Irmelin - den starka

Alla inlägg den 2 december 2012

Av irmelin - 2 december 2012 17:45

Eftersom jag är som jag är behöver jag hela tiden nya utmaningar och något som upptar mina tankar och för mig framåt. Stå still finns det inget som heter!


Jag har till och från arbetat med natural horsemanship och det har alltid intresserat och fascinerat mig. Nu när det har varit mycket akademiskt och fokus på att utbilda Goliath så långt som möjligt vill jag på något vis lägga fokus på annat håll. Den akademiska ridkonsten får fortfarande finnas kvar, men jag är sugen på att djupdyka i ett annat ämne. Det jag då riktar näsan mot är NHn!


Jag har själv arbetat mig genom de sju lekarna, parelli-way, men jag är inte särskilt insatt i själva utbildningssystemet och hur man tar sig från de sju lekarna upp till att rida sin häst i form i repgrimman eller varför inte helt lös?


"Bara för att" jag går och funderar på såna saker hade Lycklig häst skrivit en perfekt inlägg om hur NHns system är upplagt. http://lycklighast.wordpress.com/2012/11/29/savvys/


"Savvys är fyra olika områden man jobbar med hästen på, online, liberty freestyle och finesse. ( På lina, i frihet, ridning med lösa tyglar, ridning med kontakt)

De uppkommer i ordningen

Level 1 – Online

Level 2 – Online – Freestyle

Level 3 – Online – Freestyle – Liberty

Level 4 – Online – Freestyle – Liberty - Finesse


Ordningen är viktig, det finns en mening med varför vi börjar med hästarna på lina, innan vi släpper de lösa. Det är lätt att lära hästar i frihet, något de inte behöver kunna. Det är även av säkerhetsskäl viktigare att kunna hantera och kommunicera med hästen på lina, då det är så vi mesta dels umgås med hästen (förutom när vi rider eller kör). Dock är konceptet det samma, vi hanterar hästen på lina som om den vore i frihet (linan är det sista vi vill använda). I frihet använder vi precis samma språk som när vi är på lina.


När det gäller ridningen tycker många det är konstigt att man Börjar med att rida freestyle,  med lösa tyglar, för att sedan gå till kontakt med bett.

I freestyle handlar det om att skaffa Savvy på hästryggen, det handlar framförallt om att veta hur han håller sig säker, men även om att hästen ska vara vår partner, han ska vara mentalt, känslomässigt och fysiskt med på det vi vill göra, vi ska lära oss hur vi får vår ide, till att bli hästens idé. Samtidigt få en känslig häst, i level 4 ska varken tyglar, carrotstick eller halsring användas.


Jag sett många som tycker det är häftigt ut att kunna rida utan huvudlag, och har en tillräckligt lyhörd häst för att rida med halsring istället. Bara för att man tagit av tränset betyder det inte att det är Freestyle ala Parelli. Det jag lägt märke till är att det ständigt hålls i halsringen, precis som den traditionella dressyen ständigt vill hålla kontakt med hästens mun. Ett av parellis koncept är att använda sig av faser, börja lätt, för att bli tydligare och tydligare. För att förklara det tydligare för er:


Faser för att svänga i freestyle

1. Eyes – titta dit du vill

2. Bellybutton – vrid magen dit du vill

3. Leg – lägg an det yttre benet, (hästen har ifrån marken lärt sig att flytta undan sin framdel vid stadig tryck vid skänkelläget)

4. Tygel / Stick – använd tygeln eller carrotsticken för att tydligare visa dit du vill. Rider man med halsring kommer användningen av den här.


I freestyle handlar det även om att få en häst mer balanserad, mentalt, känslomässigt och fysiskt. En häst ska ha lika lätt för att börja galoppera som för att stanna och backa, den ska vara lika motiverad i paddocken och ridhuset som den är ute i skogen. Det är svårt att rida dressyr på en häst som hest vill stå still vid grinden annars bockar vid varje galoppfattning, även svårt med de hästen som endast måste springa och springa.


Varför freestyle kommer före finesse blir tydligt om man ser på bettet som ett hjälpmedel till formgivning, än ett medel att kontrollera hästen med. I finesse ska hästen vilja ”hålla vår hand” igenom bettet, men hur ska detta gå till om vi behöver bettet för att stanna och styra? Därför måste vi kunna påverka framförallt hästens gångart och riktning med bara vår sits innan vi kan rida med kontakt.

Olika savvys passar olika horsenalitys bäst, men det är vårt uppdrag att hjälpa hästen med det den har svårt för. Överlag kan man säga


Left brain – Freestyle och Liberty. De vill känna sig fria och visa att de kan själva!

Right Brain – Online och Finesse. De vill gärna att någon ”håller handen”."

Av irmelin - 2 december 2012 13:05

I fredagenssnöyra kom Mikaela och Olivia med transporten och hämtade Goliath. På samma gång som det kändes helt overkligt kände jag mig även helt trygg med att de var just de två som skulle få ta hand om fina hästen. Jag vet ju att han kommer få det så bra! Jag lastade på och han klev rakt på, tog något steg bakåt när han väl var inne men ställde sen sig rätt igen. Inga problem alls.


Första natten fick G sova inne eftersom han var skodd och ihopsläpp med 20 andra barfotahästar kräver avskoning. Den hade fått vänta till nästa dag eftersom det redan började bli kväll. Ihopsläppet hade gått rätt bra också, Goliath kände igen sig men var visst lite väl stöddig mot ledarhästen som givetvis hade jagat på G en del till följd. Idag gick det i alla fall bättre och var lugnare.


Goliaths avskoning hade också gått bra. Det är ju dock skillnad på hur en hovslagare och en barfotaverkare vill att en hov ska se ut....


Ni kan se foton från ihopsläppet på Mikaelas blogg: http://janolsgarden.blogspot.se/2012/12/goliath.html


Hejdå hästen!


 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards