Irmelin - den starka

Alla inlägg den 17 maj 2011

Av irmelin - 17 maj 2011 19:51

Ja förstå mig rätt nu, jag klagar inte, men jag hade verkligen förberett mig för att jag skulle rida trots det eviga regnandet. Istället fick jag njuta av sol och värme  och det gick ju riktigt bra det med   


Jag och Goliath tog en nya vända på en del av Saxenleden som jag spanat på förut. Det visade sig att vi fick skritta över en järnbro, lite frust men sen klev guldklimpen på och över. Kom vidare ut på en helt underbar grässlinga som löpte utmed ett stort fält. Goliath föreslog galopp och jag var inte sen att haka på, alldeles underbart med lite fart! Gräsvägen slutade framme vid ett litet bostadshus där man fick rida över asfaltsvägen och hipp som happ befann vi oss i centrala Saxdalen. En perfekt runda om man skulle vilja fortsätta runt och tillbaka till stallet, eller slippa asfalt och grus för att komma bort till min vän Anettes stall.


Idag blev det dock till att vända vid asfaltsvägen för jag hade egentligen planerat en annan rutt. Tog oss tillbaka till skogen igen, klättra uppför en backe och sen kom vi ut på ängen där vi brukar ta ett litet dressyrpass. Idag var inget undantag, även om jag tog lite lättare på det. Gick igenom skritten på volt men flytt utåt-inåt och så skolorna. Sen fortsatte vi på temat galopp och tog några klockrena fattningar i båda varven. Givetvis taggade G igång men han börjar förstå att man faktiskt kan göra annat emellan fattningarna utan att hoppa och trampa på stället   


Skritt på lång tygel hemåt nedför asfalten via Malbacksvägen som bjuder på en härlig utsikt över skog och berg. Hoppade av en bit hemifrån och gick för att leda upp mina ljumskar. Kikade lite på hur herr G sätter i framhovarna nu för tiden eftersom man strävar efter att få hästen att sätta i strålen först när den ska landa med hoven. Detta för att låta strålen fungera som den stötdämpare den är, och mycket riktigt så slängde G iväg hovarna långt fram och placerade strålen först innan han rullade över med resten av hoven. Perfekt!!


Han hade då inte bråttom hem heller, den sköne herrn. När jag gick bredvid honom stannade han och tittade på utsikten, stod och vattnade hovarna i en vattenpöl, mös lite med mig...gick med huvudet nere i marken som en blodhund...han är för skön den där!   



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards