sån skillnad mellan den långa täta vinterpälsen och den nyare kortare vårfällen. Härligt att han fixar fällningen så fint genom solljuset han får varje dag som lösdriftshäst. Blank och fin är han förövrigt också :)


Vi har fått en liten ritual varje gång jag släpper ut honom i hagen. Förr hade han så otroligt bråttom, man fick närapå kasta av grimman för han skulle iväg. Och det var inte mat som lockade heller. Han skulle bara iväg. Nu står han istället lugnt kvar medan jag tar av grimman och sen står vi och kelar en liten stund innan han lommar iväg. Jag får till och med gå fram till honom bara en liten stund senare och plocka med honom utan att han skyr mig som pesten. Något bra måste jag ju alltså ha gjort. Jag försöker iaf få honom att tycka att han är bäst i världen efter varje pass och avslutar alltid positivt. I stallet får han också mycket kärlek och beröm, både innan och efter. Han är väl värd att veta att jag är stolt över honom så det gör mig inget att han står där och ser sprickfärdig ut. Så mycket trevligare när vi träffs nästa dag och jobbar ihop igen.


Huvaligen, nu lär jag ta mig i kragen och ta mig i säng innan bokstäverna flyter ihop. Det är till att vara trött av sig...


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards