Irmelin - den starka

Alla inlägg under mars 2014

Av irmelin - 2 mars 2014 18:49

Fröken Maja har ju varit lite misstänksam mot trappan till uteburen och inte hoppat ut självmant. Idag lurade jag henne medan jag och Jacob var ute och fixade lite och kunde hålla koll på dem. När Humle hoppat ut bar jag ut Maja och barrikaderade sen öppningen en stund. Då blev Maja tvungen att hoppa upp och ner flera gånger när hon tänkte gå tillbaka in till tryggheten. Jag anar att hon mest varit inne tidigare för hon stampade en del i början. Lite senare såg jag iallafall att hon hoppat ut alldeles själv efter att jag öppnat för dem igen. Äntligen!

Av irmelin - 1 mars 2014 15:28

Vilka två härliga dagar jag har haft! Gårdagen inleddes i stallet hos Pila där Jacob visade stort tålamod medan mamma tränade från marken. Efter lite checkning satte jag på longerlinan och lät Pila rulla på lite mer i traven, vilket hon fixade galant. Sen tog vi modet till oss och tänkte "nu eller aldrig" och bad om galopp. Jajjemän! Tjo vad det gick men fattade gjorde hon på min dubbelsmackning och stannade gjorde hon dessutom efter tre-fyra språng när jag bad henne. Beröm och morot!! Hon satte alla fyra fattningarna, två i var varv även om sista fattningen i höger blev lite cirkushäst för det var ju SÅ kul. Jag bara skrattade åt henne och berömde, hon ska ju tycka att det är roligt. Dessutom visade hon hur långt hon har kommit mentalt genom att fortsätta lyssna till mina signaler om att hålla sig till trav/skritt och inte bara vilja barka iväg igen. 


Vid lunchtid for jag iväg till Anette och Arda som då skulle på sadelprovning. Jag hade missuppfattat lite och fick tyvärr inte se några flashiga PRE-hingstar eftersom vi tydligen skulle till ridhuset i Insjön istället. Dock var det en snygg liten welsh cob hingst där innan oss, Mr Aragorn från Insjön, som jag nog minsann skulle kunna tänka mig ett och annat föl efter om det någon gång skulle bli akuellt. Han var stencool och gjorde precis det han bads om, trots att stoet Arda stod och glänste i ett hörn. Arda var lite lätt på tårna kan man säga och fick en liten dos Hanna-NH som i varje fall lugnade ner henne ett par hekto. Och en sadel hittade Anette, en KenTaur Elektra som Arda rörde sig riktigt bra i och som Anette satt som gjuten i. Tack för det, Joa Hästkonsult!


Idag blev det ett ridpass med fröken P, först en stund på banan och sen en sväng runt Volvo. Ville hinna hem till lunch så det blev tyvärr inte någon längre tur. Samtidigt tror jag på att upprepa en runda som hon kan känna sig trygg på och sen förlänga denna allteftersom. Pila ville inte riktigt släppa ner mig på vänster sida idag och jag har känt mig lite knagglig i min vänsterhöft, vet inte vilket som är hönan och vilket som är ägget där. Vi stjälper nog varann dessvärre när vi inte är på topp. Annars kändes det riktigt bra, vi börjar få en riktigt stabil öppna tack vare trampet i ytter stigbygel som visar vägen och slutan kändes heller inte så tokig idag. Innan hade jag stått och funderat på det här med samling när jag mockade och kommit fram till att öva halter för att hon verkligen ska ta mitt säte i samlingen. Happ så lyssnade hon ju riktigt bra för sätet för dagen och med lite skak i kedjan fick vi något steg mot samling, precis som jag eftersträvade. Samling är svårt för damen då hon gärna vill använda raka bakben till att skjuta på. Därför måste man ta det lilla lilla och ge eftergift för detta. Gjorde några travupptagningar på samma tema och plötsligt så fick jag den där underbara känslan när alla hörnpelarna är på plats och allt bara funkar. Det är lite lurigare i höger varv eftersom jag gärna böjer henne för mycket i min iver att få hennes sökning till handen. Det gör att hon inte kan svinga in bakbenen till tyngdpunkten lika mycket och därmed gärna hamnar i påskjut istället för samling. Men idag så kom det en klockren uppgång där jag kände hur ytterbakben fanns perfekt på plats och hon neg baktill i uppgången. Och det man har i kroppen får man kvitto på i handen, jojjomänsan! I vänster går det bättre och hon gjorde tre jättefina uppgångar med fortsatt lätt böjning och en bra sökning till handen. Man kan bli lycklig för mindre!


Vi tog alltså sen vår lilla runda ut och Pila skrittade på med härlig energi och ett glatt humör, jobbade med hela kroppen och ville ända inte stressa eller bli orolig. Hennes mentala status var perfekt! Ändrade jag mig för mycket i sadeln bjöd hon på något travsteg men gick åter till skritt när jag förmanade henne med rösten, även på hemvägen. STORT framsteg!! Vi mötte dessutom en häst från stallet som gick hemåt när vi gick bortåt och förutom två travsteg så brydde hon sig inte. Kände oss i harmoni och äkta glädje, fick sån boost av henne. Nästan hemma råkade jag klonka i en skylt med foten och Pila for iväg tre steg på lång tygel, men kom direkt tillbaka till att gå med bra skritt och huvudet i låg avslappnad position. Skulle kunna fortsätta med lovorden i många meningar men jag ska inte trötta ut er. Fick faktiskt beröm när jag kom tillbaka till stallet, att de har sett hur fint Pila har utvecklats tack vare min ridning. Man kan inte sticka under stol med att man behöver beröm som puschar en! 


 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards