Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 16 februari 2013

Gör halt

Av irmelin - 16 februari 2013 17:18

Eftersom Pila är en hel del NH-tränad a la Parelli-style tog vi på repgrimman idag och testade de sju lekarna. Pila är otroligt känslig och lyhörd så det var inga större konstigheter att ta sig igenom övningarna från 1 till 7. Hon visade som vanligt att högerbogen är svårare att flytta på och att hon stressade upp sig när det blir lite fler signaler i tät följd (skickade henne på en åtta runt två koner en bit ifrån mig). Inga större överraskningar med andra ord.


Hoppade även upp barbacka på ryggen med bara repgrimma och repet som tyglar. Tänkte att det skulle vara lite intressant att se vilka signaler som går igenom med så pass lite utrustning och vad NHn kan ge den vanliga ridningen. Pila visade att hon kunde flytta ut bakdelen från spåret a la förvänd öppna, flytta sig för tygeln mot halsen, hitta böjning och sökning, gå i några stegs öppna och med lite tålamod och eftertanke stanna för one-rein stop. Det sista jag gjorde var att ta upp tanken jag haft om att träna halter med henne och på det viset få henne att smyga fram i skritt i väntan på nästa halt. Det funkade så vansinnigt bra! Gjorde en vanlig halt med röst och för grimmans tryck, lät henne skritta några steg, halt igen osv. Snart så älgade hon inte iväg i sin vanliga drulleskritt utan jag kunde stanna för mycket små signaler och dessutom göra små förhållningar för att hålla nere tempot. Sakta men säkert förlängdes sträckan med lugn skritt och jag kunde så smått även länga tygeln. Skrittade ett helt varv åt båda hållen i sakta skritt och sen var vi SÅ nöjda med dagen.


 

Allmänt · Häst · NH
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards