Irmelin - den starka

Alla inlägg under april 2011

Av irmelin - 11 april 2011 20:58

Det är förfärligt vad kroppen ska styra och ställa med en stackars gravid kvinna. Och ändå har jag sannerligen inte mycket att klaga på! Men det här med att få ont både här och där efter att jag ridit känns rätt svårt att förlika sig med. Jag och hästen är ju inte precis vana vid att bara lunka fram i stilla skritt i skogen... Nej, jag får väl ta det utifrån dagsläget och hästen får lugnt finna sig i det. "Alla" säger ju att jag måste lyssna på min kropp så det är väl bäst att ta det rådet.


Jag tror nästan Goliath också lyssnade på sin kropp här igår för då var han inte det minsta sugen på att komma ut på ridtur. Det går ju bra när vi väl kommit iväg men han gick en runda i hagen först och såg allmänt missnöjd ut. Därför blev det hagvila idag och det fick räcka med att jag tog med borsten och hovkratsen när jag hälsade på pållarna. Hade förresten med mig hela ryktlådan ut i hagen och genast kom det tre små lortgrisar travandes mot mig och skulle undersöka vad jag hade i handen. Nu var det ju tyvärr inte så att de bara var glada att se mig utan de trodde minsann att det var kraftfoder på gång. Det tog en hel massa nosande och frustande innan de lite besviket fick inse att det inte gick att få nåt gott ur den där burken :) Goliath gick iväg nån vända mellan borstningarna också men till slut fattade han väl att jag inte tänkte göra mer än så och ställde sig med huvet i hönätet istället.


Ikväll har min italienska syster ringt, riktigt kul att få prata med henne! Vet faktiskt inte när vi senast pratade...längesen var det i varje fall. Hennes två söner kom också till luren varsin sväng. Den äldre för att berätta att han också börjat rida och den minsta fick ur sig ett "lallo" som tydligen betydde "cavallo"- häst. Det är riktigt synd att de inte bor här i vårt avlånga land så att man får träffa dem lite oftare. I och för sig träffar jag inte äldsta syrran så mycket mer heller, men det är betydligt billigare att ringa till henne :)


Försöker övertala mannen om att vi ska åka till Ikea till helgen. Lockar med ett inköp av en ny bänkskiva till köket som han gärna skulle vilja sätta dit. Mitt eget huvudmål är dock nya riddojor och ett par tights att byta ut ridbyxorna mot. Man kan ju faktiskt inte rida i vinterkängor hela sommaren och de förra jodphursen har gett upp. Prövade att rida i mina vanliga mjukisbyxor som jag har till stallet men det funkade inte med sadeln för det blev veck och skavde rätt fint på låren... :( Så är det att bli tjock och fet!


Surfade runt på olika siter med mammakläder och råkade få syn på ett långt halsband med kula där det var en bjällra i. Kommer ihåg att en fd gravid kollega hade ett sådant och jag tyckte det var både fint och en mysig grej att ha till bebisen när den ligger i magen. Upp på önskelistan....! ;)


Om två helger kommer förresten familjen, eller iaf stora delar av den, upp till oss för påhälsningar. Jag längtar riktigt mycket! De stackarna har ju inte sett mig IRL med stor mage och jag tror säkert att de tycker att det är lika märkligt som jag själv upplever det. Minstingen i familjen är med barn....


Kanske lite CSI innan man går och lägger sig. Natti!


Noterat: det var 17 grader varmt här på eftermiddagen. Sommar?

Av irmelin - 9 april 2011 17:32

Vilken underbart värmande vårsol vi fick idag på vår ridtur! Red ut i två timmar på härliga vägar kring nya stallet och fick sällskap av två andra kallblod. Mycket trevligt sällskap och glada hästar! Goliath skötte sig fint och gav mig några steg av perfekt trav med självbärighet och balans. Mumma   


Matte ska nog bara tänka på att inte rida barbacka på längre turer...trodde knappt jag skulle kunna ta ett normalt steg när jag gled av hästen. Hoppade smart nog av en bit hemifrån så att jag hann leda upp ljumskar och rygg innan vi kom tillbaka. Kroppen funkar visst lite annorlunda när man är gravid...   


Sällskapet:

     


Av irmelin - 8 april 2011 19:36

Inte ens lilla Ludvika har undgått stormvädret. Och hej å hå vad det blåste när jag och Fia tog ut våra fålar på en kort skrittur ikväll. Jag trodde helt seriöst att jag skulle blåsa av hästen ett par gånger och höll på att garva ihjäl mig i nån slags skrattpanik. Till och med hästen fick ta något steg åt sidan för att parera upp i vindbyarna. Då blåser det räätt mycket...!    


Jag raspade lite till på herr Gs trakter på framhovarna och orkade ta det sista som behövdes för att komma ner till hårda sulan den här gången. Red på omväxlande grus och asfalt idag och rent underlag var inga problem men stenar på hårt gav en del ömhet. Ser fram emot när de nya strålarna har vuxit till sig ordentligt och hoven funkar helt ordentligt. Tålamod....


 Jaha....nu är det bara att försöka förströ sig så att klockan blir 21.00 och man äntligen får se veckans avsnitt av!!

Av irmelin - 7 april 2011 20:10

Herr Goliath har ju faktiskt även flyttat här i dagarna när vi lastade av honom i Saxdalen på söndagskvällen efter kursen. Lösdrift nu igen - så klart. Han trivs ypperligt med gamla kompisen Fräsen och håller lillhingsten Tarzan på plats när han mopsar sig.


Dock tar det alltid ett tag innan herr G kommer helt på plats med omgivningarna. Första gången jag ställde upp honom för att borsta och sadla var det en hel del flyttandes hit och dit. Vi har inget stall att stå i ännu så vi står utanför ett garage med rumpan mot vägen och hagen. Inte så märkligt att man vill kika och hålla koll på allt då heller :) När jag ställde upp honom igår stod han däremot betydligt mer stilla och kunde slappna av medan jag raspade hovarna.


Ridomgivningarna är också väldigt spännande! Vi växlar mellan att motvilligt trippa fram och förbi högst suspekta saker som blommiga soptunnor och färglada postlådor, till att speeda fram i skritt. Vi har hunnit med två uteritter och det kommer ta ett litet tag innan herrn skapat sig en karta över området och känner sig lugn med att gå ifrån den trygga lilla flocken. Han agerar likadant som vid våra två andra flyttar så jag spelar cool och låter honom ta sin tid. Det viktigaste är att inte göra nån stor sak av det utan bara rida på som vanligt och hantera honom lugnt och konsekvent. Lillprinsen har trots allt en hel del nerver men blir nästintill lugn som en filbunke när han väl landat.


Lite foton kan kanske vara trevligt...


           

Hovarna håller sig förresten fortsatt fina nu trots att gruset kommit fram. Visst kan han ömma till på stora stenar där underlaget inte ger vika men annars traskar han på. Jag har dragit på tjära igen - ack så miljöfarligt men vad gör man- och strålarna jobbar på bra mot det fastare underlaget ute på vägarna. Trakterna på framhovarna växer rejält, lite mindre på bakhovarna och strålarna nyskapas och frodas. Höger framhov hade även lagt på en hel del hovvägg som jag rundade till. Det är den som har velat flyta ut tidigare under skoningar så den håller väl på att räta till sig med ordenligt fart. Känns fint att kunna hålla sån koll och veta vad man ska göra för att hästen ska må bra!


Imorrn blir det möjligen en uteritt med Fia och Fräsen i de nya omgivningarna.

Av irmelin - 7 april 2011 18:51

Det vore väl fy och skam om jag inte skrev en rad eller två om clinicen som jag och Goliath var iväg på i söndags! Det blir ingen film för vi tar ett steg rätt...sju steg fel...men jag kan bjuda på ett kort som inte är så mycket att skämmas för   


  


Så även om de två ridpassen var allt annat än vackert så fick vi hjälp med precis det vi behövde. Jag var heller inte lika nervös den här gången utan gick in med inställningen om att få utvecklas, istället för pressen i att visa upp sig. Det är ju ändå inget att stoltsera med än så länge.


Första passet var Goliath spänd och rätt stressad, inte van att behöva jobba ensam i ett stort ridhus på bortaplan så jag kände det som att jag hade hästben överallt och jag kunde inte vara säker på förhand vilka hjälper som skulle gå igenom eller inte. Ibland hände det ingenting, eller så hände det alldeles för mycket. Att jag sen har en riktigt känslig häst är inget otrevligt men det är en förbenat svår balansgång att få ut nåt vettigt av i alla lägen. Piloten har dessutom sina ovanor och får bara inte till det fast jag vet precis vad jag borde göra- sjukt frustrerande må jag säga   


Vi jobbade överlag med placering i skolorna, övergången till samling och takt både i skritt och trav. Goliath går gärna i en öppna så därför måste jag tänka lite åt slutan till på volten. Samma problem som alltid helt enkelt... Jag måste placera mig rätt och ha vikten på rätt ställe i skolorna. Tänka att jag för med mig hästen i balans istället för att skjuta bort den i obalans. I slutan ska innerbog lyftas, i öppnan rider jag mot ytterbogen och lyfter den. Tänk på vart axlarna bär vägen... I övergången till samling måste vi bibehålla schwunget i steget så att vi inte tappar takten. Tänk hellre höj formen, höj takten och bibehåll sökning och steglängd istället för att sänka tempot. Gäller både i skritt och trav. Samtidigt som han ska lyssna till sätets samlande måste han fortsätta söka kontakt med bettet och inte gå upp och gå emot bettet. I öppnan får vi göra väldigt lite öppna eftersom han redan drar sig mot detta. Han får absolut inte hänga sig på mig i innersidan, speciellt noga i vänsterböjning. Flytta undan rejält för samsidiga innerhjälper istället för att ta i tygeln och så fort jag ger eftergift faller han tillbaka.


Vi fick till ett par korta sekvenser med trevliga övergångar till samling i traven där han verkligen svingade igenom och ändå närmade sig samling. Då var han fantastisk att sitta på! Lika när vi under två steg - typ- fick till slutan där vi hade samma balans och jag inte sköt hästen åt sidan utan verkligen förde med mig honom. Överraskades av att vi kunde rida skolor på volt i trav, vilket vi aldrig varken prövat eller lyckats med tidigare. Kvaliteten ska vi inte prata om, men det fanns något att jobba med.


Vi fick även visa upp lite galopp i slutet av båda passen och så fort jag börjar tänka galopp knölar herr G ihop sig och laddar till tusen. Lätt läge... Tror vi tränade galoppfattningar på volt nån gång i höstas så ni kan ju tänka er hur det såg ut. Fyrtakt, tölt, pass, spunk och allt däremellan. Men vi fick till ett par orena fattningar i båda varven och Christofer tyckte att jag kunde träna mer hemma på att komma ihåg innerhöft och fortsätta fatta ur slutan, som jag gör nu.


Christofer är verkligen en fantastisk pedagog! Trots att det för det mesta ser ut som sju svåra år när man rider och han får påtala samma grej flera gånger så har han tålamod. Han förklarar på ett väldigt bra och enkelt sätt och ger ryttaren hopp om att allt går att förbättra och arbeta vidare med. Det skönaste är att det inte finns någon prestige, ingen behöver vara bättre än den andra och man uppskattar och hejar verkligen på varandra bland ekipagen. Alla är olika och alla har olika problem, men vi vill alla bli bättre.


Jag är helt klart nöjd med dagen och fick både inspiration och hopp om att det går att utveckla både mig och hästen. Även om Christofer skojade och undrade om Goliath verkligen inte var hälften islänning när han spände sig och töltade iväg i traven....

Av irmelin - 7 april 2011 12:09

Igår var jag och mannen på besök i vår gamla hemstad Falun! Det blev en lätt lunch på stan och även lite shopping. Mannen köpte mig ett par gravidjeans och ett tygstycke som ska dölja när man har byxorna uppknäppta. Tack älskling!


Dessutom råkade ju anledningen till resan vara vårt allra första ultraljud :) För första gången fattade man på allvar att det faktiskt ligger ett litet knytt där inne som bidar sin tid. Tack vare teknikens under syntes bebisen alldeles tydligt och det första jag såg var hur barnet låg och gäspade för att sen börja leka med sina tår. Det tog ändå en stund innan man kunde smälta att det var vårt eget barn och inte något på film som visades på monitorn. Vi såg ryggraden, fötter, händer, mun och näsa, antydan till ögonen, olika delar av hjärnan, stora kroppspulsådern, lårben och smalben, njurar och urinblåsa...ja, det mesta helt enkelt. När vi fick frågan om vi ville veta kön och tackade ja fanns det inga som helst tvivel. Pojken visade upp sig klart och tydligt :) Gissa om maken blev glad....!


Dock hittade barnmorskan ett litet "hålrum" nedanför urinblåsan som hon inte kunde definiera så det var bara att komma tillbaka ett par timmar senare för ett läkarbesök och mer ultraljud. Två läkare och en praktikant tittade noga och uteslöt alla möjliga diagnoser och konstaterade att det inte var någon som helst fara. Men för att vara på den säkra sidan blir det ytterligare ett ultraljud om en månad igen.


På sista ultraljudet var lillkillen väldigt aktiv och kanade runt för fulla muggar så läkaren fick köra runt rätt länge för att hitta bra vinklar. En livlig krabat den där! Och i och med att läkaren tryckte ganska tydligt med ultraljudet kände jag verkligen hur rörelserna på skärmen hängde ihop med vad som kändes i magen. Häftigt!


Mitt förlossningsdatum blev också framflyttat, från den 3 september blir det nu istället redan den 20 augusti. Det innebär att jag är i vecka 21 på lördag. Det här datumet gjorde saker och ting lite lättare för mig rent praktiskt också för då hinner jag ha min semester och sen ta föräldrapenning två veckor innan födseln. Skönt att slippa krångla med att ansöka och havandeskapspenning och vid eventuellt avslag behöva gå tillbaka till jobbet i två veckor när man är trött och stor som ett hus.


Slutet gott, allting gott. Nu ska det bara funderas på ett lämpligt namn....!

Av irmelin - 5 april 2011 16:24

Igår kväll när jag hade gått och lagt mig och som vanligt läste en stund kände jag plötsligt att det var en liten knöl nere på magen. När jag känt på knölen en liten stund försvann den lika plötsligt som den kommit.


It's alive!

Av irmelin - 2 april 2011 11:18

Jag har legat lite på latsidan med bloggen ett par dagar, inte helt självvalt eftersom jag råkade på förkylningsinfluensan som tydligen drabbat både några barn och fröknar på jobbet. Mådde riktigt dåligt på tisdagen med illamående, feberfrossa, huvudvärk, halsont... Blev hemma på onsdagen och då var det bara en tung förkylning kvar av influensan, vilken jag fortfarande dras med. Vaknar på nätterna och måste snyta mig, ta nässpray, dricka vatten och suga på halstabletter. Men vad gör väl det, jag vaknar ju varje natt runt 03-04.00 ändå och måste gå på toaletten. I natt passade jag även på att hänga upp tvätten som inte hann gå klart innan vi gick och lade oss igår kväll.


Bebisen har också börjat stöka runt lite i magen, det rör runt och känns märkligt på ett sätt som jag aldrig varit med om tidigare. Ibland trycker det en liten stund och ger mig obehagskänslor, men det är väl bara att gilla läget med den lilla simmaren. Jag har i alla fall utökat mitt omfång både här och där nu och trivs bäst i mjukisbrallor :)


 

Snart dags att åka och shoppa lite nya kläder tror jag!


Idag går tiden åt till att förbereda för kursen i morgon. Jag är inte speciellt rutinerad på att åka iväg med häst men gör jag lika som förra gången borde det fungera fint. Här är packningslistan:


- vitt schabrak

- våffeltäcke

- sadel

- kapson

- stångbett

- dressyrspöet

- vattenhink

- kort grimskaft att hänga vattenhinken i

- foderhink

- foder

- lädergrimma

- långt grimskaft

- ryktlådan med kniv om olyckan är framme

- ridhjälm

- hö i småmaskiga hönät

- fika

- pastasallad

- vatten och dricka

- filmkamera

- digitalkamera

- filt

- mjukisbyxor att byta till mellan ridpassen

- ridhandskar


Goliath har som tidigare sagts känts riktigt fin och jag har mest underhållt honom med uteritter och igår ett longer/work in hand- pass. Idag tar vi på sadeln och travar på grusvägarna så att han får lösgöra musklerna, inget direkt tempo eller styrkepass utan han får behålla krafterna till imorrn. Huvudsaken är att han får röra på sig en timma så att han inte är för "het" i huvudet till imorrn. Till den här gången har jag också lärt mig att jag ska ut och promenera pållen några gånger under kursdagen för han pallar inte med att stå inne i boxen hela dagen utan att gå i taket energimässigt.


Hämtar Angelica klockan 7.00 i morrn bitti och siktar på att lasta vid 8.00 Borde vara där strax innan 9.00 och hinner med att fixa och röra på pållen innan ridpasset kl 10.00


Idag ska vi även hinna med att åka till Saxdalen och packa hönäten, hämta en transport jag får hyra av snälla Ewa och packa iordning allt ute i nuvarande stallet inför imorrn. Det blir nog bra :)


Det händer förresten grejer med Goliaths hovar! Vinkeln ändrar sig rätt drastiskt eftersom vi verkar och underhåller med täta intervaller och nu har han börjat byta sulan på bakhovarna.


Höger framhov 1 april 2011


Höger framhov 24 november 2010, direkt efter avskoning och första verkningen


Vänster bakhov, med strålröta tyvärr...men kika på hårda sulan vid båda sidor om strålspetsen där det nu börjar skifta sula.

     

Han ömsar även strålar på sina ställen och där kommer det ny frisk strålvävnad under, precis som det ska göra. Det kommer bli ännu bättre nu när snön försvinner och hoven får börja arbeta mot ett fastare underlag och ger än bättre cirkulation så att vi får friska strålar. Det är verkligen otroligt intressant att se hur hovarna utvecklas och förbättras!


Wish me luck med att köra hästtransport idag!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards