Irmelin - den starka

Alla inlägg den 20 april 2012

Av irmelin - 20 april 2012 22:39

Läste en intressant artikel på Lycklig Häst om en undersökning kring hur sadelgjordens tryck och spändhet påverkar hästen. Läs den!


Hur hårt spänner du din sadelgjord och spänner du lika många hål fram som bak? Själv är jag väldigt noga med att spänna bara precis så att den går runt vid första gången. Sen fortsätter jag pyssla, hämta träns, rätta till schabraket osv. medan jag sakta men säkert spänner ett hål i taget och växlar mellan de olika sidorna. Dessutom spänner jag den bakersta stroppen ett hål mindre eftersom hästen blir tjockare ju närmre magen man kommer. Varken min sadel eller barbackapad glider. Själva sadelgjorden är också böjd framåt för att ligga bättre still utan att för den delen skava mot armbågarna som vissa modeller gör. Efter ridturen sitter jag gärna av ett par minuter hemifrån och spänner upp något hål i taget så att hästen får slappna av.  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards