Irmelin - den starka

Alla inlägg den 12 april 2011

Av irmelin - 12 april 2011 20:27

Något av det roligaste jag vet såhär om kvällarna är att sitta på nätet och surfa runt på olika hästsidor för att få ny kunskap, inspiration och motivation. Ibland råkar man på riktiga guldkorn!


Tidigare idag råkade jag halka in på www.equinfo.se med en del intressanta forskningsartiklar.


Ikväll hamnade jag istället på http://naturligdressyr.bloggagratis.nu/ och http://www.dressagenaturally.net/ Dessa två kvinnors synsätt kombinerar natural horsemanship och dressyr på ett vad som verkar mycket intelligent och givande sätt. Dit kommer jag återkomma fler gånger för att insupa detaljerna i det de skriver. Saker och ting måste liksom få landa i huvudet och ligga och gro ett tag.



Ofta när jag sitter och läser blir jag att fundera på det här med olika perspektiv och vilken inställning man kan ha. Vissa hävdar att deras synvinkel är det "enda rätta" medan andra är lite mer ödmjuka och menar på att man kan hitta gott och användbart i olika perspektiv för att på egen hand baka ihop dem som det passar. På något vis tror jag att vilket perspektiv man väljer beror på hur man är som person och vilken häst man har. Vad stämmer överens med de egna tankarna, prioriteringarna och målen? Svaret kan bli att man alltid omgett sig med en viss typ av åsikter, en viss typ av hästar som alla faller inom ramen för ett visst perspektiv. Eller så möter man olika typer av människor och djur som gör att man influeras och måste skifta metod för att komma vidare. Egentligen är det inget som är "bättre än det andra", huvudsaken är att det fungerar för den personen och den hästen. Den svåra biten är väl tyvärr att även om man själv är av uppfattningen att man gör det bästa för sin häst har man kanske inte kunskapen om att det finns det som är bättre....


Jag är en sökare av olika perspektiv för att gynna min egen och min hästs utveckling och kunnande. För några år sen var det "vanlig" dressyr som gällde, "traditionell" hästhållning. Nu är det akademisk ridkonst. Natural horsemanship har jag på något sätt alltid fascinerats av och använt mig av i skiftande grad. Lösdrift, barfotaverkning, fri tillgång på grovfoder har vidgat mitt perspektiv på hästhållning. Vad som är bäst? Tja...jag utgår från det som passar mig och min häst bäst just nu och jag är försöker vara så open-minded att jag alltid är redo för att ta in nya åsikter och värdera dem utifrån mina tidigare kunskaper och erfarenheter. Sen ska jag inte sticka under stol med att det får mig att utesluta och tycka sämre om vissa metoder och tankar som inte knyter an till mina slutsatser.


Det mest hållbara konceptet är nog trots allt att inte försöka se sig själv som bättre än någon annan. Utan komma ihåg att min utgångspunkt utgår från de erfarenheter och kunskaper som jag fått mig till livs såhär långt i livet utifrån det som klingar an hos mig. Och det är likadant för alla andra, oavsett om deras värld rör sig i samma bana som min egen eller i ett helt annat solsystem.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards