Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 22 december 2011

Första jullovsdagen

Av irmelin - 22 december 2011 20:03

På något vis känner jag det som att jag har fått jullov jag med, trots att det bara är maken som äntligen får lite ledigt från jobbet. Får ju erkänna att jag börjar trivas rätt fint med det här att vara heltidsfruga och ta dagen som den kommer :)


Idag tog vi dagen genom att mysa med Bus i sängen fram till halvniotiden. Då hade han varit vaken en halvtimma och tyckte att det fick vara nog på ett och samma ställe. Åt lite frukost och B fick majskrok och smakade även på melonmojs á la Galia. Inte så tokigt tyckte han, även om morotspurén som han är mera van vid var godare vid lunchtid. Lite amning på det så kunde han nöjt somna i vagnen när hans mor och far gick fram till stan i snöyran. Jag lämnade in mina två klockor för nytt batteri och ny sprint och under väntetiden handlade vi lite nödvändigt samt revbenspjäll på Hemköp. Vi står nämligen för spjällen på julbordet och precis som förra året blir det en honung- och chiliglace som brukar vara mycket uppskattad!


Efter att ha dragit hem barnvagn med Hemköpskassen under insatsen var jag rätt trött. Jo det blir lätt så när man är en lätt överviktig, otränad mamma med tung barnvagn i några centimeters blöt djupsnö. Och maken han lallade lojt på några meter framför, han har ju fått dispens för sånt där ett tag medans handleden läker. Men imorrn ska han ta bort gipset och förhoppningsvis vara läkt! Ont har han dock till och från fortfarande så jag undrar jag....


Hivade i mig lite middag och sen bar det av bortåt Västansjö på vinterklädda vägar kantade av snötunga granar. Känsla! Speciellt på hemvägen när det blivit mörkt och julväna människor tänt sina granar och stakar. Likt Maria och Josef fann jag stallet, fattas bara annat när jag åkte vilse förra gången!, och där väntade en liten söt shettis vid namn Kasper. Kasper är en föredömlig kund som väldigt snällt lyfter sina små hovar och försöker bara ställa ner dem när det blir alldeles för jobbigt. Den här gången var det lite mer att fila ner så efter 45 minuter var vi nöjda. Alltid lika härligt att få göra en liten häst nöjd och glad med en stund pedikyr :)


Ikväll har jag mest suttit med Bus eftersom han är uppe i 37,9 och tydligen inte har feber enligt en framgooglad sida, men ändå är lite småkinkig och gärna dricker mer vatten än vanligt. Han fick sig även en rejäl avtvättning med efterföljande lufttorkning, allt efter googlingens rekomendationer och nu ligger han och diskuterar världsproblemen ihop med sin far i soffan. Med tanke på att han varit vaken i tre timmar och en kvart så borde han vilja somna till snart....


Imorrn åker som sagt var maken till Falun med gipset. Han åker buss för då får han reseersättning. Min man är en mycket klok man som hellre lägger lite extra väntetid istället för extrapengar på en bilresa utan ersättning. När han kommer hem (utan gips?!) får han snällt ta hand om Bus några timmar så att jag snarast kan åka ut till stallet och ge fålarna mat. Har tänkt rida en bit också om det hinns med. Måste även packa in de sista paketeten och fixa spjällen innan kvällen.


Men utan saker att göra skulle ni mitt gnällande få höra!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards