Irmelin - den starka

Alla inlägg den 13 maj 2014

Av irmelin - 13 maj 2014 21:30

Trillade in på www.horsebalance.blogg.se och läste ett så bra inlägg: http://horsebalance.blogg.se/2014/may/mot-stress-med-meditation.html#comment


Det handlade om att få en stressad häst att känna igen en avslappnande övning och hitta lugnet igen. I varje situation där hästen visade stress hanterade man stressen där och då genom att backa och/eller flytta bogen. Back-back-back-fram-back- flytta bog- fram till exempel. Ända tills hästen slappnar av och kan gå iväg i lugn takt. 


Jag gillar struktur, att veta vad jag ska göra, vilket jag har sagt tidigare. Jag vill ha EN strategi att följa som hästen lär sig och känner igen och det här kände jag var den strategin. Pila blir verkligen bättre och bättre på att hitta lugnet tillsammans med mig, jag börjar förstå hur hon vill ha det (tog ju bara drygt ett år)... Hon lyssnar bra på halter, hon ryggar genom att jag bara vickar med tårna och hon är snabb på att uppfatta mönster. Flytta på bogen kan vara lite tuffare men hon har senast idag visat sig betydligt mera följsam som i öppnan där just bogen flyttas för tryck av yttertygel. Därtill har jag ett kvitto på att flytta bog funkar från helgens uteritt där jag roade oss med svag skänkelvikning över vägen vilket fick henne att frusta och frusta ...och frusta samtidigt som hon började vila mer i steget. 


Pusselbitarna blir fler....



Allmänt · Häst · NH
Av irmelin - 13 maj 2014 21:22

För dokumentation.

Av irmelin - 13 maj 2014 17:34

Jag har ju börjat tycka om att ha grejer att rida runt och lägga övningar kring. Idag ställde jag upp tre koner och lade ut två bommar på ridbanan. Perfekt att lägga en treklöver med små volter, skänkelvikning med sikte, åttvolt mellan bommarna, halt mellan bommarna, ett steg ryggning och även skritt över bommarna. Det sistnämnda är ju inte så poppis...kom över med småskutt i början, gick vid sidan när jag var oförberedd men efter ett par gånger kunde hon gå lugnt men med viss spänning. Det där måste vi klura på.... Traven blir bara bättre, hon orkar inte så länge och hon travar gärna när hon inte är ombedd.

Tänkte på det där med att öka traven långsamt som jag läste om, men det strider verkligen mot magkänslan. Det kändes däremot riktigt bra idag för jag har lånat en barbackasadel med stigläder. Jag är oerhört vaksam med tanke på eventuella punkttryck men hittade ett läge där jag sitter i avlastningssits med rumpkontakt, lårstöd och lite lite vikt i stigbygeln. Störde inte Pila lika mycket i traven då som utan stigbyglar. Däremot måste jag lära mig ha detta igen, jag glömmer vara mjuk i knäna, skjuter mig upp från hästen. ..men det gav sig efter en kvart :-)

Världens bästa Pila!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards