Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 15 mars 2012

Sweet spot

Av irmelin - 15 mars 2012 15:28

Eftersom jag visade ett klipp på Karen Rohlf i förra inlägget kan vi fortsätta med att tipsa om Ewa Angantyrs blogg om Naturlig Dressyr. Ewa tränar för Karen och håller alltså på med samma form av ridkonst/hästhantering (ja det innefattar liksom mer än bara ridning så jag vet inte vad jag ska kalla det).


Jag skulle absolut kunna tänka mig att träna för någon Naturlig Dressyr-tränare. Har ibland haft mina funderingar på och även skrivit om det här i bloggen om att det kanske är dit jag är på väg på min stig mot "upplysning" ;)


Ibland känns det som att det kvittar vad du kallar det för, bara man hanterar och rider sin häst utifrån hästens egna förutsättningar och på det sätt som allra bäst gynnar "den hållbara och mentalt stabila hästen". Men för att vi människor ska kunna utvecklas och nå framgång i det vi gör vill vi gärna ha ett färdigt "koncept" att följa steg för steg och eftersom de allra flesta av oss inte är mer än villiga amatörer får "mästarna" ge oss system som vi kan använda oss av.


För att återgå till Ewa så har hon skrivit ett bra inlägg idag som handlar om något som kallas för sweet spot. Det är bättre att ni läser själva än att jag ska försöka återge det hon har skrivit :)

 
 
Olivia

Olivia

16 mars 2012 09:41

Sv: Kul att du tänker så efter att du läser min blogg! Det är helt klart min dröm. Jag sitter och gråter av att jag är så fascinerad över de som rider naturlig dressyr när jag klickar min fram på youtube.com och olika hemsidor.

Jag bor i Umeå och utbudet på tränare är inte det största... Jag vet inre riktigt var jag ska vända mig men jag börjar få lite kontakter utanför det traditionella vilket känns kul! Jag tror dock att AR kan vara en bra början för oss. Det finns några få tränare här uppe (Katrin Wallbeck bor bara några mil ifrån mig).

Jag vet inte ens om jag vågar säga att det är ett mål jag har att kunna rida utan utrustning, och precis som du skriver i detta inlägg, mer på hästens villkor. Men det är helt klart en stor dröm jag har och jag hoppas att jag får nosa lite på dem ibland!

http://vivanolivia.blogg.se

irmelin

17 mars 2012 18:58

Katrin Wallberg tror jag absolut på!Jag har hennes bok och har lärt mig otroligt mycket av den. Du kan ju alltid testa en träning för att få en bättre inblick och känsla för om det kan passa er som ekipage.

Haha, vad kul med filmklippen på ND, jag reagerar på samma sätt :)

 
Johanna

Johanna

20 mars 2012 14:38

Olivia om du bor i Luleå så har bra förutsättningar jämfört med oss som bor ännu mer norrut;)

Jag kan inte annat än rekommendera världens bästa Ewa-Kristina Pettersson (www.classicalstyle.se)

http://walkyria.blogg.se

 
Johanna

Johanna

21 mars 2012 13:24

Olivia: Jag menade förstås om du bor i UMEÅ

http://walkyria.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards