Irmelin - den starka

Alla inlägg den 5 november 2014

Av irmelin - 5 november 2014 07:08

Nu var det hästrelaterat och handlar inte om att fodra jackan inför vintern. Läste igår kväll ÄNNU en artikel om ÄNNU en studie där kontentan är att hästar mår bäst på bara grovfoder och mineraler. Det gäller även tävlande individer som travhästar. Vissa av travarna hade fått extra lusern om de behövde för att täcka proteinbehovet.

Hur länge till och hur många studier ska hästfolk behöva läsa för att vetenskapen ska gå in? Mycket av fodret är dessutom bara tillsatt energi, som tex betfor som är poppis att ge. Skulle kunna likna det vid att ge hästarna en näve lördagsgodis varje dag, nåde den förälder som gör det.

Jag har tidigare varit för att ge fri tillgång på hö, men där har jag ändrat mig. Beroende på höinnehåll så funkar inte det heller pga allt socker osv. Faktum kvarstår att hästar är gjorda för - om de inte ska få magsår och andra problem- att TUGGA 16-18 timmar per dygn. Vad ska de tugga på då? Halm, hur enkelt som helst.

Mineraler är sånt vi kan behöva tillsätta, beroende på vad höet innehåller. Alla hästar äter inte det som godis precis och mig veterligen funkar lite uppblött vetekli bra för den sakens skull.

Jag är inte särskilt påläst om foder, men den enkla grunden om grovfoder är definitivt något jag lärt mig och fortsätter vidhålla.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards