Irmelin - den starka

Alla inlägg den 22 juli 2009

Av irmelin - 22 juli 2009 20:31

Nu är det bara en och en halv dag kvar innan jag sätter mig på tåget ner till Västergötland för att hälsa på mina föräldrar samt mina "hästvänner" Marre och kallblodet Linus. Dessutom har en vår gemensamma vän Lillemor precis gått och köpt sig en egen kallblodstravare som det ska bli riktigt spännande att få träffa. Förhoppningsvis kommer jag även att få motionera Linus hagkompis, varmblodet Tubbe, så att jag och Marre kan ta lite sällskap ut. Annars är det ridning växlat med cykling som gäller. Hur som helst ska det bli riktigt härligt att få komma hem en sväng igen, oftast hinner man inte med så mycket annars när jag hälsar på där nere. Nu har jag och mamma till och med planerat in att besöka några bröllopsbutiker där jag ska pröva mina första brudklänningar. Undrar hur det kommer att kännas...som att man är tio och lånar mammas finklänning kanske :)


När man INTE har häst då har man väldigt mycket tid över till att fundera på allt man ska göra när man har häst igen. Det finns mycket roligt att experimentera med och något som jag är intresserad av är akademisk ridning som växer sig allt starkare här i Sverige. Något annat är Natural Horsemanship och där finns det många varianter, Parelli är en av "lärorna" och det höll jag och Acce på med en hel del när jag hade honom. Söker man på internet hittar man både 123 övningar, foton och filmer att drömma sig bort i. Det finns även en del litteratur värd att läsa, de tyngre har jag inte tagit mig an än men den senaste jag läst är "Skola din häst till ökad samling och hållbarhet" av Katrin Wallberg. En tydlig bok med många inspirerande bilder där man går från unghäst till de mer avancerade övningarna inom den klassiska ridkonsten. En nätsida som jag har lusläst och läst igen många gånger om är www.markusholst.se som bjuder på en verkligt bra ridhandbok som ger enkla och logiska övningar och förklaringar på hur man kan träna sin häst.


Så "när jag blir stor" ska jag forma min häst efter den akademiska ridkonstens lära och använda mig av horsemanship-övningar i min hantering av hästen. Fram tills dess tänker jag öva på andras hästar :)


Ikväll bjuder jag på inspiration från Rebecka Östh på RC Horse Vision som har sitt tillhåll på Hällekis Säteri nere i mina hemtrakter!



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards