Irmelin - den starka

Alla inlägg under september 2013

Av irmelin - 4 september 2013 20:18

Sådana pass som det idag gör att man fortsätter även dåliga dagar. Pila blir allt mer stabil och börjar få till det tekniska utan att stressa upp sig. Samtidigt kan jag kräva lite mer av henne utan att hon går i taket för det.

Tog skolorna vd hand och idag var slutan ännu bättre än igår. Kommer ihåg hur jag i början tänkte att det kommer aldrig ens bli någon sluta med den här pållan. Men allt går med tålamod och idogt arbete. Öppnan såg också bra ut, mycket handlar om goda förberedelser. Liksom i alla övningar.

Föregående dags pall lek hade gett resultat, det var bara att ställa dit stolen, hoppa upp och ge godis. Kul!

Jag är så glad över att jag testade kimblewick även på Pila för det går så himla bra! Till det har vi kapsonen som kan förtydliga ställningen. Vänster böjning kommer mer och mer, upptäckte att den blev än bättre av att jobba mot samling ett par steg. I höger är det ju dock lättare att få till samling men det tar sig åtminstone.

Dagens öppna gick väldigt bra, med fokus på naveln lite utåt höll vi riktningen. Likaså slutan gick bättre, i höger varv fick jag dessutom känslan av att få med ytterbogen- great! I vänster föll det på svag böjning men hon reagerade iaf och flyttade rumpan.

På slutet tog vi travuppgångar och nu tänkte jag rejält på nigning bak och då kom det! ! Jo visst var hon kort och föll ner en del med manken men vi måste ta en sak i taget och att vinkla bakbenen istället för att räta ut drm och bara skjuta på går först. Två gånger på fem-sex försök fick vi till och andra gången kunde jag lösgöra lite och få två-tre stegs samlad trav. Wow!! En liten glimt av vad som skulle kunna komma. ...

Riktigt nöjd häst efteråt och lika nöjd ryttare. Torbjörn fick också äntligen se oss en stund när det gick bra och vi fick beröm, det värmde mycket i hjärtat!

Av irmelin - 4 september 2013 12:38

Hittade på ett så bra inlägg från två tjejer som starkt deklarerar att barfota är bäst. De har efter erfarenhet och utbildning sett att en grundmodell kanske inte är svaret för alla hästar. Väldigt intressant eftersom jag själv tänkt detsamma just kring  verkningen av hovväggens nivå jämtemot sulans. En häst som verkats öm är inte korrekt verkad!


http://barfotahovar.wordpress.com/2013/08/24/modifierad-verkning/

Av irmelin - 3 september 2013 11:36

Noggrant och konsekvent handlande lönar sig, både när det gäller kaniner och hästar. Kaninerna hade bajsat och kissat mindre på olovlig mark och Pila gjorde sin första sluta utan stöttning av mig i några steg på rakt spår. Höger sluta och vänster öppna är svårt på grund av vänster bak. Hon gjorde även flera fina travuppgångar, bättre i vänster varv. I höger vill hon gärna förböja sig och slira med rumpan, men så kom det ETT klockrent steg och hästen växte flera meter på höjden :-) Jag envisades även med pallträning då stolen jag sitter upp frånär farlig. Bar runt den kors och tvärs på banan, ställde den närmare och närmare för var gång och gav godis. Funkade fint :-)

Av irmelin - 2 september 2013 11:13

Vilken söt och social kanin vi har fått! Molly vill gärna bli klappad och jag har inga problem med att lyfta henne :-) Tror att jag blir lite modigare med att lyfta Humle också nu.

Humle blev helt till sig när Molly kom. Man såg ju vad han ville göra om man säger så. .. ;-) Nu är han iallafall lugnare och det känns så självklart att man ska ha två kaniner. De sitter gärna på var sin sida staketet och håller varandra sällskap. Molly gillar dock mer att kura ihop sig på marken medan Humle alltid velat sitta högt och spana.

Molly bajsar överallt i sin del av buren, funderar på om hon inte fattat var toan är (hon kissar iaf där) eller om hon ska bajsa in sitt revir. Vi får väl se om det blir bättre. ..

Idag fick Humle gå ut i kompostburen och Molly fick hela buren för sig själv. Med lite hjälp förstod hon snart hur man använder trappan och började röja inne i huset. Humle hade också haft en röjarnatt och vänt upp och ner på det mesta i lådan. Tokkaniner :-)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards