Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 17 mars 2012

Hästbehandling

Av irmelin - 17 mars 2012 18:59

Idag kom en equiatriker alltså ut till Goliath och hans blivande flickvän Lillan. Jag åkte på magsjuka, precis som resten av familjen, igår eftermiddag-kväll men tack vare små effektiva piller och rejält med vatten tvingade jag mig ändå ut till stallet. Definitivt en pärs - men det var det värt.


Janeth, som equiatrikern hette, frågade mig om det var något speciellt problem som jag upplevt med Goliaths kropp och jag berättade om hans vänstra bak. Talade om att han varit sned i bäckenet förra våren när en kiropraktor behandlade honom och att han alltid haft svårt att bära vikt och placera benet.


Så började hon gå igenom G från topp till tå och han fick snabbt beröm för att han var fint välmusklad och när honom kom till rumpan blev det ännu mer beröm för hans runda stjärt   Han hade fina torra kotor, bäckenet var rakt och det var inte några större fel på honom egentligen.


Det hon däremot hittade kring vänsterbak var kristaller i bakknäet och enligt hennes bedömning kom alltså hans problem härifrån. Han hade även en hårdare kant på muskeln Longissimus Dorsi uppe -framför virveln på vänster sida. Hon kände även en liten ömhet i höger biceps framme vid bringan, alltså inget vid bogen som jag själv trott. De två sistnämnda områdena kom av bakknäet och skulle bli bättre ju bättre bakknäet blev.


Goliath blev behandlad med laser för allra första gången, på Longissimus Dorsi och vid bakknäet. Han frustade lite betänksamt men upptäckte snart att behandlingen var riktigt skön. Han skötte sig väldigt bra hela tiden och hade mjuka, lugna ögon. Emellanåt skulle han kolla vad Janeth gjorde och ville även gärna massera tillbaka ibland  


På slutet kikade J i Gs ögon och det enda hon hittade att anmärka på var att han någon gång varit angripen av mask. Troligtvis sen en längre tid tillbaka eftersom jag har hållt koll på nivåerna sen jag haft honom och förra våren låg han till exempel precis på gränsen att man egentligen inte behövt behandla och året därinnan hade han inget alls.


Janeths rekommendation var egentligen främst att fortsätta på det vis jag gjort med hans träning eftersom han var i så fint skick. När det gällde bakknäet skulle jag massera in Arnica-liniment och stretcha bakåt. Då jag även märkt att han ibland reagerar på baksida lår kunde jag stretcha framåt och få G att sätta ner hoven så långt fram som möjligt. När det gällde ridningen kunde jag rida åttvolter för att få honom att sätta under sig med det "sjuka benet" och därigenom få korta belastningar. Detsamma gäller ju för när  jag rider skolorna på honom, att jag bara belastar några steg i taget - vilket jag redan konstaterat på egen hand.


Jag är verkligen nöjd med behandlingen då jag fick en bra förklaring på vart hans problem faktiskt sitter och att jag är på rätt väg med den träning jag gör. Janeth var trevlig, seriös och kunnig, lugn och bra med hästarna och tog dessutom mindre betalt då hon inte gjort några större behandlingar. Det ger vi tummen upp för!    

 
 
Johanna

Johanna

17 mars 2012 22:00

Låter kanon, nu kan det bara bli bättre :)

http://walkyria.blogg.se

irmelin

18 mars 2012 16:09

Ja det kändes jätteskönt att få lite klarttecken om hur läget är :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards