Irmelin - den starka

Alla inlägg den 1 april 2014

Av irmelin - 1 april 2014 19:24

Nu så då!


Pila är en sån häst att hon är väldigt cool när man befinner sig på marken, vi strosade runt ridbanan och spejade av åt båda hållen. Men så kommer man upp i sadeln och då kan det bli ett helt annat läge beroende på väder, omgivning och humör. Med andra ord hade vi därför en hel del stress att hantera på bortaplan och lade upp passet utifrån det. 


Vi fick arbeta på en lite mindre volt just för att det i sig kan lugna och bromsa, göra det så lätt som möjligt för henne utan att sitta och fysiskt bromsa henne. Vi bytte varv ofta, skulle byta inåt för att det än mer lugnar, lite svårt ibland dock för vi har inte tillräcklig balans och styrka för det än så det hände att jag bytte utåt titt som tätt med bekostnad på lugnet. Utifrån den lilla volten flyttade vi ett steg ut, ett steg in, ett steg ut och tanken var att kunna hålla en större volt men ökar tempot går man tillbaka till den lilla volten. Jag tyckte att det hjälpte oss ganska bra och det kan jag använda oavsett vilken träning jag gör med henne. 


Vi pratade om att en skola (egentligen alla rörelser/byten) inet ska förstöra något och vi prövade att flytta in bogen mot en öppna på volten. Fick en fin känsla vid ett tillfälle, detta är något som vi har väldigt svårt för. Jag har svårt i min kropp att ge rätt signaler så det behövs flera pass bara för att klura på det i min inverkan. Gick även mot slutan och fick ungefär samma där, fick ändå en ganska bra känsla av att få med bogen runt i slutan. Ett viktigt kom ihåg i den här träningen är att jag bara ska få henne att agera på min hjälp, inte reagera genom att ge mig lite allt möjligt. I detta handlar det också om att bara be om något steg och sen gå ur det. 


Över till traven så fick vi - kom ihåg "för oss" - en bra vänstertrav. Fick i detta pröva att lägga oss på enhandsfattning eftersom jag så gärna vill lösgöra för mycket på innertygeln och ta handen bakåt. Det blev ju inte bra såklart men själva tanken är god och det kommer jag fortsätta göra emellanåt. Det positiva var att hon kunde behålla sitt tempo utan att fara iväg. Kan ju säga att under denna trav fokuserade jag då som aldrig förr och det skrev jag om i ett tidigare inlägg. När vi har börjat med trav blir skritten sämre eftersom hon då nästan bara tänker trav. Speciellt i höger varv där vi har svårare.


Vi har ju bytt lätt och svårt varv. I höger varv vill hon gärna förböja nu och vi tappar yttersidan och hela linjeringen. I vänster varv har jag jobbat mycket med att få fatt i yttersida och till och med vrider min mage något utåt för att rikta upp oss. Kommer få jobba lite liknande i höger nu, mindre böjning och hämta vänster bak som gärna strävar utåt istället för in mot tyngdpunkten. 


Det var inte ett av våra bästa pass, min insats tekniskt sett var sisådär, känslan var dock enorm och vi har massor att jobba vidare på. Det är så kul för ofta på träningarna för Karin så har jag börjat närma mig problemet redan innan men så ger Karin oss redskapen för att ta oss vidare, perfekt helt enkelt! 


Ta det för det är, vi gör en sjujäkla lång resa tillsammans i vår egen takt men ser man tillbaka från ruta ett så har det hänt massor. Vi är på väg....


Av irmelin - 1 april 2014 15:46

Jo tack, det är tur att man har kommit över tiden då man skämdes och kände sig misslyckad, till exempel när man upptäcker att ens sits är ännu värre än vad man hade trott. Tjo, det är bara att börja träna! Filmkameran är ett utmärkt verktyg. Jag behöver i första hand räta upp mig, öppna upp mellan axlar och dra bak skulderbladen vilket kommer göra att skänkeln har lättare för att hamna på plats också. Sen ska vi jobba med bäckenet och vrida om låren lite mer....never ending story.


Fick i uppgift på helgens träning att ta på repgrimman och jobba lite mer enligt NH-ridningen med innertygel och inner skänkel för att Pila ska börja förstå att inner skänkel betyder böjning-sökning eftersom jag så ofta sitter och tar i innertygeln. Vi vill ju att hon ska finna sin linje utan detta och istället börja ridas för ytter tygel. Slutliga målet är därefter lika kontakt på båda tyglar. Själva ridningen i repgrimman gick bättre än vad jag hade trott, vi har en hel del från sätet redan men ändock en hel massa att jobba på såklart. I vänster varv funkar det riktigt bra men är svårare i höger. Jag får till det att det handlar om vår linjering, det blir för mycket böjning så att vi tappar yttersidan och jag skulle nog kunna tänka mot en sluta för att få vänster bak att sträva in mot tyngdpunkten bättre.


Oh well, man rider väl för att det ska bli bättre :)


Av irmelin - 1 april 2014 07:39

Som småbarnsförälder får man lära sig att livet går i perioder och förändringen går emellanåt rätt fort. I skarven mellan perioderna kan man slita sitt hår innan man hittar en ny bättre rutin.

Vi befinner oss i en skarv just nu, Lisen vaknar halv fem på morgonen och det är inte hållbart. Som mamma blir man inte särskilt trevlig under resten av dagen. Dags att korta ner på sovningen - tyvärr. Bye bye långa lugna förmiddag. Nu har jag en timma kvar att njuta av samt en timma under tidig eftermiddag. Men det är det sannerligen värt om jag kan få sova till sex åtminstone!

Lisen snart 11 månader!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards