Irmelin - den starka

Alla inlägg den 2 februari 2013

Av irmelin - 2 februari 2013 16:31

Idag var det då dags för vår första Anna-träning och den gav som förväntat många bra tankar och idéer. Det är så skönt att ha en tränare som är inne på samma linje som en själv och sen dessutom ger ännu fler tips som utvecklar mig och hästen.


Vi började som planerat en stund från marken innan jag satt upp. Sammanfattningsvis kom vi fram till att det är viktigt att jobba med att hon kan ta det lugnt, skritta långsammare och slappna av. Variera övning och väg är viktigt för att få henne med och ta bort stress, byta varv ofta. Växla mellan graden av böjning och få henne att söka sig väldigt djupt något steg för att tänja och stretcha åt alla håll. Mindre volter får henne att hejda farten och komma till böjning bättre, får henne att fokusera. Försök att bibehålla sökningen i omformning till nytt varv. Få henne att söka och slappna av innan jag går in i skolorna. Jobba mot svaga öppnor på volten, tänka och på något sätt reagera mot en sluta på rakt spår, små reaktioner det viktiga. Jag ska tänka på att bredda mina händer och hellre ta ett ledande tygeltag på kapsonen vid böjning än att fastna med innerhanden vid mankammen och förandes utåt. Faller hon in, för ut något steg och sedan ledande tygel. Låt yttertygel agera broms när det behövs. Vid igångsättning, framförallt vid hand, starta ur sökning och böjning direkt från början. Även på slutet ta något varv avsuttet vid hand för att länga ut i sökning ordentligt. Ingen trav idag men kommer fortsätta med travuppgångar på volt.


Pila kändes coolare och mjukare idag än vid förra passet. Hon kom snabbare till jobb efter att jag jobbat henne från marken vilket ju var tanken. Jag testade kapson ihop med den portugisiska stången, den passade henne och hon reagerade bra på den. Tjejen såg nöjd ut efter ridpasset och gäspade långt om länge på stallgången :)


Fick ett filmklipp från början av den uppsuttna delen. Det får stå för hur hon är/var innan vi har börjat skola henne, något att gå tillbaka till och jämföra med.



   


Fina Pila! Hon är visst ett diplomsto minsann!


 



  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards