Irmelin - den starka

Alla inlägg den 21 juli 2012

Av irmelin - 21 juli 2012 21:13

På senaste tiden har jag ju lagt om lite i ridningen och det får såklart inverkan på hur jag bygger upp ett ridpass på banan. Olika fokus i ridningen ger olika upplägg och därför tycker åtminstone jag att det är naturligt att man varierar uppbyggnaden på träningen. Det innebär även att jag kan gå tillbaka till ett gammalt upplägg om jag tycker att det gynnar vår utveckling.


Nu läggs fokus på balans, böjning och omformning. Jag vill förfina mina hjälper så att Goliath har lättare för att följa mig och det gör det lättare att hitta en gemensam balans. Grad av böjning påverkar vår balans, om jag böjer mer än vad han är redo för tappar han balansen och skjuter mig utåt. Samtidigt måste vi en viss böjning för att inner bak ska svinga fram under hästkroppen och börja bära vikt. I omformningen,  till exempel placering av  min kropp för att få effekten av en skola eller att helt enkelt byta varv, visar kvaliteten i övningen på hur bra vår gemensamma balans är.


Hur väl hästen placerar sig beror faktiskt helt och hållet på vilken effekt mina hjälper har och hur bra jag har "förklarat" uppgiften för hästen.


Ett ridpass ser därför ut på följande vis just nu:


  • skritt runt på fyrkantsspåret, "snälla" hörn, känner efter var jag har hästkroppen och min egen kropp
  • kollar av vilken grad av böjning som passar oss för dagen, kvitto på rätt böjning är att följa med böjningen in på en volt (stor böjning-liten volt, liten böjning-stor volt)
  • 1-2 omformningsövningar. T ex vända "snett igenom" men sitta om till ny böjning på mitten och få en öppna ut till nya varvet. Eller öka böjningen, följa denna in till medellinjen, forma om till ny böjning och vända ut till spåret i nytt varv.
  • tre travuppgångar på en stor volt i varje varv, för att göra oss redo för traven och hitta vår takt och balans
  • travarbete på stor oval där vi enbart nuddar kortsidorna för att få så stora bågar som möjligt. Hitta den lilla böjningen där vi har balans och hittar en jämn, harmonisk takt. Så smått utforska formen i nedåt-framåt, kan vi höja formen en liten bit för att få ett lyft i bogarna och ett större steg.
  • avslutande skrittarbete. T ex en av omformningsövningarna.

Jag får verkligen tacka E K Pettersson för stor inspiration, med hennes tankar i bakhuvudet har jag kunnat nyansera mina hjälper och förbereder ridningen på ett mycket bättre sätt. Det är härligt att utvecklas!



Hur lägger ni upp ett ridpass??

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards