Irmelin - den starka

Alla inlägg den 14 juni 2012

Av irmelin - 14 juni 2012 21:39

Jag kunde inte vänta på mina nya repgrimma utan satte på den gamla tjocka över hackamoret och gav mig ut på en dryg timmas ridtur ikväll. Jag behövde faktiskt inte använda hacket en enda gång! Ledord för turen var lek, ansvar och utrymme.


Goliath som är en LBE behöver omväxling, uppgifter och en mening i både hantering och ridning. Vi behöver alltså leka lite mer med variation och ge honom något att tänka på. Sträckan närmast stallet, både på bortväg och hemväg är ett sånt tillfälle då det bara blir "åka häst". Från början kommer det väl från att man "ska" skritta fram och av sin häst som uppvärmning. Men varför inte göra uppvärmningen till något roligt? Så istället för att Goliath bara såsar och går så sakta han kan av ren uttråkning så bad jag honom om halter, igångsättningar, sidvärts och till och med lite trav i lång och låg form. Genast blev livet kul, tyckte G och bjöd till med framåtanda och fart. Problem solved ;)


Så till ansvaret. Jag ger hästen en uppgift och det är hans ansvar att följa rörelsen, vägen, det givna tempot, den givna formen. Rakt fram på en stig är ganska lätt att förstå, jag behöver inte hela tiden påminna om att han ska gå rakt fram. Lite annorlunda blir det när vi kom fram till en äng där jag ville rida på en volt. Men om jag placerar mig i voltens riktning så borde hästen hålla sin cirkel - om jag har förklarat tillräckligt tydligt med min kropp. I början fick jag påminna flera gånger genom ett tygeltag, en skänkel...men efter en stund blev det mer sällan. När han hade klart för sig att det var ett cirkelmönster kunde vi börja jobba med böjningen. Här ser jag fram emot att ha en repgrimma med sidoringar eftersom jag behöver kunna visa böjningen med ett tygeltag uppåt mot min mage emellanåt. Ändå fick vi faktiskt till det några steg i taget där han rundade sig kring min innerskänkel och följde min sits. Att i det läget kunna ge eftergift direkt i repgrimman som ger en fullständigt eftergift....en härlig känsla av flow och ändå stabilitet och mjukhet. Vi jobbade i både skritt och trav, varierade med att flytta framdel och bakdel.


När jag gett hästen en signal måste han få chansen att reagera. Den första signalen måste dessutom vara den minsta för att jag ska kunna gå upp i styrka. Det här var jag supernoga med ikväll: sits-röst-skänkel/tygel. Som ett brev på posten fick jag en otroligt lyhörd häst som för det mesta svarade direkt på min första signal. Tappar han sen vägen, tempot eller den givna formen får vi påminna och säga: Hallå! Det här var din uppgift, nu får du ta ditt ansvar och bära dig själv. På hemvägen kunde jag korta upp formen med mitt säte, låta tyglarna följa med utan att inverka och sätta igång en samlad trav som vi sen höll ett par meter i taget.


Det härligaste är ju att Goliath verkligen växer i självförtroende med sådan här ridning. Han måste få en utmaning och sen få visa att han själv kan för då blir han en riktig stjärna och glänser! "Titta vad jag kan!" 


Oavsett om din häst har bra eller dåliga förutsättningar ska du ge honom beröm för hans försök och hans prestationer, det gör att hans självförtroende växer och han bjuder på ännu mer!



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards