Irmelin - den starka

Alla inlägg den 25 augusti 2012

Av irmelin - 25 augusti 2012 15:06

Tog ett pass på ridvolten på förmiddagen, fick till en riktigt trevlig böjning där emellanåt där han verkligen söker till yttertygeln och är loss från inner. Dock var det tungt idag, sa herrn, speciellt för vänsterbak som inte orkade placera sig rätt särdeles ofta. Men det går framåt med andra delar, som min placering i sadeln i skolorna. Prövade att samla skritten litegrann och herrn vet inte riktigt vart han ska göra av sig, men det är bara att ha tålamod och fortsätta en milimeter i taget.


Efteråt mätte jag hovarna, har nämligen anmält mig för att vara med i en pilotgrupp för utprovning av en ny typ av hovsko här i höst. Hoppas hoppas att vi blir utvalda!! Det var rätt intressant att mäta faktiskt då jag främst mätt framhovarna tidigare i och med beställning av boots. Nu när jag mätte alla fyra märkte jag hur jämnstora hovarna faktiskt är. Längd fram 133 milimeter och 130 mm i bredd. Bak är de 130 mm långa och 120 mm breda. Give or take nån millimeter i ögonillussion.  Det handlar ju faktiskt om att jag verkar hovarna symetriskt efter sulkanten och det är alltså inte jag som påverkar storleken och står med måttbandet när jag raspar hovarna. Jag tyckte det var fränt i varje fall!


När Goliath fått gå ut i hagen plockade jag in Dippis och parkerade honom vid staketet så att han hade sällskap medan jag verkade hans hovar. Det som skiljer mellan Gs och Ds hovar är att D har en mycket bättre skålform samt nästintill hela lamellränder. Detta gör att han väldigt sällan ömmar på något underlag utan tar sig fram smärtfritt på tex steniga grusvägar. Dippis skötte sig prima och stod snällt stilla under tiden jag höll på. När jag skulle runda av kanterna på framhovarna ville han stretcha bogarna och sträckte låångt fram. Jag skrattade gott åt honom och kunde fortsätta när han stretchat klart.


 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards