Irmelin - den starka

Alla inlägg den 12 januari 2012

Av irmelin - 12 januari 2012 16:14

..av Katrin Wallberg. Tipsade just en bloggkompis om den boken och var så klart tvungen att själv gå och ta en kik i den. Tänk att varje gång jag öppnar den så hittar jag något nytt som inspirerar och motiverar!


Den här gången fick jag en tankeställare om när hästen gärna slirar mellan öppna och sluta på volten fast man tänkt sig rida böjd rakt fram på volt. Enligt Katrin kunde detta bero på att man växlat mycket mellan skolorna på volt och att hästen då gärna prövar med skolorna även när det inte är önskvärt. En lösning var att återgå till böjd rakt fram på rakt spår och träna på rakriktningen redan där. Det där slirandet uppstår för mig och Goliath när jag börjar samla honom på volten. Det är ganska tungt för honom som har mycket påskjut och han tror då istället att jag ber om skolorna. Jag ska läsa på lite mer om situationen och testa under nästa ridpass.


Sen fick jag ett bra tips när det gäller skolorna i trav. Först av allt behöver vi få till en vanlig vändning genom volten. Sen kan vi också träna på att gå in i öppna i skritt på rakt spår, ta upp traven där bibehåller öppnan, saktar av till skritt och stannar kvar i öppnan några steg. Bara för att lära hästen att bli kvar i öppnan. Öppnan är lättast att börja med eftersom den gynnar traven medan slutan kan vara lite svårare.


Bara att pröva! Åh vad jag längtar tills min kompis Anette kommer ut och kikar på oss. Hon kan grunderna i AR och har ett väldigt bra öga för vad hästen gör och hur ryttaren inverkar. När vi träffas och rider tillsammans eller tittar på varann brukar det bli jätteintressanta diskussioner som man lär sig något av. Som sagt- längtar!!

Av irmelin - 12 januari 2012 13:24

Nu har jag tagit mod till mig och mailat till Ludvikas babysim om att två nybörjare skulle vilja börja där i vår. Det här med simhall och bad är inte alls min grej, men jag antar att babysimmet håller till i en liten och grund bassäng så då borde jag ju inte kunna drunkna med en gång i alla fall.  Tur att jag har Jacob med mig som trygghet och om mammorna måste "koka kaffe" i vattnet kanske jag kan hitta på att J har bajsat   

Av irmelin - 12 januari 2012 12:39

Sådärja! Nu är vår trevliga bostadsrätt färdigfotad inför kommande försäljning. Mäklaren från Länshem var och hälsade på mig och Bus på förmiddagen och hon tyckte det var en väldigt fräsch och fin stuga. Vi har ju gjort en del renoveringar med nya golv i alla tre sovrummen, nytt golv i hallen, nya tapeter i sovrummen, bytt spis, byggt trädäck på baksidan samt farstukvist på framsidan. Kyl, frys, diskmaskin och tvätt är heller inte gamla så det finns inte något att klaga på direkt. Huset är en friliggande enplansvilla i en riktigt bra bostadsrättsförening. Bra grannar, egen garageplats med motorvärmare, uteförråd, skogen bara ett stenkast bort, förskola och skola på kort promenadavstånd. Det tar cirka 20 minuter att promenera ner till stan och orkar man inte det så går busslinjen utanför vid vägen. Golvvärme i hela huset, luftburen eluppvärmning. Telefon, internet, tv går över fibernätet. Hm...kommer jag på något mer?


Är du intresserad??


         

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards