Irmelin - den starka

Alla inlägg den 25 december 2010

Av irmelin - 25 december 2010 09:46

Tänk nu är det redan över, den där dagen man gått och sett fram emot så länge. Nu får vi se fram emot nyår, påsk och midsommar istället :)


Vår julafton började faktiskt i stallet. Jag, maken och hans lillbror åkte och släppte ut hästarna och jag måste ge en stor eloge till mina stalldrängar. De slängde både ut hö och ordnade med vatten ut i hagarna så allt gick mycket fortare för mig som kunde ägna tiden åt hästarna och mockning. Kikade på Goliaths sår innan han gick ut och svullnaden hade kanat ner en liten bit så det ska väl vara på bättringsvägen av sig självt.


Efter stallet styrde vi kosan mot Ställdalen där makens morföräldrar bor och där vi blev bjudna på frukost. Förmiddagen gick åt till att varva mellan matlagning och vila. Framåt tolv kom resten av julfirarna så att vi slutligen blev 19 personer som drack glögg och bänkade oss vid julbordet. Efter maten var det givetvis Kalle Anka som gällde och jag passade på att slå igen ögonen någon minut här och var. Inte riktigt planerat det där... Risalamalta och glass för oss kräsna stod därefter på menyn innan vi samlades för att sjunga några kända julsånger. Jag ställde snällt upp och spelade till sångerna på pianot- det gäller ju att passa på att glänsa när man kan ;) För de två små barnens skull dansade vi också i ring och sprang runt i hela huset medan vi flåsande sjöng "Nu är det jul här i vårt hus..." Kondisen var inte på topp efter all julmat kan man säga!


När klockan närmade sig 19 var det äntligen dags för julklapparna. Makens familj har en mycket långsam tradition som innebär att ett paket delas ut åt gången, den som fått paketet öppnar sen inför allas ögon och kan tacka den som gåvan gett innan det är nästa pakets tur. Halvtio tror jag att vi var klara till sist....då var mina ögon som smala streck. Jag och maken fick både stora och små klappar som vi blev mycket glada för. Av mig fick maken ett par tofflor och en slipsnål som han verkade glad över. Själv fick jag äntligen ett par efterlängtade islandsridbyxor som jag tjatat ganska duktigt om, så jag kunde inte ha blivit mycket lyckligare!


Efter en bit prinsesstårta var det så slutligen dags att packa in paketen i bilen och fara hemåt till sin säng. Jag somnade i bilen och sov som en stock hela natten :) Maken hade dock feber och fick frossa mitt i natten så när jag öppnade ögonen på morgonen låg han och sov i tröja och byxor, stackarn!!


Nu ser jag att det börjar klarna upp lite ute, det blir kanske lagom tills att jag ska ge mig ut till stallet och se om herr Goliath är sugen på en lugn skrittur. Han har fått vila ett par dagar nu när det varit så bitande kallt och mycket att göra. Vill ta det lugnt pga skadan också, men utan motion går han nog snart upp i limningen den arbetsvilliga Farbror Frej.


God fortsättning på er alla och njut av julefriden!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards