Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 14 maj 2011

Galoppat

Av irmelin - 14 maj 2011 14:23

Hästarna verkar klara sig fint trots att en av deras mattar är borta på resa och de får stå ut med att det bara är jag som kommer om dagarna. En stoor fördel att ha rejäla vattenkar och fri tillgång till hö på rundbal när man inte kan åka dit flera gånger om dagen. Ikväll blir det dock en extra tur för jag släppte över fålarna i sommarhagen och till natten får de nöja sig med vinterhage och hö.


Jag passade på att göra en rejäl raspning av Goliaths hovar idag och fick till det väldigt bra måste jag säga. Han ska alltid böka lite med höger fram så där blir det till att lugnt hålla i lite extra och be honom om tålamod samt ge extra pauser. Inget stök och inget bråk, då sköter han sig bäst. Men hujj var trakterna växer! Fick ta ganska mycket den här gången även om jag hållt efter dem rätt så bra.


Det fick bli en klätterslinga och jag prövade till och med att lägga in lite korta travbitar där det inte var allt för stenigt. Bra för balans och koordination att sätta hovarna rätt trots en del sten ibland. Det märktes dock att G är lite trött av regn och en del åska, han hade inte riktigt samma framåtbjudning som vanligt. Dessutom var han lite mer ömfotad och jag drar paralellen till att de börjat få i sig en del vårgräs som påverkar hovarna. Har iaf hört att de kan bli lite känsligare när gräset spirar. Annars är hovarna fina och blir starkare och starkare.


Klättringen tog bara en halvtimma så jag förlängde turen på en gräsvall som är ok att rida på. Det finns som två stora voltspår som redan är uppridna och där tog vi ett par varv. Goliath hittade ganska snart koncentrationen trots nytt arbetsställe. Hittade en fin låg form i traven och fick till bra skolor i skritten på volt. Red på kimblewickbettet och det funkade suveränt ute i skogen också! Såå skönt att ha ett bett som varken är för skarpt eller som G bara struntar i och blir stark på.


Eftersom traven var fin för dagen gick jag över till galopp. Vi jobbar sällan så mycket i galopp mer än ett par fattningar eftersom fokus legat på traven. Men med tanke på den fina galoppen i longen sist ville jag känna på den uppsuttet. Höger varv var lika dålig som vanligt, han orkar inte vinkla in innerhöften och tappar därför både böjning, sökning och avslappningen. Testade vänster och fick inte alls till fattningen. Men i andra försöket tog han den klockrent och...vad i hela friden?! Hästen kom fram i en avslappnad galopp i fin bibehållen böjning och bra sökning! Jag har aldrig varit med till maken till galopp på den hästen innan!! Är helt övertygad om att min stora förvåning och hänförelse syntes lång väg i mitt ansikte. Goliath var alldeles, alldeles fantastisk! Hur bra ska inte det här sluta om ett par år? :)


Jag avslutade efter ett varv i den fantastiska galoppen, skrittade en stund och satt sen av. Ett sånt fint arbete ska rikligt belönas!


I morgon hinns det tyvärr inte med någon ridtur. Vi har vårstädning på området på förmiddagen och på eftermiddagen ska jag åka och hämta hö i Vasselhyttan. Tror inte min trötta lilla häst klagar...


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards