Irmelin - den starka

Alla inlägg den 15 april 2011

Av irmelin - 15 april 2011 22:07

Stackars lilla häst, han har fått vila tre dagar den här veckan för hans arma matte har behövt vila kroppen samt haft mycket att göra. Inte konstigt att herrn tar snedsteg över vägen så fort han hittar nåt läskigt i de nya omgivningarna! :)


Men nå mycket mer än snedsteg gör han inte, förutom alla symaskinsteg framåt då vill säga   Jobb och takt får man liksom lägga åt sidan sådana här dagar, det är bara att låta honom gå och får man en lugn skrittsträcka med avslappnad häst på hemvägen har målet uppnåtts.


Vi var nog ute i närmare en och en halv timma och utforskade nya vägar i Saxdalen. Jag hade kikat på eniro innan men råkade hamna inne i ett virrvarv av småstigar i skogen ändå. Givetvis lyckades jag rida i närheten av två hus med X antal hundar som blev som skogstokiga när jag och Goliath kom brakandes. Note: rid inte där fler gånger. Stigarna var dock rätt trevliga så G fick trava på och lyfta på fötterna. Vi klev även över en stadig bro två gånger och vände vid en ostadig bro.


När vi hittat ut ur skogen igen frågade jag en mycket trevlig äldre man om vägen jag letade efter men han varnade mig för stora stenar...och det hade han såklart rätt i. Den var en gammal gruvstig med stenkross a la big size. Goliath ställde upp och gick en bit av stigen, men sen vände jag för det såg inte ut att bli nåogt bättre underlag. Blir riktigt imponerad av hur han tacklade underlaget med sina barfotahovar, ingen tvekan hos hästen.


Strax innan den där gruvstigen råkade jag på ett hus med en stor till-salu-skylt från Länsförsäkringar. Hoppsan kerstin, huset var ju fint! Var tvungen att kika när jag kom hem och jodå...husköparnerven ryckte till   

http://bostad.lansfast.se/Beskrivning.aspx?GUID=3T338LR1G7C37PTL&typ=CMVilla


Hittade på ett par mindre stockar under en öppen trädyta och var ju bara tvungen att trava över några gånger. Hur ofta hoppar vi något....inte alls, med tanke på pålles exellenta teknik. Men ett par riktiga hopp blev det ändå!


Väl hemma vid "stallet" blev det en rejäl rykt av herr svettig och en lättare raspning. Men nu är han allt bra fånig med det där en period igen. Speciellt eftersom det är lättare att flytta runt när vi bara står uppbundna utanför en garagevägg. Det ska traskas runt och det ska tyngas och vägas...och idag testade han till och med om han kunde nappa tag i min tröja när jag stod med rumpan till. Det får man ICKE, sa hans matte då och sen höll han sig i skinnet   Mitt sätt att tackla procedurerna han har för sig är att bara hålla i benet, han gör det bara jobbigt för sig själv. Inte bli arg utan bara lugnt flytta tillbaka honom till ursprungsplatsen. Även om det pyser lite ur mina öron också emellanåt vill jag lova....locket på. Anledningen till att han gör det är för att han inte känner sig riktigt trygg vid uppställningsplatsen än och att då behöva lyfta upp hovarna en längre stund och helt utesluta chanserna att ta till flykt vid fara är ingen hit för herrn. Det är iaf min tes. När jag gick in i sadelkammaren och dörren blåste igen efter mig blev herrn alldeles manisk. Eftersom han stod precis utanför dörren försökte han buffa både med huvud och ben för att få tillbaka mig och öppna dörren. Stackars lilla killen! Han såg riktigt lättad ut när jag öppnade och visade mig igen efter en halv minut. Grejen är ju att det inte blir bättre av att jag är där och "tröstar" honom hela tiden heller. Han får lov att inse att jag inte försvinner och att han inte är hotad där han står. Och det kommer, ju fler gånger vi står där. Att han är dunderpigg gör inte saken bättre heller precis eftersom nerverna hamnar på utsidan.


Jag tar förhoppningsvis en tur imorrn kväll om det hinns med. Ska shoppa lite i Blg på förmiddagen och sen är det middag i Ställdalen hos makens morföräldrar på eftermiddagen. På söndag blir det iaf uteritt ihop med bästa Anette och Glimra och då brukar det bli en lite längre tur eftersom vi har så mycket hästprat att klara av   


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards