Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 4 maj 2012

Kvällens träning

Av irmelin - 4 maj 2012 20:54

Jag kunde inte vara mera nöjd med den tränaren som tagit sig tid att träna mig och Goliath! Kvällens andra pass gav mig återigen mycket att tänka på och bra övningar som ska stärka Goliaths svagheter. Vi lade även lite större vikt vid min kroppsposition och jag fick en rejäl aha-upplevelse i öppnan där jag innan mest vinklat axlarna utan att låta hela överkroppen följa med. De gånger jag lyckades bryta mitt invanda mönster kom en fin öppna som ett brev på posten. Jag spänner mig så kopiöst mycket dessutom, fastnar i ett läge med vänsterhanden och är helt enkelt för långsam i mina reaktioner. Otroligt nyttigt att påminnas om sina egna svagheter!


Eftersom Goliath har problem kring sitt vänstra bakknä som försvårar för honom att länga det ordentligt och bära mera vikt på det fick vi ett par övningar som stärker detta. Vi red som i skänkelvikning med extrem tvärning på en något mindre volt för att verkligen stretcha innerbak några steg i taget. Red även skänkelvikning, in i piruett och ut i diagonalsluta varierat med förvänd sluta. Piruett, vända tillbaka i förvänd sluta och över till en öppna. Tränade på att ta upp traven ur en öppna, hålla en svag öppna och sakta ner till skritt i en öppna. Tog även upp galoppen mot slutet och än så länge behöver han traven för att orka med att få en bra fattning med mig på ryggen. Fick ett par bra fattningar även om det märktes att både han och jag var trötta så kvaliteten var sisådär. Påminnelse till mig själv att sakta ner till en fin trav så att vi inte bara slutar rida helt efter galoppen. Vi avslutade till sist med ytterligare några skrittmönster för att coola ner och hitta rytmen igen.


Jag är så imponerad av min lilla häst som hela tiden försöker och försöker. Än så länge orkar han inte långa stycken men ibland kan man få den där efterlängtade känslan av att han frågar i varje steg och verkligen följer mig i balans. Han är en sån positiv och arbetsvillig kille så jag blir alldeles stolt! Ger själv oss en guldstjärna för ett par travsteg i en riktigt fin öppna idag. Känslan när det klaffar är verkligen magisk.... Upptäckte med Annas hjälp vilken bra effekt en förhållning på yttertygeln ger i öppnan när böjningen är på plats för då kommer bogen med på rätt sätt. Planen för oss är att växla runt i olika skolor i olika mönster för att stretcha och stärka. När vi börjat hitta rätt i skritten tar vi upp det i traven och ju bättre stärkt G blir av det arbetet så kommer det ge ringar på vattnet till galoppen. Bara att vi kunnat jobba såhär mycket med skolorna i traven under träningarna för Anna tyder på att detta är rätt träning för honom för det släpper mer och mer. Riktigt härligt när man ser hur hästen börjar vicka på nacken och öronen avslappnat vinkar i takt med stegen och så kommer det ett par rejäla frustningar....då släpper spänningarna.


Vi är på rätt väg och det känns hur härligt som helst!


 

 
 
Johanna

Johanna

4 maj 2012 23:32

Låter underbart.
Det är svårt det där med ens egna svagheter men det är bra att åtminstone vara medveten om dem.

http://walkyria.blogg.se

irmelin

6 maj 2012 21:05

Usch ja, man har alldeles för många svagheter bara och ju mer jag lär mig ju mer inser jag att jag inte kan både det ena och det andra. Men hur skulle man annars lära sig ;)

 
Irene

Irene

4 maj 2012 23:35

Kul med träning, och härligt att det verkar gå framåt! :) Bara på den bilden tycker jag det syns att det hänt grejer!

http://tabbe.blogg.se

irmelin

6 maj 2012 21:04

Tack!! Ja det är så kul när några pusselbitar till faller på plats. Spännande med din praktikplats förresten! Vem var det du ska vara hos? Har liksom missat det här under min husflytt utan internettillgång känner jag :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards