Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 2 mars 2011

Ett råd kring hovbölder

Av irmelin - 2 mars 2011 21:00

I och med att Herr G fick en hovböld skrev jag på Svenska Hovskolans facebook-sida och bad om tankar och råd. Jag fick en logisk och bra förklaring som jag tänkte dela med mig av, för er som är intresserade ;)


Svenska Hovskolan

Hovbölder är hästen helt naturliga sätt att rensa hovens innandömme från död vävnad. Detta sker vanligen i samband med yttre våld (stora "blåmärmen"), kraftig strålröta (eftersom det minska strålens skyddande förmåga) och omställning från k...atastrofal hovform till en form som fungerar bättre. Om hoven tidigare har haft en mycket onaturlig hovform så har den bristfälliga hovmekanismen/blodcirkulationen lämnat kvar mycket "rester" som måste tas omhand när hoven börjar röra sig (flexa) som den ska (tex i samband med fångrehabilitering). Detta leder väldigt ofta till hovbölder. Naturligtvis kan även en blöt miljö göra att hovkapselns skyddande förmåga försämras och hoven därmed skadas.

Hovbölder är som sagt helt naturligt och ofarligt (men obekvämt) för hästen att gå på.
Hovbölder behöver inte "dräneras" på konstgjord väg.
Tricket är att se till att hästen fortsätter att röra sig i stället för att bli stillastående. Det kan fungera med tex Djävulsklorot. (En väl bevarad hemlighet är att värktabletter för människor även fungerar på häst.)

Hovbölder vandrar oftast upp och kommer ut i kronranden men de kan även bryta ut i strålen (som på bilden) eller i traktstödens lamellrand eller successivt förflyttas ut genom sulan (men då finns redan en ny sulan innanför).

Hovbölder vandrar ALDRIG nedåt och för att komma ut genom lamellranden där människor ibland försöker dränera ut dem.
Visa mer
 
Verkar som att jag gjorde rätt i att fortsätta röra på Goliath trots ömheten och även när läkningen börjat. Jag tror ni förstår själva att det inte var någon aktivare motion det var tal om utan kortare skritturer och promenader. Känns skönt att en hovböld inte innebär "dödsfara" med en gång utan faktiskt är ett sätt för kroppen att naturligt rensa och läka sig själv. Sen är jag medveten om att det kan innebära komplikationer, men reder hästens kropp ut det på det fina sätt som det gjorde i Goliaths fall känns det rätt lugnt.
 
Ridpasset på banan idag var dock inte lugnt...fick inte alls igenom böjningen som jag ville. Ska testa tränsbettet ett par pass och enbart koncentrera mig på skritten med att böja, söka och allmänt styra. Idag var det både vingligt och ofokuserat när han gick emot och inte ville bära sig själv. Finns ju mycket att fundera kring...beror det på att vi tränat så lite det sista, eller för att jag nästan enbart ridit på hackamore, för att han fäller som en gnu och det tar mycket energi, har han ont någonstans, har han problem med tänderna.... Jag ska ge det lite tid iaf och gå tillbaka till ruta ett, back to basics som det så populärt heter.
 
Ikväll har jag lyckats få maken att se en Star wars film ihop med mig. Han är inte det minsta imponerad :) Jag gillar det däremot mycket. Ska bli jättekul att se den allra sista (eller ja, tredje i ordningen) filmen som jag inte sett tidigare. Tack snälla Stina som lånar ut filmerna till mig!
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards