Irmelin - den starka

Alla inlägg under maj 2012

Av irmelin - 4 maj 2012 22:44

...slänga skräp på tippen, flytta hö och rida "hem" hästen till betet. Livet är rätt fint!


           

Av irmelin - 4 maj 2012 20:54

Jag kunde inte vara mera nöjd med den tränaren som tagit sig tid att träna mig och Goliath! Kvällens andra pass gav mig återigen mycket att tänka på och bra övningar som ska stärka Goliaths svagheter. Vi lade även lite större vikt vid min kroppsposition och jag fick en rejäl aha-upplevelse i öppnan där jag innan mest vinklat axlarna utan att låta hela överkroppen följa med. De gånger jag lyckades bryta mitt invanda mönster kom en fin öppna som ett brev på posten. Jag spänner mig så kopiöst mycket dessutom, fastnar i ett läge med vänsterhanden och är helt enkelt för långsam i mina reaktioner. Otroligt nyttigt att påminnas om sina egna svagheter!


Eftersom Goliath har problem kring sitt vänstra bakknä som försvårar för honom att länga det ordentligt och bära mera vikt på det fick vi ett par övningar som stärker detta. Vi red som i skänkelvikning med extrem tvärning på en något mindre volt för att verkligen stretcha innerbak några steg i taget. Red även skänkelvikning, in i piruett och ut i diagonalsluta varierat med förvänd sluta. Piruett, vända tillbaka i förvänd sluta och över till en öppna. Tränade på att ta upp traven ur en öppna, hålla en svag öppna och sakta ner till skritt i en öppna. Tog även upp galoppen mot slutet och än så länge behöver han traven för att orka med att få en bra fattning med mig på ryggen. Fick ett par bra fattningar även om det märktes att både han och jag var trötta så kvaliteten var sisådär. Påminnelse till mig själv att sakta ner till en fin trav så att vi inte bara slutar rida helt efter galoppen. Vi avslutade till sist med ytterligare några skrittmönster för att coola ner och hitta rytmen igen.


Jag är så imponerad av min lilla häst som hela tiden försöker och försöker. Än så länge orkar han inte långa stycken men ibland kan man få den där efterlängtade känslan av att han frågar i varje steg och verkligen följer mig i balans. Han är en sån positiv och arbetsvillig kille så jag blir alldeles stolt! Ger själv oss en guldstjärna för ett par travsteg i en riktigt fin öppna idag. Känslan när det klaffar är verkligen magisk.... Upptäckte med Annas hjälp vilken bra effekt en förhållning på yttertygeln ger i öppnan när böjningen är på plats för då kommer bogen med på rätt sätt. Planen för oss är att växla runt i olika skolor i olika mönster för att stretcha och stärka. När vi börjat hitta rätt i skritten tar vi upp det i traven och ju bättre stärkt G blir av det arbetet så kommer det ge ringar på vattnet till galoppen. Bara att vi kunnat jobba såhär mycket med skolorna i traven under träningarna för Anna tyder på att detta är rätt träning för honom för det släpper mer och mer. Riktigt härligt när man ser hur hästen börjar vicka på nacken och öronen avslappnat vinkar i takt med stegen och så kommer det ett par rejäla frustningar....då släpper spänningarna.


Vi är på rätt väg och det känns hur härligt som helst!


 

Av irmelin - 4 maj 2012 09:18

I dessa underbara vårtider när knopparna brister och gräset spirar finns det en sak som inte är lika rolig om man är hästägare - risken för fång. Goliath fick känningar förra våren och därför är jag smått orolig för hur han ska klara sig den här gången. Min plan är att vara ännu noggrannare med verkningen och ge honom rejält med motion.


Jag hittade en riktigt bra text på http://www.djurhalsan.se/fruktan.htm om fruktan som är det som påverkar hästarna negativt när det gäller gräs. Läs och bli klok!


 

  

Av irmelin - 3 maj 2012 15:46

Idag kom det ett brev hem på posten...placering av unge herr Bus i barnomsorgen till hösten. MEN!!! Han är ju så liten...min lilla skruff....inte ska han gå på förskola ihop med en massa andra elaka ungar som knuffar och skriker!


Nämnde jag att jag är utbildad förskollärare? Inte så kul på andra sidan staketet va?!


 

Av irmelin - 2 maj 2012 12:38

Jag fick sällskap ut med Elin på Dippis och hennes mamma och syster igår. Vi red iväg till en stor äng och med tanke hur vansinnigt pigga våra hästar var hade vi tur som satt kvar. Båda pojkarna bockade och eftersom Dippis är under inridning satt Elin av efter en liten travsväng och lät araben beta medan jag och Goliath jobbade vidare. Vi fick till riktigt fina skrittpiruetter och en trevlig högergalopp med lite mer samling, resten var rena kattskiten. Men vad gör det när man har en glad och pigg häst :) Just därför kunde han inte slappna av och länga steget utan krullade ihop sig eller sköt på bäst han kunde, den lilla filuren.


Snällaste mamma Gudrun tog kort...och tja, kvaliteten i ridningen är lika med noll - men vi hade kul!


                                         

Av irmelin - 2 maj 2012 12:36

             

 
Av irmelin - 2 maj 2012 12:34

1 maj blev så äntligen jordgubbslandet klart! Jag, maken och Jacob hjälptes åt och nu fattas bara plantorna. Ser redan fram emot en god paj med egna solvarma gubbar ihop med mina rabarber.


     

Av irmelin - 1 maj 2012 08:04

Just nu hinner jag inte med att blogga riktigt som jag vill, vi försöker fixa så mycket som möjligt här hemma när maken är hemma och en svåger med fru har varit på besök och umgåtts!Så för en kort resume... På lördagen for jag till de söta ponnyerna Simba och Twix för verkning. Ägarna gör ett toppenjobb med dessa raringar, tänker på utfodring, hovvård och ger dem massor av motion. Båda går alltså barfota och travar och galopperar utan bekymmer på grusvägarna, de sliter därför ner den största delen av sin hovvägg på egen hand - precis som det ska vara. Jag kunde hjälpa strålarna på traven genom att sänka trakterna och äntligen ville Twix få lite kortare tår och slippa sina anknäbbar som han fått efter gamla fånganfall. Killen firade friheten med att dra en galopprepa i hagen och börja busa med sin kompis!Så till min egen häst som blir bättre och bättre efter ett par dagars strålömhet. I söndags hade han energi nog för tjugo hästar när jag jobbade honom från marken nere på ridbanan. Traven var en riktig balansgång med mycket lugnande röstkommandon och galoppfattningarna resulterade i snygga skolsprång...vikket inte var tanken men det kan vi inte se som negativt :-) Vi lyckades även lära in att hämta ytterbak genom spötouch på länden i diagonalsluta och piruett. Höger gick fint att få med medan vänster som vanligt är vansinnigt svårt, men det får ta den tid som behövs.Åter till familjen!


 


Betesinvänjning igår...råkade komma på sniskan dock men det får ni leva med :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards