Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 3 februari 2013

Utvecklat tankarna

Av irmelin - 3 februari 2013 08:37

Det gäller att ha en öppen och ödmjuk syn på kunskap. Jag hade en kunskap igår, jag har en annan idag och får en ny i morgon. Det är väl det som är utveckling kanske.


Gårdagens lektion gav mig ytterligare tankar kring hästens böjning, något som ni kanske har märkt att jag funderar en del kring. En oskolad häst klarar liten böjning, en skolad häst klarar en större böjning. So far so good. Men hur liten är en "liten" böjning? Jag drog parallellen liten böjning - nästan ingen böjning alls. Och det skulle kunna vara en del av sanningen, men svaret ligger ju i hästen och dagens status.


Igår behövde vi böja motsvarande en 12-15 m volt för att det alls skulle ge effekt i Pilas kropp. Den böjningen fick henne att böja hela vägen genom kroppen, slappna av och länga överlinjen. En mindre böjning gav knappt ingen effekt.


Det jag också tog till mig, fast jag egentligen redan vet det men kanske inte helt tagit fasta på det, är att för att få en gymnastiserad och mjuk häst måste vi stretcha. Alltså tänja mellan liten och stor böjning. Detta skriver E K Pettersson om i Kvinnor i Kalix. Detsamma gäller som sagt även för längningen av överlinjen, hur få en häst som kan gå både samlat och med stor längning om vi inte arbetar med hela spektrat. En muskel blir inte stark av att arbeta i samma läge utan av att tryckas ihop och stretchas ut.


Så idag säger mina tankar mig att en oskolad häst kanske inte alls ska gå med minimal böjning. Böjningen ska varieras och det jag tänker mig är en liten böjning kanske i verkligenheten inte är så liten eftersom det även måste ge effekt i hästen.


Hur går era tankar?

 
 
Johanna

Johanna

3 februari 2013 16:26

Min tanke har alltid varit att böjningen är skitviktig för allt det andra arbetet. Sen fick jag på Ewakursen förra året inse att jag överböjde min häst (trots att jag red med mycket liten böjning) & nu ser jag att i dagsläget klarar han ingen böjning alls utan att räta ut inner bak & lägga huvudet på sned, han klarar så liten böjning att det knappt går att kalla böjning. Skulle jag i det här läget be om mer böjning så blir arbetet inte alls bra, det blir nedbrytande istället för uppbyggande eftersom han rätar ut innebar bak & blir skev i hela kroppen...

http://walkyria.blogg.se

 
Ingen bild

Johanna

3 februari 2013 20:09

Hittade detta på en blogg...I princip alla hästar föds som vi vet "vänsterhänta" eller "högerhänta". Vi arbetar sedan med att få hästen att vara i balans både i höger varv (höger böjning) och vänster varv (vänster böjning). Med balans menas att hästen balanserar sig lika mycket över båda bakbenen och över båda bogarna. Den släpper igenom rörelsen genom hela kroppen, från nacke till svans. Hanna pratade om att hästen "ger sin ryggrad" och på så sätt låter sig formas. Vi ska därför i en böjning se att inner höft sänks och kommer fram, inner bröstrygg sjunka ner genom att bröstkorgen roteras ut och innerbog är något tillbaka och vi ser en lätt ställning i nacken.

Finns det minsta motstånd eller felaktig böjning genom kroppen når inte hjälpen bakbenen utan förloras av motståndet på vägen.

irmelin

4 februari 2013 09:47

Ja det där känner jag igen! En överböjning som påverkar balansen och kroppen felaktigt är ju alltid för mycket. Samtidigt kan ju en muskel aldrig bli avslappnad, mjuk och stark om man aldrig tänjer försiktigt i den.

Det jag jämför mellan nu är hur Goliath reagerade för en större böjning - han föll ganska snabbt ut ur volten och tappade balansen. I det läget var det fel att försöka rädda upp den balansen och rätt att återgå till en mindre böjning. Pilas reaktion var att när vi närmade oss en större böjning kunde hon hålla kvar balansen och istället genom denna stretch slappna av och även stretcha ut sin överlinje.

Det finns nog bara ett rätt och fel beroende på hästens reaktion och om det som för Vargen nu innebär en mycket liten skala av böjningsgrad är det rätt för honom. Balansen och att inte få ett motstånd är det som avgör vad som är bra eller dålig böjning. Så tänker jag just nu :)

Men jag kommer undersöka böjningen vidare under varje pass, är dock nöjd över att jag funderar mer över vad som är bra och dåligt och inte hamnar i kompensationsridning utan går tillbaka till mindre böjning när det blir för mycket.

 
Ingen bild

Johanna

4 februari 2013 12:23

Låter vettigt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards