Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 6 juli 2010

Med järnspettet i högsta hugg

Av irmelin - 6 juli 2010 16:34

Idag har jag och två tjejer i stallet satt upp en ny sommarhage åt våra små troll. Vi behövde bara flytta på ett fåtal stolpar så största jobbet låg i att sätta upp eltråden som togs bort inför förra vintern. Det visade sig att jag var en riktig fena på det där med att spetta upp nya stolphål. I alla fall om jag får säga det själv :) Det lönar sig att ha en far som är bonde och som visat hur ett järnspett ska brukas! Men det där med slägga var värre...långa stolpar och en usel slägga, nej det fick herr Stallägare komma och hjälpa oss med.


Att dra eltråd var faktiskt heller inte det lättaste. Själva tråden gick fint men värre var det med de en MILJON myggor som anföll oss. Jag höll på att få nippran och sprang och hämtade min regnjacka. Sen kunde de eländes odjuren bita bäst de ville. Lyckades ändå hinna med att få hela ryggen full med bett såhär lagom innan bröllopet med halterneckklänning. Yeij...not. Hagen blev bra iaf. Hästarna visste knappt vart de skulle sätta ner näsan när vi släppte över dem. Väldigt skönt för det dåliga samvetet också att de får äta sig mätta på gräs och inte bara hö såhär sommartids.


Herr Stallägare bjöd på lunchen idag och jag, Anna med två barn, A-C och en ny stallhyresgäst vid namn Karin lät oss väl smaka. Karin var en otroligt trevlig människa som kommer passa riktigt bra in i vårt gäng. Kul med nytt, bra folk! Hon, hennes man och yngsta dottern har tre shettisar som ska gå på lösdrift hos oss till hösten. Mysigt!


Goliath och det andra kallblodet Rappa släpptes ihop idag för första gången och det var inte utan att jag var lite nervös. Rappa är en rätt rivig tös när det inte passar och Goliath visade vissa hingsttendenser här i våras på ett annat sto som var ranglåg. Visst pipdes det och måttades en del i luften från Rappas sida vid ihopsläppet men Goliath skötte sig snyggt och mumsade hellre hö än beundrade nya bruden. Jag hoppas verkligen att det fortsätter så för annars får de gå i varsin hage igen. Ska försöka slänga in filmen från ihopsläppet sen om jag hinner... Filmen blir lite skakig vid ett tillfälle...hon som filmade var oförberedd på tjut och spark från Rappa :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards