Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 20 januari 2012

Trickträning: Buga

Av irmelin - 20 januari 2012 10:38

Lägger en länk så att jag har det kvar....


http://naturalhorsemanship.ifokus.se/articles/4d71405fb9cb46221d0565c5-tricktraning-del-2


Buga
Buga är ett bra grundtrick, men kan ta lite längre tid att lära in. Det kräver balans, smidighet, tillit och viss styrka. Balans och styrka för att gå ner, smidighet då det stretchar över- och underlinje och tillit då hästen tar bort stor del av sin flyckt förmåga. Jag skriver ner två sätt att lära in buga då det enda innehåller godis.
A)
1.Plasera dig brevid hästen på den sida den ska böja in benet.
2.Peta på benet och beröm så fort hästen rör det. Öka kraven till hästen lyfter benet.
Tuffis visar
3.Be hästen lyfta benet och locka den sedan bakåt och neråt med en godis mellan frambenen.
Tuffis visar
4.har hästen svårt att hålla kvar benet böjt kan man ge den lite stöd med tex handen. OBS. Inte hålla fast eller dra i benet på något sätt då det är risk för sträckningar.
Tuffis visar
5.Denna metod fungerar utmärkt på vissa hästar mendan andra bara krullar ihop sig eller "stresshugger" efter godisen.
Tuffis visar
B)
1.Plasera dig brevid hästen på den sida den ska böja in benet.
2.Lär hästen backa antingen via halsring eller grimma och  grimskafft ur den position du har. Hästen ska backa vid en lätt lätt förhållning och inte behövas "dras" bak.
3.Lär sedan hästen lyfta frambenet. Peta på benet och beröm så fort hästen rör det.Öka kraven till  hästen lyfter benet.
Tuffis visar
4.När hästen kan båda sakerna be den lyfta benet och backa samtidigt, så fort hästen tänker bakåt och neråt beröm.
Tuffis visar
5.Som tidigare sagt kan man hålla tex en hand som stöd men hästen ska söka sig bakåt och neråt själv.
Tuffis visar
6.Om hästen vill snurra när man ber den backa med ett böjt ben kan man stå brevid en vägg eller ett staket så länge hästen inte känner sig trängd.
7.I både fall A och B är det bra att lära hästen buga via att använda ett spö eller carrotstick till att knacka på benet. Speciellt om man har en ridhäst då det är lättare att få med sig tricket upp på ryggen då.
Tuffis visar

I del 3 tänkte jag gå igenom tricken snurr och kompliment.
//Lycka till!

 

 
 
Olivia

Olivia

20 januari 2012 12:20

Sv: Tack för din kommentar! Jag ska helt klart kolla upp mer och även prata med min hovslagare om att hålla nere hovväggen så att den smälter mer in i sulan - och jag förstår det du menar med lamellrandsrötan, helt klart. Du lät mer kunnig än jag minst sagt så du får gärna ge mer tips till oss om du kommer på något!!!
Mvh

http://vivanolivia.blogg.se

irmelin

20 januari 2012 13:10

Ingen orsak! Det är alltid kul att kunna komma med tips när det gäller barfotakonceptet, jag är själv lika glad när jag får idéer från andra :)

Verkar som att du ändå har en rätt bra hovslagare som tål att diskutera med, det är det ju tyvärr inte alla som gör utan "det bara är så".

Haha, ja jag flikar gärna in om det är något jag kan bidra med ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards