Irmelin - den starka

Alla inlägg den 8 maj 2013

Av irmelin - 8 maj 2013 07:43

I går hade jag en dejt inbokad med Elisabeth och hennes fina kallblodssto Emelie! Jag kan inte kalla mig för en "tränare", men har bestämt mig för att inte vara rädd för att dela med mig av det jag kan och vara ett bollplank att diskutera med kring häst och ridning. Efter att själv ha fått förmånen att ha sådana personer omkring mig vet jag hur mycket det är värt att ha ett par extra ögon på sig och få tips på övningar för att sakta utvecklas.


För dagen testade Elisabeth ett bettlöst alternativ där remmarna går i kors under hakan/ganascherna. Vi insåg båda ganska snabbt att det huvudlaget stjälpte mer än det hjälpte när det gäller dressyrridning, men funkar bra att kunna variera med ute i skogen. Att hitta bra utrustning som hästen trivs med och som fungerar till det man är ute efter i ridningen, t.ex. underlätta för böjning/sökning, är mycket viktigt. Det räcker med alla andra parametrar som hästens och ryttarens egna förutsättningar, underlaget på ridbanan, händelser utanför staketet med mera som kan distrahera och försvåra ridningen.


Passet handlade om att hitta balans, följa tyngdpunkten och bli medveten om vad ryttarens signaler gör i hästen. Övningarna i sig var enkla men när man lägger ner tanke och fokus på dem ser man snart att det ändå kräver mycket jobb att "få till det". Vi startade med att först bara skritta runt på ett mindre fyrkantsspår och känna in hur dagsstatus för både häst och ryttare kändes. Fanns det någon sida som var svårare att sträcka ut, någon bog/bakben som ville flyta iväg, hur kändes ryttarens axlar/höfter osv.


Vi övergick till halter och igångsättningar, att inte tänka "stanna hästen" utan mer "nu stannar jag och jag vill att hästen ska följa min tyngdpunkt". Vad behöver jag göra i min kropp för att min signal ska vara tydlig nog för hästen, kan jag minska signalernas styrka när häsen börjar förstå vad jag vill. Därtill lade vi in att få Emelie att sänka sitt huvud i halten och kunna skritta igång med samma avslappning.


Om inte ryttaren har en planerad ridväg och är i balans kommer inte hästen kunna vara i balans, därför planerade vi en tydlig oval på fyrkanten. Med en unghäst och en relativt oarbetad häst behöver dessutom spåren gå på stora bågar med liten böjning eftersom hästen varken har balans eller styrka för det motsatta. Vi vill hela tiden ge hästen goda förutsättningar och en uppgift som den klarar av för att bygga upp både fysiskt och psykiskt. Jag bad E. att förbereda hästen för böjning innan hörnet, släppa fram innerhanden så att hästen själv bär sig genom hörnet samt låta hörnet starta fyra meter innan och sluta fyra meter efter hörnpasseringen. Även i en sådan här övning krävs det att man är aktiv i sin ridning, har en plan för när och hur man inverkar samt var.


Då huvudlaget som sagt inte bidrog till böjning ändrade jag om lite i mitt tänkta upplägg och tog in ekipaget på en stor volt runt mig. Nu handlade det om att flytta tyngdpunkten in och ut på volten och få hästen att följa med i balans. Tramp i inner stigbygel (nu red E. barbacka men känslan funkar lika bra utan bygel), rikta kroppen något inåt, yttertygel mot halsen och be om lite böjning. Ska vi utåt inverkar vi helt enkelt på motsatt sida. Ganska snart upptäckte E. att hon hade lättare att flytta in hästen än ut och att hästen svarade snabbare på hennes tyngpunkt så att hon behövde minska på sina hjälper för att inte "trilla in" för snabbt.


Som avslut tog vi något varv på fyrkanten med stora hörn samt halter och när Emelie sänkt huvudet och slappnat av var det beröm och avsittning.


Enkelt, hanterbart och ändå mycket att jobba med inför nästa gång!


Fantastiskt kul att få komma ut till människor som vill utvecklas och se hästens avslappnade och nöjda uttryck efter träning :)


        

  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards