Irmelin - den starka

Alla inlägg under mars 2012

Av irmelin - 9 mars 2012 17:14

Tänk att man kan bli så fånigt glad en hel eftermiddag bara för att man hittat en trevlig höbonde med bra pris alldeles i närheten av hästen! Jag hade förberett mig för att behöva åka ca 8 mil enkel resa för att hämta rundbal som sen ska tas isär och packas i små värdelösa ikea-påsar och kånkas ut i hagen. Nu kommer jag istället kunna åka runt milen och stapla några småbalar på hökärran och sen köra ut dem direkt till hagen.


Ni som har häst förstår vad jag menar :)


Såhär kan det ju se ut...


 

Av irmelin - 6 mars 2012 21:26

Kvällens ridpass gick verkligen så otroligt bra! Inbilla er nu inte att hästen gick i form i varje steg och lydde minsta vink, nä men när det går bra går det verkligen så vansinnigt bra :)


Jag började med böjningsövningen som jag visade på ett klipp här tidigare. Vi har såklart tränat på olika böjning tidigare genom att rida olika storlekar på volten, men jag har inte testat att se hur lite/mycket böjning det krävs för att hålla/tappa balansen. I högervarvet fick vi samma problem som på filmen vid för mycket böjning - ytterbogen föll ut och vi strävade utåt. I vänstervarvet ville Goliath istället minska volten när jag ökade böjningen, vilket kanske är lite mer naturligt,  även om jag vill kunna rida i olika grad av böjning oavsett voltstorlek. När jag behövde räta ut honom gjorde jag en förhållning på yttertygel och begärde mindre böjning. Det funkade verkligen riktigt bra och var en jättenyttig övning för mig.


Sen övergick vi till att rida öppna några steg på rakt spår, som belöning lät jag honom följa öppnan in mot mitten av ridbanan och gjorde en volt tillbaka och bytte varv. Den extra energi man fick av att följa riktningen inåt var häpnadsväckande, någon som har en bra förklaring på varför det blir så??


Provade dessutom en bra första-övning på skrittpiruett. Vände in på en båge mot ridbanans mitt, började samla några steg, satte oss i en sluta och vände runt något steg - fortsatte i sluta något steg och sen tillbaka ut på spåret och bytte varv. Goliath verkade gilla den här övningen, han samlade sig jättefint och gjorde kanonfina vändningar.


Som vanligt gjorde jag skrittpauser/halter mellan övningarna och när passet led mot sitt slut hade Goliath listat ut att det bara var traven kvar, knashästen :) Han ville gärna dra iväg på egen hand men fick vänta tills han hade en lagom böjning och en bra sökning nedåt-framåt. Då smög vi igång och använde samma tänk som i skritten med olika grader av böjning. Fick rida honom riktigt rak emellanåt och både med lite böjning och lite mer böjning så fick vi flera underbara bitar med en fantastisk trav. När bitarna faller på plats....då går vi inte av för hackor vill jag lova :)


En gång föll jag dock in i den gamla vanan, försöka rädda det som inte räddas kan. Men jag kom snabbt på mig själv och saktade av och började om från början istället.


Man kan ju tro att det inte borde vara så svårt.....alla hästar kan ju trava. Visst, men att trava och att trava är för mig och Goliath två skilda saker. På senaste kursen kommenterade även tjejen som gav mig så bra råd och som har sett mig och G, att med den typen av häst som G är krävs det verkligen blod, svett och tårar och ett mycket långsiktigt arbete. Det kan jag sannerligen skriva under på!


Framåt går det och jag kunde inte vara mera nöjd med hästen ikväll!


Fulbild, 12mars 2011


 

Av irmelin - 6 mars 2012 20:21

Köpte snöre för att laga hönäten, red hästen, verkade alla hovarna, fodrade med hö, gav pållarna vatten, mockade i ligghallen och färska högar i hagen, knöt snören runt träd som jag vill ha kvar i skogshagen så att stallägaren inte går lös på dem med motorsågen, åkte hem. Tre och en halv timma, stallgöra är ingen vila!

Av irmelin - 5 mars 2012 14:36


Jag hittade den här filmen på "tuben", den visar på en bra övning för det sätt jag har börjat jobba med Goliath. Istället för att "ta igenom" böjningen när hästen visar motstånd utgår man från vad hästen faktiskt klarar av. Jag vill hitta läget där hans (för att ta det svåra varvet) ytterbak i höger varv fortfarande följer frambenens spår och inte träder utåt från volten. Precis som på klippet blir ju problemet att ytterbogen skjuts utåt och vi tappar balansen och jag sitter inte längre mitt över hästen. Notera att man här böjer hästen för innerhjälperna och visar vägen på volten med vikt och kroppsriktning, yttertygel får inte fånga upp ytterbogen - då mister övningen sitt syfte och att fånga upp bogen hjälper inte eftersom det är inte där problemet sitter. Det är dessutom lite intressant att tränaren tar upp utåtställning då jag aldrig hört det förekomma inom AR tidigare.


Tränaren på klippet är Birgitta Järnåker, lite kul eftersom det var just henne som jag blev rekommenderad att gå på träning för då hon har ett tänk som skulle passa min ridstil.

Av irmelin - 4 mars 2012 08:49

Igår hade jag sån lyx att Karin och Sören, som har de andra hästarna i hagen, redan hade vattnat och fodrat hästarna när jag kom ut! Det uppskattades verkligen efter att ha tillbringat hela eftermiddagen på 95 års kalas med stallet som en andhämtningspaus innan det blev melodifestival hemma hos svärföräldrarna.


Goliath var inte alls intresserad av mig när jag klev in i hagen, han hade ju fullt med gott hö att mumsa på så jag roade mig med att sanda lite kring grindhålet och släpa in en grantopp som stallägaren sågat ner. Hästarna kan nog uppskatta att få något barrigt att smaska på :) När jag precis ställt tillbaka sandhinken så skymtade jag något svart bakom ryggen, där stod Farbror Goliath med ett stort leende på mulen och sa: "Nu är jag klar, nu kan vi hitta på nåt kul!" Haha, ja kanske inte helt sanningsenligt men det var helt klart hans budskap.


Så vi hittade väl på nåt skoj då, tog oss ut från stallplan som är rena skridskobanan genom att snirkla runt i kanten av parkeringen och sen skrittade vi bort till sommarhagen med den lilla backen. Goliath var überpigg och tänkte glatt kasta sig iväg i galopp ett par gånger, det var bara att skrattande hålla honom tillbaka och fokusera på lite jobb. Red skänkelvikningar både på rakt och böjt spår ( på volt var svårt men vi fick några steg åt gången och G tog i så att han nästan sprack), vände på framdel/bakdel i hörnen på en fyrkant och roade oss med att skritta uppför och nerför backen några gånger. Backade även uppför sluttningen några steg ibland och upptäckte att när jag väl gett signalen till back så körde G på själv och det var nästan svårt att få honom gå framåt igen. Det gillade han tydligen :) Varje gång vi kom ner till backens slut föreslog G en lite snabbare gångart uppför men höll sig fint i skritt när jag bad honom. Jag red i min barbackapad och kände verkligen hur han höjde sin rygg och tog i med hela ryggen, perfekt backträning!


Efter en halvtimma så skrittade vi tillbaka till stallet och ägnade en stund åt att dra av vinterfällen med ryktstenen...det bara rasar hår - springtime!

Av irmelin - 2 mars 2012 21:16

Vi fick tre härliga dagar nere i Västergötland och vid halvsextiden kunde vi till slut låsa upp dörren till vårt eget hus. Jag och familjen har hälsat på mina föräldrar och ena syrran med familj där nere, de måste ju så klart se Bus växa och jag tror minsann att han gjort ett stort hopp i de sociala kunskaperna. Redan på IKEA så blommade han upp och bara älskade att äta någonannanstans och kika på allt folk runt omkring. Sen har det bara fortsatt, han har smilat, gjort glada ljud, flörtat med både min familj och okänt folk på fik. Min mamma och syster har fått goa kramar och mys av honom och han formligen avgudade min systerdotter Irma. Han är bara för härlig den lille mannen!!


Enda gången han riktigt tyckte det var kämpigt var idag när vi skulle handla på IKEA på hemvägen och han egentligen skulle sovit middagsvila i vanlig ordning. När kön till kassan bestod av 30 pers så höll nästan jag också på att bryta ihop men ägnade mig istället åt att vifta kalluft på raringen med en badkarsmatta (man tager vad man haver).  När vi väl kom ut från affären och lyckades packa in grejerna i bilen så tog jag en promenad bort mot Jysk, Hööks och slutligen Mariebergs köpcentra och Lilleman slocknade ganska omgående med nya mössan neddragen över ögonen. Den är lite för stor än så länge... :)


Vi har i alla fall fått med oss lite smått och gott till nya huset, en ny overall, två vårjackor i olika tjockled, ett par "tossor" och den nya mössan till Bus. Inne på Hööks unnade jag mig ett par nya tunna ridvantat (de gamla paren börjar ge sig)  och så investerade jag i en sån här:



Själva påsen som man fyller vatten i alltså. Eftersom jag redan har ont i axlar och nacke av att bära på Bus tyckte jag att jag var värd något som förbättrar min vardag ute hos hästen. Sååå kul är det inte att dra på tunga vattendunkar precis... Jag tror min medryttare kommer bli lite glad också :)


Prinsen var verkligen riktigt trött här ikväll efter alla eskapader! Efter kvällsgröten vid åtta somnade han sittandes i mitt knä här vid halv nio, en timme tidigare än när han somnar i vanliga fall! Blir spännande att se när han tänker vakna i morrn bitti bara....


Imorrn firar vi makens farmor som fyller hela 95 år! Hon säger alltid "Det går bra så länge man inte har ont!" En riktig krutgumma det där :) Något för en annan att ta lärdom av kanske....



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards