Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 5 februari 2013

Vid hand med Pila

Av irmelin - 5 februari 2013 20:14

Kom ut till stallet ganska tidigt idag och hann jobba Pila en halvtimma innan skymningen föll. Jag var så gott som ensam i stallet och ensam nere på ridbanan, förutom stallägarna som skottade snö med fyrhjulingen. Riktigt skönt att få bara vara i det tysta ett tag, ensam med hästen. När jag kom till grinden kom Pila skrittandes med raska kliv och bara väntade på att jag skulle ta med henne.


Den där lilla hästen hon lär sig baske mig ursnabbt! Från att ha svårt att slappna av i stillastående under förra passet var det nu bara att plocka lätt i kapsonen och få både sökning och böjning med en gång. Hon var helt lugn och utstrålade harmoni och trygghet med vad jag gjorde med henne. Härlig känsla. Började på volt, ändra böjning, sökning - kunde få huvudet ända ner vid marken den här gången, flyttade in och ut. Bytte varv och märkte glatt att Pila självmant bytte böjning utan att jag visade henne med spöet.


Gick vidare in på en liten fyrkant där hon fick flytta undan bogen i varje hörn, bytte varv och gjorde lika innan vi använde hörnen till att flytta bakdel istället.


Använde ena långsidan och gjorde tre mindre volter, de steg vi återgick på fyrkantspåret använde vi till att träna på öppnan och ta vara på voltens formgivning. Öppnan fungerar redan väldigt fint, jag kan korrigera henne både med böjning, sökning och tvärning även om jag helst vill att hon självmant ska hamna rätt bara utifrån att ha kommit ut från volten. Gjorde samma övning men började testa på slutan. Vänster sluta gick att närma sig flertalet gånger med en halv till en hovs tvärning. Höger sluta där vänster bakben ska kliva in och bära vikt var betydligt svårare. Hon ville hellre skjuta ut innerbog och bli rak. Fokus blev därför främst att behålla böjningen och ge impuls med spöet vid halsen och berämma vid rätt tanke. Överlag tyckte Pila att det var konstigt att jag flyttat upp spöet till halsen istället för vid bog och skänkelläge. Hon reagerar som vid tidigare pass när hon funderat genom att helt enkelt stanna och fundera. Istället för att pressa på går jag tillbaka till steg ett och uppmuntrar minsta lilla. Hon är ingen häst som man pressar för då bjuder hon bara på motstånd både fysiskt och psykiskt.


Gjorde alla övningar med korta upprepningar istället för att trötta ut henne och tog upp henne på longen. Hon hade ett betydligt större lugn den här gången även om hon kliver på lite mer än när jag går framför henne, så klart. Hon fixade sökning och böjning direkt i vänster varv och behövde lite mer formgivning i höger innan hon slappnade av där också. Grejade några halter, ett par kvar ute på spåret och någon där hon ville vända in sin framdel vilket var ganska lätt korrigerat. Kunde även be henne sänka huvudet något i halten i vänster varv, svårare i höger.


Tog henne närmare, hittade en bra sökning-böjning och bad henne sen med rösten att ta upp traven. Mitt enda krav var att hon skulle ta den ur någorlunda låg position och att hon skulle förstå att det var trav som ombads. Krävdes en del smackningar men sen tog hon några travsteg. Struntade fullkomligt i att hon snabbt blev lite spänd och drog utåt, saktade bara av, gjorde halt och bad om ny sökning och böjning. Allt får ta sin tid.


Avslutade med något varv på volten med mig framför henne och hitta en riktigt låg sökning för att stretcha ut och coola ner totalt. Riktigt nöjd häst! Och jag med för den delen :)


Måste nämna en rätt kul grej, tre gånger när vi pausade och berömde hummade Pila fram små mullrande gnäggningar åt mig. Skulle tippa på att hon förväntade sig godis, men hon gjorde aldrig några närmanden mot fickorna. Hon såg i varje fall riktigt nöjd ut med sig själv och hennes beteende var av vilken orsak den än må vara uppskattat av mig!


På stallgången stod den efteråt en gäspande raring!


I morgon blir det en stund från marken och en stund uppsuttet med samma tema som idag. Funderar på att kånka med min espaniola och testa den på henne, mina höfter mår lite kasst av barbackaridningen....


       

 
 
Irene

Irene

5 februari 2013 22:17

Vilken snåljåp, fick hon inte ens godis när hon var duktig! ;) Låter som en trevlig häst!

http://tabbe.blogg.se

irmelin

6 februari 2013 08:11

Haha, nä :) Hon är en sån godisråtta som får svårt att koncentrera sig på annat så nu får hon snällt nöja sig med smek och ljuva ord från mig :) Riktigt trevlig!

 
Ingen bild

johanna

6 februari 2013 08:20

Roligt att det går s åbra

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards